• ninnnna

Hur dödar man en fästing?

Hej
    Hittar lite då och då fästingar på min vovve. Jag har hört olika teorier om hur man dödar dem, tex att man skall klämma dem eller elda. Vissa säger att de överlever om man klämmer ihjäl dem och att enda sättet för dem att dö är om man eldar på dem, någon som vet hur det är?

• Svar på tråden Hur dödar man en fästing?
  • Lalalong

Markko
    *s* ja det vill jag ju verkligen inte vara med om...
    *fniss* men det låter rätt komiskt!!

• Markko

" Det är mycket viktigt att du inte klämmer sönder den eller försöker kväva den t.ex med smör, då kan smittämnen injiceras i blodet."

• Mirris

Det viktigaste är att man får bort hela kroppen om man råkar ut för en envis rackare!

Har just blivit informerad av sjukvården sen sonen fick en fästing bakom örat. Huvudet sitter fortfarande kvar (var på vårdc och dom fick inte heller bort det). Jag fick sätta dit ett plåster med en bomullstuss doppad i alsolsprit för att lindra klådan bara.

Dom har nu kommit fram till att det inte är farligare om huvudet sitter kvar.. det är i kroppen som "giftet" sitter.
    Och även om man får bort hela så kan den iallfall ha hunnit spotta in i blodet!

Äckliga små djur är det!! Bläää

• Roisin Dubh

Kroppen växer inte ut igen om huvudet sitter kvar!

Anledningen till att man ska vara försiktig när man plockar bort en fästing är att om man klämmer på kroppdelen för mycket så kräks fästingen upp och smittoämnena går in i såret.

Det går bra att döda en fästing genom att klämma ihjäl den. Fast man får ta i rejält med något hårt eller vasst. Jag brukar höra knäppet när jag knäcker dem. *skrattar ondskefullt*

• Markko

Jo Russin...det sa min Biologilärare.
    Hade han fel?
    inte underligt varför jag fick dåliga betyg i så fall

• Carro

Ett litet tips när ni ska ta bort fästingarna;

Dra INTE ut dom bara, utan VRID när ni gör det!
    Då är det lättare att få ut hela fästingen.

Det effektivaste sättet att vara helt säker på att man fått kål på dom sedan är att koka upp olja och hälla på fästingen sen (om man nu inte vill lägga ner den i kastrullen dvs).
    lägg den på en tallrik, häll över oljan och vips, så har du en friterad fästing att avnjuta! :-d

• Markko

men läser man så ska man inte vrida för då kan dom gå av....vad ä rätt o vad ä fel?

Svar på tråden Hur dödar man en fästing?