• TurboBubbla

Dimljus

Ville bara kolla lite vad ni andra tycker om det här med dimljus, jag har tagit upp ämnet tidigare men under rubriken Irriterande. Min kära fru har ett litet synfel, inget allvarligt, glasögon räcker för att korrigera. Hon blir nästan bländad när hon möter bilar som kör med både dimljus och halvljus på samtidigt. Det blir ju liksom dubbelt upp med ljus. Vet inte trafikanter om att det är förbjudet eller struntar man i det? Ni som använder dimljusen felaktigt kan väl försöka ge mig en bra trovärdig förklaring till varför man gör det. Jag är bara nyfiken på om det är okunskap eller om nån tror att bilen blir snyggare med dimljusen..? I så fall kanske man ska försöka investera i nåt som verkligen gör bilen snyggare som andra fälgar eller liknande? Jaja, det var ju min åsikt men om ni känner för det och vill så får ni gärna "joina" diskussionen.

• Svar på tråden Dimljus
  • Grenadjären

Jag är lite sen med att ta körkort.
    Håller som bäst på att avsluta mina körkortsstudier och är snart färdig.

En av grundpelarna i trafiken är hänsyn.

Efter att ha läst flera inlägg här förstår jag att ni är en del som tog era körkort när ni var i 18-årsåldern och således glömt bort en del.

Att sätta sin egen fåfänga före trafiksäkerheten är så jävla urbota töntigt och sjukt så egentligen vore det rätt åt er att få feta böter. Dessutom är det livsfarligt.

Inför en körkortserinran! Som påminner om regler och etik inom trafiken.

Att försvara sitt bedrägliga betéende (öööh det ä ju så jävla häftigt å coolt me dimljus-halvljus) med att, vaddå, alla andra kör ju för fort, kör med trasiga lysen etc, så det gör ju inget om jag också tullar lite på reglerna, det visar bara på omognad och en "skylla på andramentalitet"
    Ju fler ni blir med det tänket, ju farligare blir trafiken!
    Hoppas ni får era körkort indragna som håller på och leker på det där viset!

• tinnituz
    RoL skrev 2009-02-19 23:50:12 följande:
    Själv räds jag inte för att slå på både heljus och blinka med extraljus när jag blir bländad av trähattar som ska vara coola.

Om de blir bländade får de väl dra ner kepsen eller toppluvan.
    Jag är med dig! Dom som har dimljus på när dom möter mig möts av fyra extraljus à 100 watt. Ändå är hälften dumma nog att inte släcka dimljusen.

Jag säger bara bring it on, no pasaren, möter du mig så kommer du att ångra dig..
  • markous

Lagen är till för en anledning. Man skall inte blända för att det ökar risken för olyckor. Olyckor skadar/dödar.

Sen att hämnas i trafiken gör dig minst lika korkad som den du hämnades på. Det är oansvarigt att bete sig lika illa.

Och vi är väl endå vuxna män?... Eller?

• robbank

markous skrev 2009-02-21 19:16:05 följande:

Lagen ..... Och vi är väl endå vuxna män?... Eller?
    Ibland tvivlar man
  • RoL

markous skrev 2009-02-21 19:16:05 följande:

Lagen är till för en anledning. Man skall inte blända för att det ökar risken för olyckor. Olyckor skadar/dödar.Sen att hämnas i trafiken gör dig minst lika korkad som den du hämnades på. Det är oansvarigt att bete sig lika illa. Och vi är väl endå vuxna män?... Eller?
    Handlar det om hämnd ?

jag bryr mig inte om de som inte bländar, men det är irriterande med de som bländar för att vara coola

Men huvudanledningen till att jag slår på mitt helljus - om det inte bländar andra - är att min syn, det jag ser av vägen och ev gångtrafikanter, barn, djur blir så mycket bättre.

Deras ljusmängd som bländar mig möts av min ljusmängd coh jag ser mycket bättre vad som finns framför mig på vägen.

Inte hämnd, det handlar om att se vad som finns på vägen.
  • tinnituz

Nej, det handlar inte om hämnd.
    Det handlar om att försöka få de dumjävlar som ständigt kör med dimljus att förstå, att även om inte dom blir bländade av dimljus, så finns det vissa som på grund av astigmatism, repig ruta eller någon annan orsak faktiskt upplever att de (vi) blir bländade av dessa förbannade dimljus!

• markous
    RoL skrev 2009-02-23 17:09:31 följande:
    Handlar det om hämnd ? jag bryr mig inte om de som inte bländar, men det är irriterande med de som bländar för att vara coola Men huvudanledningen till att jag slår på mitt helljus - om det inte bländar andra - är att min syn, det jag ser av vägen och ev gångtrafikanter, barn, djur blir så mycket bättre. Deras ljusmängd som bländar mig möts av min ljusmängd coh jag ser mycket bättre vad som finns framför mig på vägen. Inte hämnd, det handlar om att se vad som finns på vägen.Fast om du har 2 helljus och 2 halvljus i ögonen så ser du endå inget för dina ögon har precis blivigt chockade och behöver några sekunder på sig att anpassa sig. Så det där är bara BS och de tror jag inte på.

Det är inte svårt att erkänna att du också gör fel genom att blända tillbaka ett konstant sken som även bländar han. Då är det plötsligt 2 bilister som bländar varandra i mötande riktning.
    Det bäddar ju för success. Och jag tänker då på en icke belyst väg när det är mörkt ute.

Ang konstanta dimljus så skall man inte ha det. Blinka till om dom har de men inget mer. Det är onödigt att hetsa upp sig i trafiken.
  • RoL

Två fel blir inte rätt. Du har rätt i det du skriver.

Men visst ser jag bättre vad som finns på vägen. Det är inte jag som har två helljus och två halvljus i ögonen, jag har två halvljus och två dimljus i ögonen. En del såna kombinationer bländar inte - och jag behöver inte fostra andra i trafiken. Men en del bländar, och jag vill se vad som finns framför mig.

• no pasaran
    tinnituz skrev 2009-02-20 09:51:31 följande:
    Jag är med dig! Dom som har dimljus på när dom möter mig möts av fyra extraljus à 100 watt. Ändå är hälften dumma nog att inte släcka dimljusen. Jag säger bara bring it on, no pasaren, möter du mig så kommer du att ångra dig..
    tevlig ton, som alltid, på det här forumet. Pajkastning och barnsligheter..
  • tinnituz
    Svar på #39
    säger han som kör med dimljus..
Svar på tråden Dimljus