• varfördåför

döda i nödvärn..`?!

Kan någon vänlig människa länka till en dom där någon gått fri från straff då den har dödat någon i självförsvar. Hällst ska bråttet som begåtts innan dödandet inte ha varit av sådan art att den som sutligen dödar i självförsvar aldrig själv var i livsfara.

skulle bli väldigt glad om någon hittade detta till mig. det skall vara en svensk dom!

2009 vill jag ha min söta flicka tillbaka.. snälla!
  • Svar på tråden döda i nödvärn..`?!
  • varfördåför
    Thursday skrev 2009-01-16 13:17:58 följande:
    I det första fallet dömdes den tilltalade, som skjutit sitt ex, för dråp, det var med andra ord vare sig nödvärn eller excess. I det andra fallet hade mannen knuffat henne och gett henne två örfilar, ringa misshandel.I övrigt finns det gott om fall där man frikänts från misshandel av varierande svårighetsgrad på grund av nödvärn, men det ställs ju på sin spets när man talar om att döda någon.Det finns ett HD-avgörande med en kvinna som ströp och satte eld på en man som försökte våldta henne. Det är lite juridiskt-tekniskt och det är lite oklart vad han faktiskt dog av, men där säger HD bl.a. att det var okej för henne att i nödvärn hålla ett tag om halsen på honom tills han blev medvetslös, men inte längre.
    nää exakt.. alla har rätt att försvara sig men det finns en gräns.. det är den grensen jag vill hafram!
  • Thursday

xylifon skrev 2009-01-16 13:27:19 följande:

nää exakt.. alla har rätt att försvara sig men det finns en gräns.. det är den grensen jag vill hafram!
    Och då är vi tillbaka där vi började, det går inte att exakt vaska fram en sådan gräns.
  • varfördåför
    Thursday skrev 2009-01-16 13:29:02 följande:
    Och då är vi tillbaka där vi började, det går inte att exakt vaska fram en sådan gräns.
    nej det gör ju inet det.. men någon typ av medel linje
  • Kaprifolen

Klippt ur NJA 1998 s. 246, Mål nr Ö1396-98
    Fråga om häktning i HovR efter frikännande dom i TR.

"Rätt till nödvärn finns dock inte bara när gärningsmannen faktiskt är i en nödvärnssituation utan även när han felaktigt tror att han befinner sig i en sådan".

Rätten till nödvärn, ger dig rätt att använda ej uppenbart oförsvarlig mycket våld,(24 kap. BrB, Om allmänna grunder för ansvarsfrihet, 1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig).

En polisman får använda försvarligt mycket våld, 10 § Polislag(1984:387).

NJA 1990 s. 370, Målnummer B179-90.
    I mål om ansvar för mord alternativt grov misshandel och vållande till annans död uppkommer fråga om bl a nödvärn vid försök till våldtäkt.

Domen finns här att läsa:
    lagen.nu/dom/nja/1990s370

En annan som kanske är av intresse:
    NJA 2005 s. 237, Målnummer B4456-04.
    En person som uppsåtligen huggit en annan i bröstet med kniv och åtalats för mord har invänt att han handlat i nödvärn eftersom han angripits av den andre med kniv. Fråga om gärningen varit uppenbart oförsvarlig och om den tilltalade svårligen kunnat besinna sig. Även fråga om den som hade ett fast förhållande och fått ett barn med den avlidne skall anses ha stått den avlidne särskilt nära och därför är berättigad till skadestånd för personskada enligt 5 kap. 2 § första stycket 3 skadeståndslagen.

Domen finns här att läsa:
    lagen.nu/dom/nja/2005s237

• Kaprifolen

(Mitt inlägg visar på det som idispidis redan har skrivit,

"Och då är vi tillbaka där vi började, det går inte att exakt vaska fram en sådan gräns".
    att rättsläget inte är helt uppenbart..)
  • varfördåför
    Kaprifolen skrev 2009-01-16 15:52:21 följande:
    Klippt ur NJA 1998 s. 246, Mål nr Ö1396-98Fråga om häktning i HovR efter frikännande dom i TR."Rätt till nödvärn finns dock inte bara när gärningsmannen faktiskt är i en nödvärnssituation utan även när han felaktigt tror att han befinner sig i en sådan".Rätten till nödvärn, ger dig rätt att använda ej uppenbart oförsvarlig mycket våld,(24 kap. BrB, Om allmänna grunder för ansvarsfrihet, 1 § En gärning som någon begår i nödvärn utgör brott endast om den med hänsyn till angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och omständigheterna i övrigt är uppenbart oförsvarlig).En polisman får använda försvarligt mycket våld, 10 § Polislag(1984:387).NJA 1990 s. 370, Målnummer B179-90.I mål om ansvar för mord alternativt grov misshandel och vållande till annans död uppkommer fråga om bl a nödvärn vid försök till våldtäkt.Domen finns här att läsa:lagen.nu/dom/nja/1990s370En annan som kanske är av intresse:NJA 2005 s. 237, Målnummer B4456-04.En person som uppsåtligen huggit en annan i bröstet med kniv och åtalats för mord har invänt att han handlat i nödvärn eftersom han angripits av den andre med kniv. Fråga om gärningen varit uppenbart oförsvarlig och om den tilltalade svårligen kunnat besinna sig. Även fråga om den som hade ett fast förhållande och fått ett barn med den avlidne skall anses ha stått den avlidne särskilt nära och därför är berättigad till skadestånd för personskada enligt 5 kap. 2 § första stycket 3 skadeståndslagen.Domen finns här att läsa:lagen.nu/dom/nja/2005s237
    jag är frö dålig på att läsa fakta (dyslektiker) för att kunna tillgodogöra mig det som står.. :-/ kan du sammanfatta? annars får jag fortsätta att försöka
  • Danne123

Tyvärr lever den något felaktiga uppfattningen om att nödvärn måste vara försvarligt och att man inte får använda mer våld än nöden kräver. Så är det inte utan nödvärnet medger att man försvarar sig med ett grövre våld än vad man själv utsätts för. Det behöver inte vara försvarligt utan EJ UPPENBART oförsvarligt. Man får alltså använda sig av oförsvarligt mycket våld.
    Ni som har pratat om de fall där poliser skjutit i självförsvar är just ett sådant exempel. Dödandet är förmodligen klassats som oförsvarligt, men inte uppenbart oförsvarligt och därför undgår de straff. Det som man behöver ta hänsyn till är precis vad som står i Brottsbalken: Angreppts beskaffenhet, det angripnas värde och omständigheter i övrigt.

• Kaprifolen

Danne123 skrev 2009-01-16 19:17:03 följande:

Ni som har pratat om de fall där poliser skjutit i självförsvar är just ett sådant exempel. Dödandet är förmodligen klassats som oförsvarligt, men inte uppenbart oförsvarligt och därför undgår de straff. Det som man behöver ta hänsyn till är precis vad som står i Brottsbalken: Angreppts beskaffenhet, det angripnas värde och omständigheter i övrigt.
    En polisman får INTE använda sig av oförsvarligt mycket våld. Han får bara använda försvarligt mycket våld. "En polisman får använda försvarligt mycket våld", 10 § Polislag (1984:387).
  • Danne123

Kaprifolen skrev 2009-01-16 19:44:19 följande:

Danne123 skrev 2009-01-16 19:17:03 följande:
    En polisman får INTE använda sig av oförsvarligt mycket våld. Han får bara använda försvarligt mycket våld. "En polisman får använda försvarligt mycket våld", 10 § Polislag (1984:387).
    Vad har polislagen med nödvärn att göra?

PL 10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en TJÄNSTEÅTGÄRD....

Att döda någon i nödvärn är INTE en tjänsteåtgärd. Du kan inte blanda ihop dessa.
    För att en polis ska få skjuta i laga befogenhet måste det vara försvarligt men inte när det gäller nödvärn. Nödvärn gäller precis alla så även poliser.
  • Kaprifolen

Danne123 skrev 2009-01-16 20:14:01 följande:

Kaprifolen skrev 2009-01-16 19:44:19 följande:
    Vad har polislagen med nödvärn att göra? PL 10 § En polisman får, i den mån andra medel är otillräckliga och det med hänsyn till omständigheterna är försvarligt, använda våld för att genomföra en TJÄNSTEÅTGÄRD....Att döda någon i nödvärn är INTE en tjänsteåtgärd. Du kan inte blanda ihop dessa. För att en polis ska få skjuta i laga befogenhet måste det vara försvarligt men inte när det gäller nödvärn. Nödvärn gäller precis alla så även poliser.
    Tack för rättelsen. :)
  • Wheniwasahitman

Du får döda i självförsvar i dessa: om det gäller för livet, han har en pistol men du gör så han skjuter sig i magen och i våldtäkt men du får nog straff

är sjävförsvar bra? svar ja för fan då får man våldta den döde :D
  • Tom Araya

Man kan ju i nödvärn ha använt en försvarlig nivå av våld och den andre dör av olyckliga omständigheter, exempelvis faller mot något eller på ett sådant sätt att skadan blivit dödlig eller har en vacklande hälsa.

• Aikido
    Tom Araya skrev 2016-10-13 20:10:33 följande:
    Man kan ju i nödvärn ha använt en försvarlig nivå av våld och den andre dör av olyckliga omständigheter, exempelvis faller mot något eller på ett sådant sätt att skadan blivit dödlig eller har en vacklande hälsa.
    Precis. Gärningsmannen hade passerat bäst-före-datum. Han hade ändå dött inom 70 år eller så.

Och fanns det inte olyckliga omständigheter kan man alltid skapa dem i efterhand.

"Han föll på kniven. 17 gånger"
  • Tom Araya

xylifon skrev 2009-01-16 13:27:19 följande:

Det finns ingen generell gräns utan avgörs från fall till fall.
Svar på tråden döda i nödvärn..`?!