• ninnnna

Hur dödar man en fästing?

Hej
    Hittar lite då och då fästingar på min vovve. Jag har hört olika teorier om hur man dödar dem, tex att man skall klämma dem eller elda. Vissa säger att de överlever om man klämmer ihjäl dem och att enda sättet för dem att dö är om man eldar på dem, någon som vet hur det är?

• Svar på tråden Hur dödar man en fästing?
  • Carro

Ber om ursäkt ifall jag var felinformerad

Mirris; Ja tror du inte att det varit krispigt och gott? *moahaha*

Fästingar är hemska!
    Ser INTE fram emot när vi flyttar till hus och katten blir utekatt..
    Hade nog av fästingar på hunden jag växte upp med

• Mirris

Min bror var så rolig idag (det var iallafall kul när han berättade det)

Dom har just släppt ut sina 2 kissar som varit innekatter förut. Nu bor dom i hus vid skogen och kissarna är helvilda och vill bara vara ute.. vilket ju drar in fästingar när dom väl kommer in för attt äta o så!

Så igår hade min bror sett nåt mörkt som låg på golvet.. han trodde det var choklad???? Tog upp det (förhoppningsvis inte för att stoppa i munnen!) och fick nästan en hjärtinfarkt nrä han såg att chokladbiten levde!!

Han var tvungen att prova vad som hände om man trampade på den!! det sa "Splasch"

Jaja.. det lät roligare när han berättade.. men lite kul var det!

Så kanske kissarna får sig en genomgång nu när dom varit ute ett tag!!!

• Roisin Dubh

Att trampa på en fullproppad fästing är som att kliva på en vindruva. *erfaren*

Och så blir det blod överallt!

• vackrastarflow

usch va ackligt men haha vilken rolig diskussion! ar sa glad over att bo i relativt fastingfria Skane (nar jag bor i Sverige dvs). fast det ar alltid en och annan som fastnar pa hundstackarn.
    nu bor jag i Los Angeles och vi har varken myggor eller fastingar har (men val skallerormar och svarta ankor...)

• Lady Namárië

vackrastarflow--> Hahahaha! jag funderade ordentligt på varför det var så farligt att ha svarta ankor i omgivningen..! Lite trött så här på morgonkvisten.

• Dandie

Lady Namarie=HA hahahaha
    Men det finns ju fästinghalsband till både hund och katt ju !!!
    Och dom funkar iallafall till min mammas katt

• Peppa

Vi krossar dem i handfatet och spolar ner dem, alt. bränner upp dem och sedan spolar vi ner dem.

Vad har de för SYFTE på denna jord???

• Maria84

Man ska bryta av nacken på dem så dör de...

Har dom blod i sig så dör de sjäva efter ett tag sen.. kommer inte ihåg hur länge det är... Antingen slänger vi dem i soppåsen eller så åker de in i pannan..

• Mirris

Dom små äckliga djuren kan bli ända upp till 20 år!!!

Såg det i en av Markkos länkar. Ni förstår va mycket äckligt dom hinner få i munnen. Alla djur som dom hinner sitta på under dom åren.

Dom tar lång tid på sig att bryta ner blodet (alltså är dom mätta länge *trööött*) och därför får dom massa sjukdomar.. för blodet "förgiftar sig självt".

Gu va svamligt.. men jag har faktiskt inte sovit mer än 5 timmar nu sen jag jobbat..

• Roisin Dubh

Undrar hur de gör när de förökar sig? *perverst intresserad*

Jag kan inte riktigt se framför mig två fästingar som "håller på".

Svar på tråden Hur dödar man en fästing?