• e hjärta m

    Regel för hur man ska uttala ordet KEX?

    Någon som vet regeln i svenska språket som talar om hur man korrekt uttalar ordet kex? "Hårt" k eller med sj-ljud?
    Jag vet att det heter att inget är "fel" i språk, men skulle gärna vilja veta :)

  • Svar på tråden Regel för hur man ska uttala ordet KEX?
  • Pelargonen

    sinkadus skrev 2009-01-01 22:15:05 följande:


    Inga regler utan undantag och i detta fall tycker jag ordets ursprung (eng. cakes) egentligen är mer intressant och berättigar ett visst uttal, men som snäll språkliberal så säger jag väl att alla får säga som de vill...
    *instämmer*
  • Pelargonen

    Sara Li skrev 2009-01-01 22:18:43 följande:


    Men INGEN säger väl "sjex"??? De säger väl i så fall "tjex"? "sj" och "tj" är inte samma sak.
    Har ingen aning huruvida någon säger det eller ej.
  • Sara Li

    Förstår du hur jag menar egentligen?


    Pelargonen skrev 2009-01-01 22:20:37 följande:
    Sara Li skrev 2009-01-01 22:18:43 följande:
    Har ingen aning huruvida någon säger det eller ej.
  • Pelargonen

    Sara Li skrev 2009-01-01 22:21:22 följande:


    Förstår du hur jag menar egentligen?
    Ja, absolut. Förstår du vad jag menar?
  • Sara Li

    Självklart. Jag är inte dum.


    Pelargonen skrev 2009-01-01 22:22:56 följande:
    Sara Li skrev 2009-01-01 22:21:22 följande:
    Ja, absolut. Förstår du vad jag menar?
  • Elisabeth83

    När jag bodde i Norge sa jag sjex.. Det sitter fortfarande kvar. Så ja, jag kan uttala det med sj... Kanske därför vissa uttalar med sj?

  • Cinza

    Jobbade i receptionen på Göteborgs Kex en sommar. För dem var det mycket viktigt att man sa Tjex. Så kex från Göteborgs kex heter tjex om ni förstår vad jag menar. Kex från andra ställen kan kallas för vad som.

  • Tidiz

    Det bara måste heta KEX! tjex låter ju lika dumt som "skaaa", eller böjningen för vad man gjort på ordet simma, "sam" låter ju helt fel... nee! kex ska det va!

  • LindaRebecka

    khizzle78 skrev 2009-01-01 22:04:25 följande:


    Hårt k om du inte är från Göteborg, i så fall ska du hängas högt i "Feskekörka"!
    Mahahahahaha!!!
    Så sant, så! Tjex, tackar!
  • LindaRebecka

    Om man uttalar med Sj-ljud, blir inte det som i "sjukhus" eller 7 då?
    "7ex", haha! (rebus= 7 - U + ex)

    Ni som säger med K-ljud, säger ni "Ballerina Kex" då?
    "Ballerina tjex" låter ju bättre... Men sedan så är jag ju från GBG.. hehe.

  • Shadilly

    Min sambo hävdar att i Kungälv säger de tjeks och eftersom det är i Kungälv de görs så har de rätt :)

  • Balehead

    LindaRebecka skrev 2009-01-16 00:42:29 följande:


    Om man uttalar med Sj-ljud, blir inte det som i "sjukhus" eller 7 då?"7ex", haha! (rebus= 7 - U + ex)Ni som säger med K-ljud, säger ni "Ballerina Kex" då?"Ballerina tjex" låter ju bättre... Men sedan så är jag ju från GBG.. hehe.
    Klart att man säger Ballerinakex med K också. Märkligt vore det väl om man använde tje-ljud i det ena fallet och K i det andra när det är samma typ av bakverk man pratar om.
  • Pelargonen

    LindaRebecka skrev 2009-01-16 00:42:29 följande:


    Om man uttalar med Sj-ljud, blir inte det som i "sjukhus" eller 7 då?"7ex", haha! (rebus= 7 - U + ex)Ni som säger med K-ljud, säger ni "Ballerina Kex" då?"Ballerina tjex" låter ju bättre... Men sedan så är jag ju från GBG.. hehe.
    Självklart säger jag Balleringa Kex och inte Ballerina tjex. Det sista låter helt flängt ju!
  • Pelargonen

    LindaRebecka skrev 2009-01-16 00:42:29 följande:


    Om man uttalar med Sj-ljud, blir inte det som i "sjukhus" eller 7 då?"7ex", haha! (rebus= 7 - U + ex)Ni som säger med K-ljud, säger ni "Ballerina Kex" då?"Ballerina tjex" låter ju bättre... Men sedan så är jag ju från GBG.. hehe.
    Hur uttalar du keps? Alltså det man har på huvudet? Säger du tjeps?
  • Svarte Grim

     Enligt en del språkvetare ska det vara ?kex?. (Fredrik Lindström är av en annan uppfattning.)


     Men de språkvetare som menar att det har ett hårt K i ?kex? beror det på att det är ett låneord från engelskans ?cake?, som visserligen har en annan betydelse.


     Det kan vara så att ordet kom till södra Sverige först och varit där längst och på så vis fått uttalet ?tjexs? som tex kedja.


     Andra låneord med hårt ?K? före ett ?e? är ?Kebab? och ?Keps?. Men vem vet, med tiden kanske även dessa kommer att uttalas annorlunda. 


     

  • Åsa
    Svarte Grim skrev 2016-10-06 23:23:18 följande:
     Det kan vara så att ordet kom till södra Sverige först och varit där längst och på så vis fått uttalet ?tjexs? som tex kedja.

     Andra låneord med hårt ?K? före ett ?e? är ?Kebab? och ?Keps?. Men vem vet, med tiden kanske även dessa kommer att uttalas annorlunda.


    Södra som i vilka landsdelar? Småland t ex har en rejäl grupp k-ljudsuttalande kexätare.

    Bakgrunden till uttalsförskjutningen är det iofs inget konstigt med. Samma feluttal där folk som aldrig hört orden gissat utifrån stavningen som vi fått i de grekiska låneorden (kilo, arkitekt m fl) eller turkiska "kiosk". (K-uttalen där torde fortfarande vara korrekta men på utdöende utanför svenskbygderna i Finland, så när som på arkitektkåren.) Vad gäller de "bildade" orden har uttalsförändringen tydligt skett när den "obildade massan" fått tillgång till orden i skrift och inte längre fått dem överförda muntligt /samtidigt/.

    Ord som "kille" har traditionellt varit talspråk snarare än skriftspråk och därtill vardagligt, varför få skulle ha stött på det bara i skrift och därför behövt gissa utifrån svenska skrivregler. Gissningsvis har keps och kebab varit så pass använda i tal att de också klarat kvar k-ljudet (fast en och annan nybörjare visst gissat på "tjebab").

    Men onekligen spännande varför uttalet i ord som "kex" bibehållits på somliga håll och inte på andra. Man kan knappast hävda att det engelska uttalet skulle ha varit mer känt i säg småländska höglandet än i en hamnstad som Göteborg.
Svar på tråden Regel för hur man ska uttala ordet KEX?