Inlägg från: Asereht |Visa alla inlägg
  • Asereht

Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6

Kavat skrev 2009-03-27 07:57:02 följande:
    Det är ju jätte kul att läsa hur det ser ut hemma hos er!När vi flyttade hit fanns det gräsmatta och ett par buska typ. Men vi bor ju med skog på en sida, hästhage på två sidor och ett mindre öppet fält på sista sidan. Runt 2 sidor är det stengärsgård och 2 sidor är elstängsel! Men den ena sidan har en massa buskage så det är inte så påtagligt som jag först tyckte när vi flyttade hit och den andra sidan har vi själva delat av med ett delvis liggande flätat pilstaket och delvis grönt växande pilstaket. På den avdelade biten växer idag alla möjliga blommor, gräs och ogräs, vi klipper ner det ett par gånger per år, men min framtida plan är fruktträd eller liknande, men då måste vi ha mer sten/grus och matjord för det är lerigt. Vi har 3000 kvm tomt så det finns lite att göra.
    Vi har bara 2200 kvm så vi ligger lite i lä. Dessutom är det bara halva tomten som är sk trädgårdstomt. Den biten är inhängnad av skitfult fårstängsel som vi hafsat upp pga barn och hund. Vi har ju en trafikerad 70-väg ganska nära så man vill inte att de ger sig ut på upptäcksfärd. Inte för att hunden verka bry sig, han hittar smithål över allt!

Vi har tätat och lagt igen jag vet inte hur mkt men han lyckas ändå ta sig ut. Vi har smygit och förföljt men vi hittar fortfarande inte smitstället. Så nu får han inte vara ute själv. *surt*

Vår icke trädgårdsbit av tomten består av mest berg, brant sluttning och en gräsplan. Tanken är att vi någon gång ska bygga garage eller carport där nere så maken har någon stans att hålla till med bilarna + skydd till bilarna (alla tre, två är våra och en firmabil). Vi har iofs ett garage men där ställer vi allt vi ska typ slänga och vill få undan och som inte platsar i förrådet. {#lang_emotions_embarassed}

Undrar om jag inte har lite sommarbilder härifrån som jag kan lägga in. Ska kolla, har ändå inget bättre för mig just nu. Grabbsen kollar på barnprogram och jag håller mig undan.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥    Svamlar och pysslar på stickig.blogspot.com
  • Asereht
    Kavat har siarknän. Men allvarligt, folk med ledproblem, ischias och liknande brukar ju kunna känna av väder och tryckförändringar. Jag brukar mest få huvudvärk av tryckförändringar på sommarhalvåret och mina leder förutspår inte, de lider för jämnan när det är kallt.
    ♥ Grabbarna Bus och Syrrans Mamma ♥    Svamlar och pysslar på stickig.blogspot.com
  • Asereht

Nu finns lite trädgårdsbilder i galleriet. Tagna i slutet av maj ungefär med tanke på att syrenerna inte slagit ut och det brukar de göra kring början av juni/skolavslutningen.

Ska kolla om jag hittar bilderna på jasminen och kaprifolen också.

• Asereht

Knoppar från maj, blomster från olika perioder jun-aug. Nu ska jag gå och fixa fler mackor (tydligen).

• Asereht
    Fröken Småland skrev 2009-03-27 08:56:08 följande:
    Upp på barrikaderna!!! Du har ju värsta Eden-trädgården! Verkligen jättefin!
    Ha ha ja, ni ser ju bara delar av den. Det är en annan sak med helheten.
  • Asereht
    Kavat skrev 2009-03-27 09:45:50 följande:
    Åh, vad härligt uppvuxen trädgård! Vill också ha! Kungsängsliljor är min favorit! Så avis! Jag älskar dem men vet inte hur de trivs och vill ha bästa förutsättningarna om jag ska köpa, för de är ju svindyra. Men ack så fina! Nu fick jag lite inspiration, kanske det blir lite planterat i år ändå. Liten miss, vi har ju satt äpple, körsbär och blåbär bl.a och dottern tål ju inte äpple, gillar inte blåbär- vet inte om det händer något men hon vill inte ha blåbärssoppa, inte blåbär i müsli som hon annars gillar så idag ville hon bara ha flingor utan blåbär, ja, lite sådär att hon väljer bort det om hon kan. Så nu vet jag inte riktigt vad vi ska sätta iår. Trist när de inte kan äta. Tyckte även att sonen reagerade på smultrona och jordgubbar förra året, men även hallon, och hallon funkar nu. Så jag hoppas att de kan mumsa smultron i år.
    Björnbär då? Vi hade björnbär när jag var barn och de var goda att äta och goda att göra bakverk med.  Vi har några ledsna vinbärsbuskar också. Blir inte så mkt vinbär men jag gillar vita och röda vinbär. Supergott att göra hastkaka med röda vinbär eller saft på röda, vita eller balndade vinbär. Svarta är jag däremot inte så förtjust i.

Krusbär skulle jag vilja ha, det gillar jag också. Det brukar jag få av min morfar. Han gillar trädgård och allt därtill. Hans trädgård på landet är minituöst putsad och så fin!

Rabarber har vi också ja, glömmer lätt av dem. De växer som gräs så vi får slänga melan varven.
  • Asereht
    Kavat skrev 2009-03-27 10:41:08 följande:
    Ja, vi har ett äppleträd som vi fick i bröllopspresent, dottern har ett äppleträd och sonen ett körsbärsträd. Så i höstas sa vi att vi får nog plantera päron eftersom dottern reagerade på äpple, men nu verkar hon ju även reagera på päron. Man blir lite less. Men, men det kanske delvis växer bort och så får vi testa sen när hon blir bra igen.Oliv och citron, funkar det ens så att de bär frukt här utan att stå i växthus?Det är ju en annan dröm. Ett sådant jätte stort inglasat växthus som man kan sitta och mysa i , alltså inte bara växter utan mest som uterum och lite att odla i också och stora vinrankor i taket, citronträd och ja, ni ser det framför er va?
    Bättr eupp, jag känner lukten. Jag älskar doften när man går in i stora växthus. Ljuvligt. Elelr doften av fuktig jord på sommaren. Morgnar efter regn....*kom igen nu våren!*
  • Asereht

Jag har suttit framför tv:n och virkat (kollat av inspelat från veckan). Mellanbusen var trött och ville sova redan vid sextiden så han gick oh lade sig i sin säng. Har inte hört ett knyst sedan dess. Blir lite orolig när han gör så då det oftast tyder på att något är på gång...

I övrigt har stor och minibus roat sig själva (med pappas hjälp mellan varven) och jag har haft det lungt och skönt. Plötsligt kom maken ner och undrade om minibus var med mig men nej, det var han inte. Det visade sig att han gett upp och gått och nattat sig själv i vår säng. Där låg han så sött och snusade på min kudde, nedkrupen under täcket och allt. *s*

Nu nattar storbus och pappa, syrran (som ovanlig nog är hemma ikväll) har gått ut till sig. Hon skulle lägga sig och läsa och själv har jag tagit med en kopp te upp och tänkte lyssna på någon spännade deckare medan jag virkar vidare på sjalen.

Måste ju natta tidigt idag för jag laddar inför imorgon kväll, då är det ju english crimenigth på nian. Då blir det sent.

Svar på tråden Kreativa barnvagnsnördars tillhåll del6