• Felicia6

Gbp=Gastric bypass

Här pratas allt mellan himmel och operation.
    Vi har gemensamt att vi gjort, ska eller vill göra en gastric bypass, en s.k. viktoperation. Här kan du också ställa frågor om du är nyfiken, vi svarar bäst vi kan.
    1. Hur går man tillväga för att få en operation?
    • Man bokar ett läkarbesök på vårdcentralen, där ber man om att en remiss ska skickas till tillhörande sjukhus kirurgmottagning. Man kan också skicka en egenremiss. Man blir kallad till sjukhuset, där man får träffa läkarteam. Alternativt ringer och bokar tid på ett privat sjukhus, det går fortare men man får då bekosta det själv. (ca 120.000kr)

2. Hur lång är väntetiden?
    • Kontakta det sjukhus du ska/vill opas på för bästa info.

3. Vilka krav ställs på mig som vill göra en viktoperation?
    • BMI måste ligga runt 38-40• Allvarligt menande bantningsförsök skall ha gjorts med sakkunnig, personlig rådgivning. Operation får aldrig vara en förstahandsmetod.
    • Fetman måste ha varat ett antal år.
    • Man ska vara motiverad och förstå vad en operation innebär.
    • Man får inte ha psykiska besvär, missbruk eller uttalad matstörning som t.ex. bulimi.

4. Kan jag aldrig äta gott igen?
    Jo, de kan man absolut. Skillnaden är att man måste lyssna på kroppen lite mera än förr.

5. Graviditet
    GBP utgör inget hinder för graviditet men kroppen klarar inte av detta energimässigt första året efter operationen. De som önskar skaffa barn bör vänta ca ett år efter operationen tills vikten stabiliserats. Vid en graviditet bör man kontrollera sina värden lite extra, då näringsbrist kan förekomma

Lite bra länkar man kan kolla in:
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19582.aspx
    www.orebroll.se/uso/pagewide____19886.aspx
    www.vantetider.se/index.php?option=com_conten...
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m37045814.html

Länk till gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m36445875.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-20 07:47
    För er som vill vara anonyma har ni den här tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-4-46/m38392307.html
  • Svar på tråden Gbp=Gastric bypass
  • Anna Paulita
    Trinity78 skrev 2009-01-06 08:46:10 följande:
    Herrejä....! Jag vägde mig nyss och vågen visade 69,4 kg!! *chockad*
    Shit! Vad häftigt. *GRATTIS*
  • MelvinMeja

smultronsaft skrev 2009-01-06 00:02:12 följande:

Tänkte sticka in mde en liten fråga, hoppas det är ok:). Jag undrar hur lång tid era operationer tog?
    Jag har gjort titthål i Varberg och det tog 1tim och 45min.
  • Peand
    Tänkte sticka in mde en liten fråga, hoppas det är ok:). Jag undrar hur lång tid era operationer tog?
    Min tog 3,5 timme med titthål men då tog de bort gallan också!
    Min chans till en omstart i livet började den 29/9 2008!
  • sininen

Men shit också... nu är det 6 dagar kvar till op och jag har blitt skitförkyld. Hoppas att den hinner ge med sig.

• Janix
    justmystica skrev 2009-01-06 14:46:29 följande:
    Men shit också... nu är det 6 dagar kvar till op och jag har blitt skitförkyld. Hoppas att den hinner ge med sig.
    Jag var sjuk innan min op, så jag gick till VC och fick en dunderkur mot förkylningen, den funkade, så jag kunde opereras, annars hade jag nog inte fått!
  • Jennnie

Meduziz skrev 2009-01-04 23:11:15 följande:

Är jag konstig som kan äta tre stycken knäckemackor på en gång? Det funkar ju inte alltid och jag skulle inte pressa i mig dem om jag känner att det tar stopp, men jag KAN äta tre när jag är riktigt hungrig.
    Nej du är inte konstig utan det är helt normalt
  • Jennnie

sussiesnus skrev 2009-01-05 12:54:57 följande:

Helt otroligt, men idag smakar Nutrilett choklad jättegott... Igår höll jag på att kräkas av det. Skumt. Det känns inte så tokigt ändå, jag får ju dricka 1 shake var 3:e timme ungefär.Trodde jag skulle vara döhungrig när jag vaknade i morse, men icke. Jag kunde duscha och sminka mig innan frukost-shaken. Det här ska nog gå bra.En ny oro. Tänk om jag "glömmer bort" att tugga maten tillräckligt mycket av ren glupskhet...
    Det har hänt mig när jag var nyopererad och det fastnade var ingen rolig händelse utan snarare en fruktansvärd upplevelse och jag var så arg på mig, men jag överlevde det med. Man kan inte göra annat än sitt bästa och det ska nog gå bra ska du se
  • Jennnie

3 timmar tog min Gjorde också titthål... Vet inte varför min operation tog så lång tid? För allt gick ju som det skulle...???
  • Jennnie

Trinity78 skrev 2009-01-06 08:46:10 följande:

Herrejä....! Jag vägde mig nyss och vågen visade 69,4 kg!! *chockad*
    GRATTIS
Svar på tråden Gbp=Gastric bypass