• Pelargonen

Låter du din tvååring smaka alkohol?

Har precis läst i en annan tråd här på FL om en mamma som låter sitt barn (snart två år) smaka alkohol. Whiskey och öl handlar det om.

Så nu är jag nyfiken om det är vanligt med föräldrar som låter så små barn dricka alkohol?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-02 14:20
    Om erat barn vill smaka ett litet bloss av en cigarett, får de det?

• Svar på tråden Låter du din tvååring smaka alkohol?
  • Fru U

Orkar bara inte läsa de 20-25 sidor (!) som tillkommit sen mitt senaste inlägg

men ni vet väl hur man sövde barn förr? Och det blev folk av de barnen också

Svaren bor i hjärtat
  • flingflong
               Tillbaka till ämnet, annars flyttas tråden till Sandlådan!

//Moderator
    Livet tar oväntade vägar lite då och då, bäst att hänga med i svängarna
  • Leos och Vincents mamma
    Botebotrollen skrev 2009-01-02 20:54:22 följande:
    Men snälla, det är ju du som kritiserat mig mest, för att jag inte "orkade". Din son är 3 och förstår vad som är vuxendricka säger du och det är ju himla bra. Vår dotter var arg för att hon inte fick smaka ur pappas glas, då fick hon göra det (lite på tungspetsen, förtydligar så att de som inte läst hela tråden inte attackerar mig). Det hade säkerligen skadat henne mer att ligga och skrika i en och en halv timme som du föreslog, usch!
    Men herregud! Vem kritiserar egentligen?? Du tycker ju uppenbart att jag är helt knäpp i skallen som skulle låta min son skrika i en timme av ilska för att han inte får smaka alkohol. Ärligt talat, vilket är mest farligt?? I din värld är det väl att ligga o skrika på golvet av ilska o i min värld är det att få alkohol när man är två år! OAVSETT om det är ett slick med tungspetsen eller ett helt glas.
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • siamusen

Leos och Vincents mamma skrev 2009-01-02 23:19:58 följande:

Men herregud! Vem kritiserar egentligen?? Du tycker ju uppenbart att jag är helt knäpp i skallen som skulle låta min son skrika i en timme av ilska för att han inte får smaka alkohol. Ärligt talat, vilket är mest farligt?? I din värld är det väl att ligga o skrika på golvet av ilska o i min värld är det att få alkohol när man är två år! OAVSETT om det är ett slick med tungspetsen eller ett helt glas.
    Och i min vârld är inget av det farlig
  • Thessia

Absolut INTE!

Hade vi pratat om ett barn på ca 15 så hade barnen fått smuttat lite men en 2 åring NO WAY IN HELL

• missfreak

AnnchristineJohanson skrev 2009-01-02 21:44:08 följande:

tamate skrev 2009-01-02 21:41:12 följande:
    håller med dig fullständigt...alla föräldrar gör ju sina egna val om dom vill låta sitt barn smutta el inte...huvudsaken det inte går överstyr...tycker jag iaf.Säger man åt barnen det där får man inte smaka det där får man inte göra så blir det ju bara mer spännande.Ja som sagt...
    "det som jag reagerar mer än att barn får smaka några droppar sprit då och då är attytyden från en del itråden. att utropa en massa smädelser och nedlåtna komentarer bara för att någon har en annan åsikt istället för att lugnt och sansat på en vuxennivå säga vad man tycker, att ha föräldrar som beter sig så störande och omoget anser jag är mer skadligt för barnen."

Oj nu måste jag ha missat nått. Är mina barn med i den här tråden?
  • Anfe

Jag skulle aldrig låta mitt barn få smaka alkohol.. Never.
    Men sne är de ju upp till var å en men jag tycker de är vansinne..
    Fast sägs ju attd e ska vara bra med whisky på tandköttet när dom får tänder, men inte ens de har jag testat.. Jag kanske är en hönsmamma men jag skulle ALDRIG göra de.

• Carola Carro
    flingflong skrev 2009-01-02 22:22:21 följande:
               Tillbaka till ämnet, annars flyttas tråden till Sandlådan! //Moderator
    Den är redan på sandlådenivå
  • caroline 32

Jag undrar just hur man ska kunna gränsa av en 15 åring om man inte klarar att gränsa sin 2 åring ?

Jag KOMMER aldrig låta mina barn smaka på alkohol här hemma förrän de är 20 bast. Jag kommer inte heller köpa ut alkohol till dem.

Alkohol ska man skydda sig emot så länge det går och det är i synnerhet viktigt under den period man växer då man tar mest skada av den !

• Garageänkan

Thessia skrev 2009-01-02 23:22:43 följande:

Absolut INTE! Hade vi pratat om ett barn på ca 15 så hade barnen fått smuttat lite men en 2 åring NO WAY IN HELL
    Lika illa det.
Svar på tråden Låter du din tvååring smaka alkohol?