• ninnnna

Hur dödar man en fästing?

Hej
    Hittar lite då och då fästingar på min vovve. Jag har hört olika teorier om hur man dödar dem, tex att man skall klämma dem eller elda. Vissa säger att de överlever om man klämmer ihjäl dem och att enda sättet för dem att dö är om man eldar på dem, någon som vet hur det är?

• Svar på tråden Hur dödar man en fästing?
  • fröken

Roisin, det känns sjukt t.o.m. att tänka sig att de håller på föröka sig, Ha, vilken syn!

• kornelia

Jag bränner de med tändaren, sen polar jag ner dem i toan..bläää för dessa vedervärdiga djur *spyr*

• micki

jag dödade min lilla kära fästingvän på fönsterbläcket inomhus!
    jag tog en spik och tog "hatten" och tryckte sönder den med. blodet sprutade upp i ansiktet! usch!!!

• kissemjao

Här eldas också fästingar. Som tur är fungerar Frontline bra på min kisse, så i år har han bara kommit in med en, och den satt inte ens fast.

• LinaT

Mirris! De hinner nog inte käka på så många djur trots att de tydligen kan bli 20 år, eftersom de bara äter tre gånger -då de ändrar "livsform". De kan tålmodigt sitta och vänta 6-7 år på att ett passande offer ska passera. Sedan vet jag inte om det är någon större tröst...

Håller verkligen med om att de är helvidriga! Jag eldar upp dem alternativt pressar ihjäl dem ordentligt. Jag gissar att deras enda uppgift är att sprida smitta för att hålla djurbestånden nere. Vettig tanke, eller?

• LinaT

Roisin, så äckliga som de är kanske de inte förökar sig utan bara hejdlöst delar sig i fler och fler precis som celler...

• frulan

Hittade lite info om fästingar på nätet och såg bl a detta:

"Parningen sker när honan är fastsugen på ett värddjur. Om hon hittas av en hane som parar sig med henne producerar hon 2000-3000 ägg som fyller det mesta utrymmet i bakkroppen. Sen släpper hon taget för att krypa ner i marken och lägga äggen."

Hanen parar sig alltså med honan när hon sitter på värddjuret, urk!
    Min hund är ingen bordell

• Theorese

Enklast sättet är att ta död på de små är att sätta dem på en bit tejp och tejpa ihop. Då kommer de ingen vart och dör en säker död. perfekt också att använda om fästingen inte satt sig fast också, bara fånga den med tejpen och tejpa ihop.

• Roisin Dubh

Jisses vilken plågsam död! Om de kan leva utan mat i 6-7 år så kan de sitta där inlindad i tejp lika länge och inte komma någonstans. Moahahahaha!

• Liindaa

Nu kanske jag kommer med en dum fråga.

Finns det fästingar i mellansverge? Typ Sundsvall? :)

Tror aldrig jag har sett en fästing.

• ilis

he he he plockar hundens fästingar och spolar ner dem på dass...bye...bye...

• LinaT

Liindaa, vår förra hund fick fästingar när vi var hos släkten i Jämtland (Strömsundstrakten), så där fanns det åtminstone.

• Titti17

vi eldar dom med en tändare, men se upp för dom exploderar!!!

Svar på tråden Hur dödar man en fästing?