• ninnnna

Hur dödar man en fästing?

Hej
    Hittar lite då och då fästingar på min vovve. Jag har hört olika teorier om hur man dödar dem, tex att man skall klämma dem eller elda. Vissa säger att de överlever om man klämmer ihjäl dem och att enda sättet för dem att dö är om man eldar på dem, någon som vet hur det är?

• Svar på tråden Hur dödar man en fästing?
  • Roisin Dubh

Man ska inte vrida, man ska dra rakt ut.

• Mirris

Åhhh.. vilken målitid Carro....
    Isch!
    Jag brukar spola ner trasiga fästingar i toan.. dom är helt vidriga.
    Det går an när dom är stora som bollar.. men när dom är små och börjar krypa i handen på en.. huvva *ryser*
    Eller när man vaknar och känner hur det kliar nånstanns på kroppen.. man får ligga stilla en stund och koncentrera sig på om det är "rörlig" killning eller om det verkligen kliaar nånstanns..
    Sen tänker man på kissen i sängen (förut hunden och katten) och vart dom har varit.. sen kutar man upp på toa och tänder lyset och vrider och vänder sig för att se.. och visst, där kryper det ett litet monster som är ute efter ens blod. Hallå.. jag är frikostig med blodet till alla mygg.. det räcker!!!

Blä, jag får nästan panik när jag har en sån där krypandes på mig.

• Markko

ja, som med gubben din, vad skulle han säga om du vred samtidigt... haha

• Markko

efter att ha läst den här tråden så kommer jag inte kunna sova, kommer att krypa o klia på mig hela natten..

• Markko

fan, räckte med en mygga som höll mig vaken i flera timmar igår....

• Roisin Dubh

Ja man vill ju inte att den ska gå av!

• Roisin Dubh

Jag drog loss 18 fästingar på en av mina katter för några dagar sedan. De satt ovanpå varandra, t.o.m. fästingarna hade fästingar!

• Mirris

Fy f*n va äckligt Roisin.. dom är riktiga as!!! Stackars kisse.

Jag tyckte min kisse hade klarat sig bra iår.. så tog jag av honom halsbandet.. där var satt dom i en ring runt halsen. Det var inga 18 st.. men kanske 6-7 st. tillräckligt iallfall, och så hade han kliat sönder nån/några..

N'sta år får han stanna inne över sommaren *haha*

• Markko

elda upp hela katten....

....nä så drastisk kan man inte vara

Svar på tråden Hur dödar man en fästing?