• Nemia noj

Retrovagntråden 14

Välkommen till Retrovagnstråden!

Här hittar du oss som gillar allt som har med retrovagnar att göra. Tillsammans har vi ganska mycket kunskap om äldre vagnar och kan ofta komma fram till både ungefär hur gammal en vagn är och vilket märke det är på den.

Undrar du nåt om en äldre barnvagn så fråga gärna. Det brukar finnas i alla fall någon som har koll på vagnen antingen det är en 40talare eller än tidig 90talare. Har du frågor om hur man tar hand om och lagar eventuella slitningsskador så fråga oss gärna eller kolla i vår blogg www.retrovagn.blogspot.com där har vi lagt in en del tips.

Vill du se fina vagnar så har många av oss bilder på sina vagnar i sina gallerier. Du är välkommen att titta på dem men låna dem inte till annonser eller liknande utan att fråga om lov. Det är inte uppskattat. Frågar man däremot är många av oss villiga att hjälpa till.

OBS! Denna tråd har en starkt beroendeframkallande verkan. Det är möjligt att du kommer att bli helt insnöad på galonsufletter, stänkskärmar och kromade chassin om du hänger här. Detta kan t ex orsaka hål i plånboken och en extas vid åsynen av en äldre vagn...!
    3 barn.. 4 Änglar...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-18 17:19
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m40267553.html
  • Svar på tråden Retrovagntråden 14
  • MissMio
    Misery skrev 2009-01-02 13:43:41 följande:
    menade så klart sälja dessa o inte köpa...
    Precis så var det, gjordes bara i viss upplaga och var väldigt speciella, fanns någon som var i blågrå tom med lite terracotta inslag på comforten oxå. Det var gråblå skai-detaljer på den, kommer ihåg att jag tyckte den var så fin!!!

Annars var det ju den grå med siffror i svart och rött, Frimärksmönstrad och Hawaiimönstrad som var de hippa då i början på 90-talet!!!! Från Brio...... Emmaljugna hade mer spräckligt mönster som inte var något mönster direkt, om Ni förstår vad jag menar!?! De hade iof två varianter av "kritstreck", en blå botten med blå och vita tunna reänder och en ljusgrön botten med mörkare gröna och vita tunna ränder!! Den gröna var gillade jag......
  • MissMio

Menar ju klart TON, inte tom.......

• Tessax

Men går det bort med ättiksprit på madrassen så går det ju bort med ättiksprit i vagnen med Frågan är bara om malmedel är hälsosamt för en bäbis. Undra varför de sprayade den med det. Fast det var mycket man inte visste förr i och för sig. När min faster var liten var de på middag hos någon släkting som höll på med jordbruk av något slag. "Se här" sa släktingen och visade upp det senaste bekämpningsmedlet DDT och sprayade lite i luften vid middagsbordet.... :S

MissMio skrev 2009-01-02 13:45:08 följande:
    Det är det jag inte vet..... Men som den luktar nu kan man INTE ha NÅGOT i den!!! Har funderat på att tvätta madrassen i ättika som Du föreslog, men om jag inte får bort lukt och medel ur vagnen så spelar ju inte det någon roll!! Buhuuuuu Är ju sååå glad åt denna vagn och kanske måste ge upp den som bebisvagn, är inte kul att ha till prydnad heller eftersom den sprider sådan stark doft runt sig.......
  • Lallan

MissMio: Skummgummi tar ju lätt åt sig lukt så den kanske går att byta ut. Prova att tvätta vagnen i duchen/badkaret med tvättmedel och se om det blir bättre. Suffletten går att ta av. Se bara till att inte blöta ner träplattani liggdelen. På vissa vagnar går tom träplattan att skruva bort, då blir det ännu lättare. Låt torka uppfällt så att inget krymper.

• bettzen
    Lallan skrev 2009-01-02 14:38:21 följande:
    MissMio: Skummgummi tar ju lätt åt sig lukt så den kanske går att byta ut. Prova att tvätta vagnen i duchen/badkaret med tvättmedel och se om det blir bättre. Suffletten går att ta av. Se bara till att inte blöta ner träplattani liggdelen. På vissa vagnar går tom träplattan att skruva bort, då blir det ännu lättare. Låt torka uppfällt så att inget krymper.
    Ja jag håller med Lallan. Så har jag tvättat mina vagnar. Ta loss suffletten från liggkorgen och tvätta var för sig. Gör iordning en liten hink eller skål med vatten och ta i lite flytande tvål eller tvättmedel med schysst doft som du gillar. Ta gärna i en liten skvätt vanish också. Gör upp ett skum och fördela över vagnen. Låt verka en stund och skölj sedan med duschmunstycket, försök att skölja snabbt och handdukstorka den sedan så gott det går. Använd en fläkt med värme för att få den att torka snabbt, eller om du har tillgång till ett torkrum kanske. Torka suffletten uppspänd. Blir träplattan blöt så gör det inte jättemycket, bara man ser till att skölja snabbt och torka den snabbt. Ställ den så att vattnet inte rinner ned i plattan när den torkar, dvs upp o ner eller på ena kortänden.
  • MissMio

Har lagt själva vindskyddet i blöt med lite varmt vatten och gul såpa nu...... Tänkte kolla om det hjälper, i så fall kan jag ge hela vagnen en omgång av det!!! Sufletten är nitad och jag hoppas kunna tvätta allt i alla fall, utan att behöva borra ur dem och sedan nita om allt.... Det känns lite som överkurs! Nu har jag skickat gubben till att köpa både svinto och JIF, tänkte ge chassit en omgång av JIF först, sedan svinto om det behövs!!!

Kom på att det är hög tid att börja, det är inte mer än 8 veckor kvar och jag har lite som jag vill ordna med. Behöver ju inte göra allt den sista veckan, även om det är typiskt mig!!!

Vanish skrev Du, bettzen, är det den rosa burken som Du menar?! Kan det ta bort lukt oxå?! Eller det var mer för smuts i allmänhet som Du tänkte?!?!

• MissMio

Är det någon som har testat klädseltvätt?
    Tänkte på sådan som man sprayar på och sedan skall dammsuga av när det har verkat en viss tid!! Kanske skulle kunna vara en varian för att slippa riskera bottenplattan....

• bettzen
    MissMio skrev 2009-01-02 16:58:46 följande:
    Har lagt själva vindskyddet i blöt med lite varmt vatten och gul såpa nu...... Tänkte kolla om det hjälper, i så fall kan jag ge hela vagnen en omgång av det!!! Sufletten är nitad och jag hoppas kunna tvätta allt i alla fall, utan att behöva borra ur dem och sedan nita om allt.... Det känns lite som överkurs! Nu har jag skickat gubben till att köpa både svinto och JIF, tänkte ge chassit en omgång av JIF först, sedan svinto om det behövs!!!Kom på att det är hög tid att börja, det är inte mer än 8 veckor kvar och jag har lite som jag vill ordna med. Behöver ju inte göra allt den sista veckan, även om det är typiskt mig!!! Vanish skrev Du, bettzen, är det den rosa burken som Du menar?! Kan det ta bort lukt oxå?! Eller det var mer för smuts i allmänhet som Du tänkte?!?!
    Ja det finns en rosa flaska med flytande medel. Den tar bort en del lukt, det har nog med sammansättningen att göra mer än parfymen kanske. Det är ett bra medel helt enkelt :)
Svar på tråden Retrovagntråden 14