• Nemia noj

Retrovagntråden 14

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller än tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla i vår blogg www.retrovagn.blogspot.com där har vi lagt in en del tips.

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    3 barn.. 4 Änglar...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 17:19
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40267553.html
  • Svar på tråden Retrovagntråden 14
  • bettzen
    MissMio skrev 2009-01-02 17:01:19 följande:
    Är det någon som har testat klädseltvätt?Tänkte på sådan som man sprayar på och sedan skall dammsuga av när det har verkat en viss tid!! Kanske skulle kunna vara en varian för att slippa riskera bottenplattan....
    Nackdelen med möbeltvätt är att det kräver en viss friktion mot ytan och det vill man ju inte ha på sin vagn, alltså munstycket från dammsugaren som ska borsta osv. Tvättar man den med en svamp med mycket skum så skadar man inte tyget vilket man kan göra om man gnuggar eller borstar.
  • EowynAurora

MissMio skrev 2009-01-02 16:58:46 följande:

Har lagt själva vindskyddet i blöt med lite varmt vatten och gul såpa nu...... Tänkte kolla om det hjälper, i så fall kan jag ge hela vagnen en omgång av det!!! Sufletten är nitad och jag hoppas kunna tvätta allt i alla fall, utan att behöva borra ur dem och sedan nita om allt.... Det känns lite som överkurs! Nu har jag skickat gubben till att köpa både svinto och JIF, tänkte ge chassit en omgång av JIF först, sedan svinto om det behövs!!!Kom på att det är hög tid att börja, det är inte mer än 8 veckor kvar och jag har lite som jag vill ordna med. Behöver ju inte göra allt den sista veckan, även om det är typiskt mig!!! Vanish skrev Du, bettzen, är det den rosa burken som Du menar?! Kan det ta bort lukt oxå?! Eller det var mer för smuts i allmänhet som Du tänkte?!?!
    vilket jättebra tips, d ska jag försöka med oxå men vill nog vara säker på att jag inte gör nåt dumt först innan jag slänger den i blöt.
    den e inte gjord i nåt tyg iaf d e t.om JAG säker på men d känns som lite halvsträvt plastigt material ungefär.
    kan du hjälpa mig tror du? (eller nån annan kunnig?) det gäller emmaljungan i mitt galleri(den vita awn e inte min).
  • bettzen

Jag har använt möbeltvätt någon gång, tror det var på en matta så det är därför jag inte skulle rekommendera den.

• Boothwalker

Har en flaska med luktborttagning för bilklädslar...

Har dock bara provat lite på min ljusbruna galonis och lukten försvann inte. Men man kanske måste göra det flera gånger...

Il pleur dans mon c?ur comme il pleut dans la rue
  • Lallan

Jag har valt att tvätta mina i vatten hellre än möbeltvätt, känns som att det dels blir renare och dels en behagligare lukt. Den enda jag inte vågat stoppa ner i vatten är min vinröda plychvagn med vitt foder.

MissMio skrev 2009-01-02 16:58:46 följande:
    Har lagt själva vindskyddet i blöt med lite varmt vatten och gul såpa nu...... Tänkte kolla om det hjälper, i så fall kan jag ge hela vagnen en omgång av det!!! Sufletten är nitad och jag hoppas kunna tvätta allt i alla fall, utan att behöva borra ur dem och sedan nita om allt.... Det känns lite som överkurs! Nu har jag skickat gubben till att köpa både svinto och JIF, tänkte ge chassit en omgång av JIF först, sedan svinto om det behövs!!!Kom på att det är hög tid att börja, det är inte mer än 8 veckor kvar och jag har lite som jag vill ordna med. Behöver ju inte göra allt den sista veckan, även om det är typiskt mig!!! Vanish skrev Du, bettzen, är det den rosa burken som Du menar?! Kan det ta bort lukt oxå?! Eller det var mer för smuts i allmänhet som Du tänkte?!?!
    Men suffletten brukar gå att antingen skruva bort eller knäppa bort från chassit, sedan brukar jag tvätta den uppfälld.
  • Boothwalker

Nej det känns inte original...

Lallan skrev 2009-01-02 18:50:22 följande:
    Har i alla fall aldrig sett någon med det tyget!
    Il pleur dans mon c?ur comme il pleut dans la rue
  • MissMio
    Boothwalker skrev 2009-01-02 17:30:46 följande:
    Vilken vagn är det missmio?
    Det är min fina Rondo......
    Har haft den stå på altanen under dessa veckor som jag har haft den och det har inte gått ur något alls tycker jag. Liite skulle väl ändå ha vädrats ur tycker jag, speciellt som det nu är minusgrader. Det är ju ett knep som man kan använda när det gäller plastburkar t.ex, lägga dem tomma i frysen för att frysa ur vitlöksdoft och annat.....

Nu har jag tvättat av med såpa och svamp, sköljt ur och hängt upp, för att den (vindskyddet) skall torka över diskbänken. Den har fått ligga en timme i varmt vatten och gulsåpa, har bytt vatten någon gång.....    Hoppas att den inte skall lukta av annat än såpa när den är torr!!!
Svar på tråden Retrovagntråden 14