• KakanMakan

Teutonia Cosmo 2009

Hej, är det någon som har köpt, och också kört med barn i en Teutonia Cosmo 09? Jag har varit och tittat på en idag och tycker den verkar toppen. Dyr, men bra. I och med att det är en ny modell så skulle jag vilja veta lite om hur den är att köra med barn i, hur den fungerar med ståbräda kanske etc. All info är intressant.

Andra som går i köptankar på en Cosmo får också gärna skriva, hur tänker ni?! Vad väljer ni mellan?

För oss känns det som om det står mellan Teutonia Cosmo och Bugaboo.

★ Storasyster 06 ★ Liten 09 ★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-07 22:13
    Lite mått på Cosmon.

Hopfälld vagn:
    Längd 89
    Bredd 57
    Höjd 49

Vikt:
    Med hjul (liggvagn): 14 kg
    Utan hjul (sittvagn): 12 kg
  • Svar på tråden Teutonia Cosmo 2009
  • KakanMakan

Åh grattis! Härligt att den kom FÖR TIDIGT!

Mysko med det knäppande, kolla upp det!

Jag har beställt nåt "allvädersskydd". Får man två får man väl sälja det ena då ... Inte hela världen.

★ Storasyster 06 ★ Lillebror 09 ★
  • KakanMakan
    Väntar på Cosmo från Tyskland.
    Melanie, beställt 25/1. Leverans v. 11 ? LEVERERAD v. 10
    Anchie, beställt 26/1. Leverans v. 11 ?
    Schohoo, beställ 4/2. Leverans v. 12 ?
    Skrotan, beställt 8/2. Leverans v. 12 ?
  • gumtree

Nu har även jag beställt en Teutonia Cosmo, dock inte från Tyskland utan från Babyproffsen.

Valde den fruna fashion-färgen på både sittdel och liggkort. Var först inne på en hårdlift, men då liggkorgen inte vägde så mycket som vi trodde så blev det istället en sådan. Känns lite finare, som en egen vagn liksom.

Sen fick vi skötväska och solskärm på köpet för vi hade ett mässernjudande (Babymässan i GBG). Så totalpriset blev alltså 6500 (sittdel) + 1900 (liggdel) = ca 8400 kr.

Angående regnskydd så ingår det ett sådant, men som tydligen inte är så bra. Så vi kommer definitivt köpa till Teutonias regnskydd (med skärm) för runt 500-lappen. Lär vara en bra investering om man som vi bor i regniga Göteborg

Myggnät köper vi ett billigt universalnät - det rekommenderade de i affären.

• Melanie

Ja, regnskyddet kändes väldigt tjockt och så, men det satt väldigt bra. Fast jag tyckte nog att det va lite otympligt och väldigt jobbigt att veckla ihop. Har redan ett som är tunnare och smidigare att få ner i påsen, så jag kommer nog använda det istället.

Ang det knäppande ljudet så har vi kollat upp det och det verkar inte vara nåt fel, utan det blir så när man går på väldigt ojämn mark och ena framhjulet liksom inte når ner till marken. Då åker det ner en bit eftersom de är lite lösa och kan åka upp och ner lite för att följa underlaget och det är då det låter som att det knäpper till. Svårt att förklara men ni kanske fattar..? :D

• KakanMakan
    Melanie skrev 2009-03-08 00:11:57 följande:
    Ja, regnskyddet kändes väldigt tjockt och så, men det satt väldigt bra. Fast jag tyckte nog att det va lite otympligt och väldigt jobbigt att veckla ihop. Har redan ett som är tunnare och smidigare att få ner i påsen, så jag kommer nog använda det istället. Ang det knäppande ljudet så har vi kollat upp det och det verkar inte vara nåt fel, utan det blir så när man går på väldigt ojämn mark och ena framhjulet liksom inte når ner till marken. Då åker det ner en bit eftersom de är lite lösa och kan åka upp och ner lite för att följa underlaget och det är då det låter som att det knäpper till. Svårt att förklara men ni kanske fattar..? :D
    Bra att det inte är nåt fel!

Åh vad jag längtar efter "min" vagn.

Hur är bygeln då?
  • Melanie

Bygeln va mycket bättre än jag trodde. Den är ju rätt låg om man jämför med andra vagnar, men min dotter (snart 16 mån) får plats fullt påklädd och med åkpåse, helt utan problem. :) Det står dessutom i handboken (eller vad det nu heter) att man ska/kan knäppa loss ena sidan av bygeln för att lättare ta i och ut barnet och det har jag provat och det är JÄTTEsmidigt. Bara att trycka in en liten knapp på sidan och lyfta upp bygeln lite. :D Jag tycker dock inte att det BEHÖVS alltid, men det är en superbra funktion som underlättar!!!

• KakanMakan
    Melanie skrev 2009-03-08 17:28:00 följande:
    Bygeln va mycket bättre än jag trodde. Den är ju rätt låg om man jämför med andra vagnar, men min dotter (snart 16 mån) får plats fullt påklädd och med åkpåse, helt utan problem. :) Det står dessutom i handboken (eller vad det nu heter) att man ska/kan knäppa loss ena sidan av bygeln för att lättare ta i och ut barnet och det har jag provat och det är JÄTTEsmidigt. Bara att trycka in en liten knapp på sidan och lyfta upp bygeln lite. :D Jag tycker dock inte att det BEHÖVS alltid, men det är en superbra funktion som underlättar!!!
    Det låter toppen! Jag tror inte jag kommer bli besviken! {#lang_emotions_flower}
  • KakanMakan
    Melanie skrev 2009-03-08 17:28:00 följande:
    Kan vi inte få se lite bilder på vagnen?!
  • Schohoo
    KakanMakan skrev 2009-03-08 17:32:17 följande:
    Kan vi inte få se lite bilder på vagnen?!
    Ja, jag vill oxå se bilder!
    Och vad smidigt med bygeln! Kan det vara ytterliggare en förbättring mot 08-modellen tro!?!
Svar på tråden Teutonia Cosmo 2009