Inlägg från: tekannan |Visa alla inlägg
  • tekannan

Vi som väntar junibebisar del 2!

babek
    haha... så känner jag med. magen följer medelkurvan, men ändå kommenterar alla hela tiden "vad stor mage du fått" och "är det tvillingar"... visst är magen betydligt mkt större nu än första grav och jag chockas själv när jag ser den. det är ju så långt kvar! och magen har börjat besvära mig när jag sitter ner, får ett jobbigt tryck mot bröstet. och det är 3 månader kvar... hjälp!

• tekannan

babek
    halsbränna har jag, men inte så farligt mkt ändå. sparkarna mot revbenen har jag dock sluppit än så länge, det är mest sparkar neråt. tack och lov!

idolf
    överpumpad baksedboll... Ja, faktiskt känns det så.

skrattmaja
    vad skönt att du fått en bra opponent! när är den stora dagen? önskar dig lycka till!

• tekannan

LakeHill skrev 2009-02-26 10:36:22 följande:

Angående magliggande: Har inte funkat för mej på länge. Jag ligger på sidan när jag är på massage. Sista vackorna i förra grav fick jag sitta och luta mej fram¨t på massagen.
    Ja, jag sitter på en pall och hänger över bänken. Tänkte inte på att man kanske kunde ligga på sidan, men det fungerar bra så här med.
  • tekannan

modernamodern
    Vet inte faktiskt. Jag vet bara att en massör inte får massera långt ner på ryggen för det kan starta en förlossning. Kan man styra en massagestol till att bara ta vissa delar?

• tekannan

en till som är smått förvirrad av nya fl... varför ändra ngt som reda när bra?

Jag undrar var jag hittar inställningen för att få trådarna i trådat läge som man kunde i gamla versionen. Ngn som vet?

• tekannan

Här är en till som har sin bästa vän i Body butter!!
    Magen kliar en del och det är sååå skönt att smörja! Men det jag är mest besvärad av är mina kliande bröstvårtor som är snustorra!! Smörjer dem fler ggr om dagen... Är det ngn som har bra tips på smörj till bröstvårtor??

• tekannan

Ser att ni diskuterar förlossning. Jag säger som modernamodern. Det gör ont, men vilken upplevelse det är också. Kroppen är fantastisk!

Vi gick på profylax sist och jag tycker det var jättebra och givande, rekommenderar er som funderar! Där fick man, föruom andningstekniker, avslappning, massage mm även lite tips för att inte "fastna" i förlossningen. Om hur viktigt det är att se varje värk enskilt och inte hur mkt man har kvar tills bebisen är framme. Inte tänke "jag orkar inte mer" utan snarare peppa sig och mer tänka att "det är bara denna med, sen får jag vila. jag orkar denna med!". Och det kan vara bra för en del att kanske a en målbild och ngt konkret som kan få en att få lite ork till. Kanske den 'där fina mössan vi köpte till vår bebis'. Och att partnern tar fram den och visar när det är så jobbigt, det kan ge en lite ork till. Minns inte alla sådana knep de lärde ut, det är ju några år sen... Ska ta och leta fram mina böcker och anteckningar och läsa på snart igen tror jag!

• tekannan

hyperballad
    och då säger jag nog lite emot din bm tror jag... vi gick profylaxkurs och övade en del hemma, men anser att vi nog övade för lite för när det var som intensivast så hade jag jättesvårt att slappna av och andas "rätt". och då hade vi ändå bra koll på tekniken innan, fick mkt hjälp med hur man skulle känna för att andas rätt. man ska verkligen vara AVSLAPPNAD, vilket kan vara väldigt svårt att uppnå till fullo om man inte kännt det innan. jag hade jättesvårt på kursen till en början, men fick mkt hjälp och maken fick tips på hur han kunde se på mig om jag inte var HELT avslappnad. men som sagt.. det räckte inte fullt ut iaf. så denna gången ska vi öva MKT, för jag vill kunna använda det hela vägen denna gången!

• tekannan
    hyperballad skrev 2009-03-06 13:36:31 följande:
    jag är inte så överense med min BM då jag tycker att hon inte bryr sig o lyssnar på vad man säger utan bara mmm mmm o sedan ska man gå liksom.men menfår byta tills det är dags för nästa bebis men jag skulle vilja gå på profylax o blev av min yogainstruktör rekommenderad annas profylax. men det är i lund o så är det dyrt m. 2000.- när man lagt närmre 4000.- på två yogakurser så därför har jag inte gjort slag i saken.profylaxgruppen.com heter det i lund men finns visst i stockholm o göteborg också.finns inte här i helsinborg.
    Det var just Annas profylax i Lund som vi gick. Kan varmt rekommendera!! Vet även att de har på rund o sund i Malmö (vet dock ej priset). Men du bor lite längre norrut... Kanske finns ngt ställe där med.
    Det är aldrig för sent att byta BM. Det är viktigt att man känner sig bekväm med sin bm och att hon lyssnar på en tycker jag. Min bm är nog dins motsats. Hon frågar jättemkt och pratar i all oändlighet, ibland undrar man om man kommer att komma därifrån samma dag eller ej. Men hon är trevlig och hjälpsam.
  • tekannan
    Marinero skrev 2009-03-06 15:15:45 följande:
    Jag skulle verkligen vilja gå en profylaxkurs. Men är det nåt man bekostar själv alltså? Jag skulle vilja veta hur man ska försöka tänka mentalt, tycker de låter bra de där me att man ska skilja på varje värk, för tänker man att skit, snart kommer nästa hur ska jag orka, så gör man nog inte det lika bra. Utan just ser till att koncentrera sig på den värken som e nu o sen verkligen passa på att vila ut o slappna av emellan. Men oj så svårt de måste va
    Ja, det får man bekosta själv. Tycker dock det var värt pengarna!
    Går du ingen föräldrautbildning? På vår som vi hade på MVC så hade man en gång där man pratade om profylax och fick andas lite. Men det gav inte mig ngt nämnvärt - inte jämförbart med kursen som verkligen satte huvudet på spiken!
Svar på tråden Vi som väntar junibebisar del 2!