• KakanMakan

Teutonia Cosmo 2009

Hej, är det någon som har köpt, och också kört med barn i en Teutonia Cosmo 09? Jag har varit och tittat på en idag och tycker den verkar toppen. Dyr, men bra. I och med att det är en ny modell så skulle jag vilja veta lite om hur den är att köra med barn i, hur den fungerar med ståbräda kanske etc. All info är intressant.

Andra som går i köptankar på en Cosmo får också gärna skriva, hur tänker ni?! Vad väljer ni mellan?

För oss känns det som om det står mellan Teutonia Cosmo och Bugaboo.

★ Storasyster 06 ★ Liten 09 ★
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-07 22:13
    Lite mått på Cosmon.

Hopfälld vagn:
    Längd 89
    Bredd 57
    Höjd 49

Vikt:
    Med hjul (liggvagn): 14 kg
    Utan hjul (sittvagn): 12 kg
  • Svar på tråden Teutonia Cosmo 2009
  • Schohoo
    KakanMakan skrev 2009-03-18 18:10:59 följande:
    Illa med magsjuka men verkligen roligt att du är så nöjd med vagnen!Jag har mailat med mypram och de är verkligen snabba att svara, precis som utlovat. Min vagn är hos dem MEN Teutonia har skickat fel mjuklift till så de väntar på den rätta, den skulle komma i slutet på veckan till dem och sen skickar de till mig, så kanske slutet på nästa vecka ...
    Vilken otur! Men då är det på gång iallafall, vad skönt! Och vad bra att dom svarar så snabbt på mail! Det har jag oxå hört innan!
  • lucky65

Är i valet och kvalet vad gäller Cosmon. Tittade på den idag och den verkar ju hur smidig och bra som helst. Blir dock lite "orolig" när jag läser att några här tycker den är kort! Längden ska vara 90 vilket tydligen är nån slags standard. Min son är 11 månader och ligger något över i längd. Frågan är om han kommer kunna ha den tills han är 3-4 år? Åhhhhhhh vad det är jobbigt med dessa vagnar!

• Melanie

Vagnen går nog tyvärr inte att ha tills barnen är så pass gamla som 3-4 år... Beror ju iofs på hur långa de är, men min dotter är nu 15 månader och 78 cm lång. Hon sitter jättebra i den nu och har några cm (5-10 kanske) kvar till sufletten med vinterkläder, mössa och åkpåse i. Tror hon kommer sitta jättebra i den i sommar också eftersom hon inte har alla kläder och åkpåsen då, men nästa vinter blir det kanske lite tajtare tyvärr. Hon har växt väldigt sakta hela tiden, så hon är ju rätt kort, men ett 90 cm-barn är nog max vad som går i Cosmon... Iofs kan man väl ha sufletten tillbakafälld annars, då går det nog ett tag till. Vi kommer nog ändå använda en enklare sulky till vår dotter efter hon blivit 2 år...

• danosani
    mini75 skrev 2009-03-18 20:39:32 följande:
    Skulle vilja veta varför du vill byta din bb mot nitro? Alla verkar ju så nöjda med bb, den är inte min favorit riktigt då jag inte gillar v-sitsen på buggan. Den är dock den snyggaste vagnen tycker jag men det ska ju vara funktionellt oxå:)! Är själv sugen på en nitro men kan ej bestämma mig. Den verkar super men är inte så fin design (ytlig:) )...
    Det är just den skålade sittdelen som stör mig. Hon (6mån) sov gott i sittdelen från början men inte längre. Hon somnar i den men det är nåt dåligt mamma-samvete nånstans som gnager.. Vill att hon ska kunna ligga plant, på sidan, ja du vet.. ELs vagnar känns mer rejäla i suflett och allting (dessutom lite mindre rangliga än Buggan).

Hade GÄRNA behållt den utseendemässigt. Skär lite i hjärtat faktiskt ;) Tycker inte heller att Emmaljunga är särskilt snygga men nu har jag varit vagnfåfäng så det räcker! Haha
  • Schohoo

Just nu är jag KÄR i vagnen!!!

Dottern på 5 månader ligger & halvsitter väldigt bra i den, trots tjock lammskinnsåkpåse och overall (kanske lite varmt, men men...)
    Dessutom tog jag med 3,5 åringen på ståbräda idag, och det gick otroligt smidigt att dra båda! Hon på ståbrädan står nog lite trångt, men hon gnällde inte och då går det nog bra!
    Och sen åker vi ju rätt mycket buss! Och det gjorde vi även idag och åkte mitt i rusningen när bussen nästan var full! Men det fanns en barnvagnsplats ledig, så in med vagnen och slurp sa det så försvann den typ! Stod en sulky på ena sidan, den var längre än min Cosmo, och på andra sidan var det en annan (oxå längre) sittvagn, och den mamma trängde sig in mellan våra vagnar! Och det kunde hon ju BARA för att min vagn är så SMAL!!! JAG ÄR SÅÅÅÅÅÅ NÖJD!!!!!!

Sen får vi se hur länge hon kan ha vagnen, ja om hon kan ha den tills hon är 3 år, ja med tanke på era diskussioner! Men NU funkar den grymt bra för oss iallafall!

• lucky65

Var och kollade idag igen och provade att lägga sonen i vagnen... han är 11 månader och det är inte mycket spelrum där inte :( Min vagn är också 90 lång men känns större. Måste nog testa en gång till.

OM jag trots allt väljer en Cosmo så går standardfärg bort... mycket mer onödigt tyg i suffletten än i de enfärgade s k fashion-färgerna. Tips från butikspersonalen och när jag kollade så stämde det verkligen. Kändes som ungen kvävdes av tyg och nät (vädrings-/myggnätet) som hängde ner på insidan. NÄ... enfärgat blir det i så fall.

Har hamnat i en återvändsgränd nu när jag nästan snöat in på den här. Vet inte vad jag ska välja annars. Vill inte ha Brio eller Emmaljunga. Hjälp!

• Melanie
    lucky65 skrev 2009-03-19 20:24:53 följande:
    Var och kollade idag igen och provade att lägga sonen i vagnen... han är 11 månader och det är inte mycket spelrum där inte :( Min vagn är också 90 lång men känns större. Måste nog testa en gång till. OM jag trots allt väljer en Cosmo så går standardfärg bort... mycket mer onödigt tyg i suffletten än i de enfärgade s k fashion-färgerna. Tips från butikspersonalen och när jag kollade så stämde det verkligen. Kändes som ungen kvävdes av tyg och nät (vädrings-/myggnätet) som hängde ner på insidan. NÄ... enfärgat blir det i så fall. Har hamnat i en återvändsgränd nu när jag nästan snöat in på den här. Vet inte vad jag ska välja annars. Vill inte ha Brio eller Emmaljunga. Hjälp!
    Jag har en fashion och den är verkligen superbra i sufletten eftersom allt extratyg är borttaget! Mycket snyggare dessutom, enligt min smak! :)
    Om du vill ha en vagn som du vill kunna ha länge så rekommenderar jag faktiskt inte cosmon just eftersom den snabbt blir urväxt. Men sen får man ju tänka över vad man är ute efter i en vagn, vilken slags design och funktion som är viktig, för då blir det ju alltid ett enklare val. Jag ville bara ha en ny vagn helt enkelt. Va så jäkla less på min klumpiga EL city cross och ville ha en mindre vagn med svängbara hjul. Spelar ingen roll att dottern snart växer ut den för det finns planer på syskon iallafall. :) Jag ska njuta av vagnen så länge jag kan för jag älskar den!
  • lucky65

Håller med! Fashion är mycket snyggare :)
    (fattar ingenting av allt detta tyg som bara var i vägen på standardutförandet... märklig design).

Ja jag får helt enkelt tänka om... igen. Men jag vill också ha/behöver en mindre vagn med svängbara hjul. Min son blir ju inte lättare precis så jag måste helt enkelt ha en lättare vagn. Är ensam med honom så det är ju ALLTID jag som drar och sliter och det känns i kroppen kan jag säga. Eftersom jag är singel och över 40 så är jag inte säker på att det blir fler barn... annars hade jag helt klart gjort som du - köpt en nu och sparat till ett syskon :) Men men, jag får börja om i barnvagnsdjungeln.

• KakanMakan

Inget nytt på vagnfronten här. Hur går det för er andra som väntar?

★ Storasyster 06 ★ Lillebror 09 ★
  • Melanie

Hur går det för er med vagnarna egentligen? Fler som har fått sina?
    Jag har hittat en negativ sak med vagnen nu... Den går INTE att dra baklänges! Inte ens om man låser hjulen fram alltså. Min åtminstone, drar åt ett håll då, hur mycket man än drar åt det andra hållet. Jättejobbigt när solen ligger på och min dotter får den i ögonen. Blir väl till att sätta på parasoll snart!

• nadi

Nu är den beställd och klar!! Bara den långa väntan kvar .. det blev ett inköp på babyland barkaby istället för mypram. Lite tråkigare urval av färger här hemma i butik, men det får gå ändå .. det blev en grå med rött innertyg.

Vilka färger valde ni?

• KakanMakan

Min kom idag. Så fin så fin! Hämtade den hos posten, de hade varit här på fm.

Min går att dra åt alla håll! Eller alltså inga problem att svänga eller nåt. Har iofs bara provat den inne.

Melanie, du kan vända sitsen lätt ju, det skulle jag göra.

Allt går så lätt om man jämför med min gamla vagn!

• KakanMakan
    Väntar på Cosmo från Tyskland.
    Melanie, beställt 25/1. Leverans v. 11 ? LEVERERAD v. 10
    Anchie, beställt 26/1. Leverans v. 11 ?
    Schohoo, beställ 4/2. Leverans v. 12 ? Mail om leverans kom 12/3 LEVERERAD v. 12
    Skrotan, beställt 8/2. Leverans v. 12 ? Mail om leverans kom 26/3 LEVERERAD v. 14 (31/3)
  • Melanie
    KakanMakan skrev 2009-03-31 21:12:40 följande:
    Melanie, du kan vända sitsen lätt ju, det skulle jag göra. Allt går så lätt om man jämför med min gamla vagn!
    Men det är ju inte så lätt att vända på sitsen medan man är ute och går. Blir ju ett himla bök då! Man går ju aldrig på raka vägar heller, så då måste man ju vända fram och tillbaks hela tiden och det kan man ju inte hålla på med.
    Den går ju att köra baklänges så länge ingen är i vagnen, men med dottern i, utomhus, så går det bara inte tyvärr...
  • aket
    KakanMakan skrev 2009-03-31 21:13:33 följande:
    Väntar på Cosmo från Tyskland.Melanie, beställt 25/1. Leverans v. 11 ? LEVERERAD v. 10Anchie, beställt 26/1. Leverans v. 11 ?Schohoo, beställ 4/2. Leverans v. 12 ? Mail om leverans kom 12/3 LEVERERAD v. 12Skrotan, beställt 8/2. Leverans v. 12 ? Mail om leverans kom 26/3 LEVERERAD v. 14 (31/3)
    Vad kostar det den att beställa från Tyskland och var har ni beställt? Tack på förhand!
    - Första steget till förändring ligger i att förändra dig själv -
  • Schohoo

Jag har inte provat att dra min baklänges, glömde bort det nu när jag var ute!
    Däremot så köpte jag ett solskydd till! Märkte att jag skulle ha behövt det redan idag! Så dags å packa ner det i skötväskan...

Dom flesta i denna tråd har beställt sin vagn från www.mypram.de.
    Jag betalade 6440 kr för Cosmo, sommaråkpåse, myggnät och solskydd. Sparade ca 1700 kr från att köpa i butik. Men det är helt beroende på vad kronan står i mot euron, så kolla upp det först!

• Melanie
    aket skrev 2009-04-01 12:54:13 följande:
    Vad kostar det den att beställa från Tyskland och var har ni beställt? Tack på förhand!
    Jag betalade nästan precis 5000:- för min Cosmo (enbart sittdelen då) på mypram, så jag sparade 2000:- eftersom de kostar 6998:- här. :D
  • aket

Tack! ska kolla in den sidan, men absolut vänta i så fall innan jag beställer eftersom att kronan är så svag nu. Får chansa på att vänta helt enkelt om jag ska beställa.

- Första steget till förändring ligger i att förändra dig själv -
Svar på tråden Teutonia Cosmo 2009