Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder

Jag har en fundering kring bullar, bollar mm som syns i slidöppningen. Även för en kvinna utan framfall ligger ju slidväggarna mot varandra för det mesta, om man inte är sexuellt upphetsad då slidan vidgar sig och ökar i storlek.

Så länge man inte har besvär av att de ligger mot varandra så kanske man inte ska fundera så mkt på det.

Om jag tittar med spegel är jag fortfarande ganska öppen och ser slidväggarna men eftersom jag inte alls har samma problem med tyngdkänsla mm längre så bryr jag mig inte om det. Inte min man heller...

Mitt rectocele beskrevs som en grav defekt och det vara muskler som släppt vilket fixades till under op.

Vill absolut inte förminska era problem, men ibland är det svårt att veta vad som faktiskt är normalt och inte, men har man besvär är det naturligtvis någonting annat!!!!

• Gladhannapanna

Mysan: jag tillhör dem som verkligen blivit tagen på allvar av vården. Min bm konstaterade framfall på efterkontrollen och sedan fick jag det fastställt när äldsta dottern var tio månader. Varje bm/gyn som undersökte mig konstaterade att det behövde opereras.

Jag hade helt klart låtit bli löpning, det undviker jag fortfarande eftersom det är en så stor påfrestning och jag vill inte få återfall!

• Gladhannapanna

Tvåpåengång: jag hade inte större problem under andra graviditeten och födde vaginalt, dock har jag inte något livmoderframfall att tala om. Alltså, inte större än innan.

• Gladhannapanna
    Minnie7 skrev 2012-05-08 09:46:12 följande:
    Gladhannapanna: Hur lång tid gick det mellan dina op?
    6--7 månader. Dekunde itne slutföra operationen första gången pga att jag blödde tio ggr mer än normalt.De op främre framfallet först och bakre andra gången.
  • Gladhannapanna

Snöfrun: det tror jag inte. Jag hade småblödningar pga spiralen när jag op och det nämndes inte. Om man inte ska op vid mens borde det ju framgå vid inskrivning mm!!!

• Gladhannapanna

Mani: Jag har itne ens tänkt tanken att söka ersättning hos försäkringsbolaget. Fick dock ersättning på min gravidförsäkring för grad tre bristning och stor blodförlust.
    När jag opererades första gången var maken föräldraledig, det gick sådär att inte lyfta på fyra veckor, vår yngsta dotter var knappt ett år och van vid att jag lyfte mm.
    Andra gången jobbade han och barnen var på förskolan, han skötte det mesta hemma och jag gjorde det som funkade. Det var mycket lättare att inte lyfta då!!!

• Gladhannapanna

Hibiskus: Din förhårdnad är säkert ärrvävnad som försvinne så småningom, men det kan nog ta tid tyvärr.

I måndags köpte vi studsmatta till barnen och jag provade att hoppa lite igår. Kände ganska snabbt att det inte var något för mig, trist men sant. Hade tom ont på kvällen vilket jag inte haft på evigheter!!!

Svar på tråden Fortsättningstråd Framfall/slid eller livmoder