• Anonym (synfel!!)

Hjälp-ser suddigt,plötsligt!

Vill va anonym......
    Måste få hjälp,
    Vad är fel då jag inte kan fokusera blicken?? kan inte läsa text som är nära typ tv tablån i tidningen mm.
    Har varit på akuten o till ögonkliniken.Inget "fel" hittas?
    VAD ska jag göra nu? var går jag vidare??
    De tror inte hjärntumör är troligt då jag inte har typiska symtom för det.
    Detta kom alltså väldigt plötsligt,ena dan var allt som vanligt nästa dag kunde jag inte läsa...
    Har inte ens glasögon så jag ser ju hyfsat bra annars!
    Detta kan jag skriva,men ser det suddigt.
    Alltså -var går jag vidare med detta.Har en ny tid på ögon om nån vecka,men där såg de ju ändå inget? Ringer jag till akuten o ber om råd eller går jag till min lilla vårdcentral eller vad?
    Vill nog gärna göra en skallröntgen.
    Det de antog var att detta var en biverkning av rinexin som jag tog ett par dar,pga nästäppa,o bihåleproblem i samband med förkylning-det tror inte jag...

• Svar på tråden Hjälp-ser suddigt,plötsligt!
  • Anonym (synfel!!)

hushållssysslor går bra-bara jag inte behöver läsa på små recept o sånt .Men annat går ju hyfsat bra.

• Anonym

Jag har också fått så några gånger...till mig sa dom på ögonkliniken att det kunde bli så om man var stressad eller man mådde psykiskt dåligt...

Jag tyckte inte jag mådde speciellt dåligt...men jag var nog stressad och min mamma är svårt sjuk så man kan ju vara stressad lite omedvetet...

Jag blev också jätte rädd trodde jag hade något allvarligt fel...nu ser jag bättre igen.

• Anonym (jag med)

Hejsan Ts!

Det där har jag med drabbats av.
    Men jag har dock varit gravid så optikern & ögonläkaren skyllde på hormoner och sa att det skulle bli bra sen efter avslutad amning.
    Jag har sedan länge slutat amma och synen blev sämre, inte bättre som de klokast erfarenhet... Optikern trodde mig inte utan påstod att synen nog hade blivit bättre igen. Tills de undersökte mig... ja då såg de att det var sämre igen. Och optikern sa att "det händer inte"????
    Nehee..jag förlorar min syn undan för undan och det händer inte.Jag är rädd för att bli gravid igen för vad kan hända då?

Har även drabbats av migrän vilket jag aldrig haft innan men alla skyller på hormonerna. Jag frågar vart jag skall väna mig och de vet de inte... Jag chansar på att gynekologen borde kunna detta med hormoner och bokar tid dit. Hon närmast skäller ut mig och säger att det får väl ögonkliniken ta hand om...
    Så nu sitter jag här och vet inte heller vart jag skall vända mig. Förlåt jag lånade din tråd...

Har du, Ts, varit gravid eller slutat amma för ett tag sen?

Hormoner håller på att göra mig blind och ingen vill säga vilka hormoner eller vad jag skall göra. Jag chansade

• Anonym (jag med)

förresten jag skulle inte kunna köra bil så här, synen är jätte lurig, och kan snabbt försvinna. Jag får förstora upp data texten massor och tv texten kan jag glömma...

• Anonym (jag med)

anonym 42 - hur länge hade du det så?

• Anonym (synfel!!)

JAH har en son ¨på 3år,så det var LÄNGE sen jag slutade amma. O stressad är jag inte.
    Nä,det ÄR tydligen kraftig synnedsättning för min del.
    Men jag ville ju på skallröntgen o det ska jag få! men ögonläk tror absolut INTE de hittar nåt där.
    Mitt tips till dig "jag med"-far på akuten-o KRÄV att de kollar upp.Tex en skallröntgen.
    Jag tycker det blir tryggt att få göra den.
    Även om jag gruvar!!
    måste nu köpa läsglasögon till att börja med.

• h8him

Låter som om du blivit översynt/långsynt tidigt. Många blir det i 40 års åldern men det varierar.

Du skriver att du bara ser dåligt på nära håll. Hur vet du det? Du ska inte köra bil förrän du gjort en synundersökning och fått ev. glasögon!

• Anonym (synfel!!)

h8him-är närmare 30 än 40..
    haha,har ju varit på ögonkliniken 2 ggr o genomgått ordentliga koller. Jag vet o känner ju att jag ser hyfsat bra på långt håll!
    Så köra bil-det gör jag! annars skulle jag inte klara mig en dag-måste ha bil till dagis/jobb. O ska köpa läsglasögon så fort jag bara kan.
    SEN om det inte hjälper nämnvärt-då far jag så klart till optiker!

• tingi

Anonym (synfel!!) skrev 2009-01-23 12:37:55 följande:

h8him-är närmare 30 än 40..haha,har ju varit på ögonkliniken 2 ggr o genomgått ordentliga koller. Jag vet o känner ju att jag ser hyfsat bra på långt håll!Så köra bil-det gör jag! annars skulle jag inte klara mig en dag-måste ha bil till dagis/jobb. O ska köpa läsglasögon så fort jag bara kan.SEN om det inte hjälper nämnvärt-då far jag så klart till optiker!
    Är det bara på nära håll du ser suddigt? Vad säger dom på ögonkliniken att du ska ha för styrkor? Har du fått något recept från dom?

Om det är så att du behöver läsglasögon så betyder det troligtvis att du är översynt dvs även skulle behöva plus-hjälp på avstånd för att avlasta systemet. Om man går utan glasögon trots att man behöver det kan systemet braka ihop och du kan börja se sämre på nära håll samt få mkt huvudvärk osv. Men jag tycker att det låter konstigt att det kom så plötsligt dock.
  • Anonym (synfel!!)

nä.man kan INTE förstöra synen mer-för att man bara har läsglasögon!ja,det är mest på nära håll jag ser suddigt.
    de testade att lägga på +2 o då blev det bättre...+2,5 på andra ögat.
    Efter de koller jag gjort så vet de o jag att jag inte behöver glasögon alltid.Har inga fel på ögonen,bara ser hemskt suddigt periodvis.
    Nä,inget recept fick jag.
    Visst,konstigt att det kom plötsligt-dock ej helt ovanligt enligt de.

Svar på tråden Hjälp-ser suddigt,plötsligt!