• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Jennnie

HardrockGoddess skrev 2009-01-06 16:46:30 följande:

Det låter hoppfullt det du säger, om att jag verkar vara den perfekta patienten :). Jag skall ringa och boka tiden imorgon hos läkaren. Jag får säga till sköterskan att det handlar om min diabetes (vilket det gör indirekt, haha), så kanske jag får en besökstid snart.Om han nu inte skulle gå med på det, så läste jag att man kan skicka en egenremiss. Hur gör man detta, hur formulerar man sig?
    Sen undrar jag som den tålamodsfattige person jag är, om det finns sätt att skynda på det hela? Jag har hört att det kan ta 6 månader för att ens få tid till kirurgen och sen därefter ännu längre tid till operation.
    Förstår naturligtvis att alla vill ha en operation så snabbt som möjligt, men kan det finnas skäl till att skynda på förloppet, eller är det bara att stå och stampa på sin plats i kön?
    Jag frågade om vilket landsting men eftersom jag inte har fått något svar så ska jag försöka svara ändå. Kirurgen kan bedömma om det finns något skäl att du ska få förtur, men det är inte alls säkert, många som är överviktiga lider av diabetes och följdsjukdommar och därför kan det vara svårt att få förtur, men man kan alltid fråga om det.

Sedan är det lite olika i olika landsting, en del sjukhus går fortare osv. SJukhuset i tex stockholmslandsting som jag helt avråder ifrån är Huddinge sjukhus, där går det jättelångsamt... VIll man komma fram snabbt är det SÖS eller danderyd som gäller. Man kan också åberopa vårdgarantin, i vissa landsting har de dock infört en massa informationsmöten osv som man måste gå på som en slags "tankeperiod" så där har de lyckats komma ifrån det utan säger att man måste gå på dessa och vänta den här tiden för att sedan vara säker... Hur de gör i ditt landsting får du ta redan på.

Lycka till!
  • MelvinMeja

solhumlan skrev 2009-01-06 17:08:21 följande:

Har hittat en tråd som passar dig..det är en tjej som undrar om det är någon som blivit gravid efter en viktop....www.familjeliv.se/Forum-1-3/m3996
    9483.html
    Jag har försökt att gå in på denna sida men den finns inte.
  • HardrockGoddess
    Jennnie skrev 2009-01-06 17:12:51 följande:
    HardrockGoddess skrev 2009-01-06 16:46:30 följande: Jag frågade om vilket landsting men eftersom jag inte har fått något svar så ska jag försöka svara ändå. Kirurgen kan bedömma om det finns något skäl att du ska få förtur, men det är inte alls säkert, många som är överviktiga lider av diabetes och följdsjukdommar och därför kan det vara svårt att få förtur, men man kan alltid fråga om det.Sedan är det lite olika i olika landsting, en del sjukhus går fortare osv. SJukhuset i tex stockholmslandsting som jag helt avråder ifrån är Huddinge sjukhus, där går det jättelångsamt... VIll man komma fram snabbt är det SÖS eller danderyd som gäller. Man kan också åberopa vårdgarantin, i vissa landsting har de dock infört en massa informationsmöten osv som man måste gå på som en slags "tankeperiod" så där har de lyckats komma ifrån det utan säger att man måste gå på dessa och vänta den här tiden för att sedan vara säker... Hur de gör i ditt landsting får du ta redan på.Lycka till!
    Tack!

Jag bor i Stenungsund så det blir väl i så fall tal om någonstans i Västra Götalands-regionen någonstans, kanske Göteborg.
    Jag skall testa och ringa runt lite imorgon i länet och se vad som gäller.
  • Jennnie

HardrockGoddess skrev 2009-01-06 17:21:32 följande:

Tack!Jag bor i Stenungsund så det blir väl i så fall tal om någonstans i Västra Götalands-regionen någonstans, kanske Göteborg.Jag skall testa och ringa runt lite imorgon i länet och se vad som gäller.
    Fråga annars på viktop.se där finns det alltid någon från ditt län som vet vad som gäller.
  • jenn06

hardrockgoddess - vet att i skövde så är vänte tid på op ca 1år efter godkänt av kirurg. ca 4 månad vänte tid innan kirurgbesöket, skickade egen remiss.

• FH Mamma

HardrockGoddess skrev 2009-01-06 17:21:32 följande:

Tack! Jag bor i Stenungsund så det blir väl i så fall tal om någonstans i Västra Götalands-regionen någonstans, kanske Göteborg. Jag skall testa och ringa runt lite imorgon i länet och se vad som gäller.
    Göteborg sas förut ha runt 4 års väntetid..
  • sininen

Välkommen hit Gabriella. Jag tror att det blir göteborg för din del. Nu när det opereras på carlanderska så är inte väntetiden lika hög som den var innan. 1 år har jag fått vänta och jag fick förtur för att jag har högt blodtryck och det påverkar hjärtat och njurarna. Men tyvärr är det många som vill ha operationen och man får vara tålamodig och vänta.

• medow

Blev så glad i dag när en granne sa åt mig att köpa mig en ny kappa .
    Sedan så kunde ju barnen ha min gammla som tält i sommar hahahaha.
    Jag tycker det är jätte roligt nu när andra ser att jag tappat i vikt .

• HardrockGoddess
    justmystica skrev 2009-01-06 17:59:02 följande:
    Välkommen hit Gabriella. Jag tror att det blir göteborg för din del. Nu när det opereras på carlanderska så är inte väntetiden lika hög som den var innan. 1 år har jag fått vänta och jag fick förtur för att jag har högt blodtryck och det påverkar hjärtat och njurarna. Men tyvärr är det många som vill ha operationen och man får vara tålamodig och vänta.
    Hej Susanna! Vi stöter på varann lite varstans, haha :) Är inte Carlanderska privat?
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass