• Anonym (synfel!!)

Hjälp-ser suddigt,plötsligt!

Vill va anonym......
    Måste få hjälp,
    Vad är fel då jag inte kan fokusera blicken?? kan inte läsa text som är nära typ tv tablån i tidningen mm.
    Har varit på akuten o till ögonkliniken.Inget "fel" hittas?
    VAD ska jag göra nu? var går jag vidare??
    De tror inte hjärntumör är troligt då jag inte har typiska symtom för det.
    Detta kom alltså väldigt plötsligt,ena dan var allt som vanligt nästa dag kunde jag inte läsa...
    Har inte ens glasögon så jag ser ju hyfsat bra annars!
    Detta kan jag skriva,men ser det suddigt.
    Alltså -var går jag vidare med detta.Har en ny tid på ögon om nån vecka,men där såg de ju ändå inget? Ringer jag till akuten o ber om råd eller går jag till min lilla vårdcentral eller vad?
    Vill nog gärna göra en skallröntgen.
    Det de antog var att detta var en biverkning av rinexin som jag tog ett par dar,pga nästäppa,o bihåleproblem i samband med förkylning-det tror inte jag...

• Svar på tråden Hjälp-ser suddigt,plötsligt!
  • tingi

Anonym (synfel!!) skrev 2009-01-23 16:34:14 följande:

nä.man kan INTE förstöra synen mer-för att man bara har läsglasögon!ja,det är mest på nära håll jag ser suddigt.de testade att lägga på +2 o då blev det bättre...+2,5 på andra ögat.Efter de koller jag gjort så vet de o jag att jag inte behöver glasögon alltid.Har inga fel på ögonen,bara ser hemskt suddigt periodvis.Nä,inget recept fick jag.Visst,konstigt att det kom plötsligt-dock ej helt ovanligt enligt de.
    Jag har aldrig sagt att man kan förstöra synen. MEN om man behöver läsglasögon och inte använder dom kan det bli problem på både långt och nära håll samt att man kan få mkt huvudvärk och även andra symptom. Tex att man tröttar ut hela systemet och att man ser suddigt när ögonmusklerna inte orkar jobba mer.

+2,5 är rätt mycket om du bara är runt 30år. Behöver du verkligen inget plus på avstånd? Jag tycker du ska gå till en optiker, dom har faktiskt bättre koll på korrektioner än vad ögonläkarna har.
  • Sweetie82

Har inte läst hela tråden, men som du beskriver det hade jag under några dagar när jag väntade dottern. Det försvann lika plötsligt som det kom. Dottern är född maj 07 å jag har aldrig mer haft så sen dess. Tror det hade med graviditeten att göra för min del.

• Anonym (jag med)

Ts - när skall du röntga dig?
    Jag får se om jag lyckas kräva en röntgen. Jag har problem åt andra hållet, bara det att ganska nära håll är för långt borta nu.

Någon skrev att systemet kan kollapsa om man har fel styrkor, men hur får jag rätt styrkor då när det varierar så för mig? Jag är under 30 och förändrade 2-3 dioptrier minus och såg redan kasst från början .

• Anonym (synfel!!)

"jag med"-vet ej,de kallar mig ...
    Nu ser jag bättre??
    det var typ 2veckor i blindhet..
    Men man blir ju lite orolig då det håller på.
    får se om det fortsätter eller hur det blir.

• skogstomte

Drabbades av liknande när jag kom hem från BB med sonen. Av min optiker (jag är närsynt sedan tonåren) fick jag veta att det är vanligt eftersom ögonmusklerna är bland de allra minsta musklerna vi har i kroppen så är det de som först påverkas av saker som påverkar alla muskler t ex hormoner. Men muskleran kan ju även påverkas av andra saker som infektion eller stress, har du börjat äta någon ny medicin/naturmedcin? Så fort det blev lite stressigt eller mycket intryck t ex handla på stormakrnad (har du funderat på hur mycket olika färger etc det är på förpackningarna, inte jag heller förut) eller se en film som blev lite för spännande eller snabb i klippen blev allt suddigt. Nu är sonen 3 år och jag känner fortfarande av intryckströttheten inbland även om jag tål mycket mer nu.

MEn naturligtvis ska du ju få det kollat ordentligt. Hoppas det går över igen för det är inte kul att se dåligt.

• Anonym (synfel!!)

skogstomte-ja,vet att stress kan utlösa sånt här...men har inte stressigt alls-tvärtom! haft det riktigt lugnt över jul o så.
    Men vi får se hur det blir,om jag får se bra eller om det kommer tillbaka.
    Ska ju ändå göra röntgen i skallen...för säkerhets skull.
    För nog känns det konstigt att man blir " blind" över en natt pga "ingenting".
    Äter inga mediciner eller så..

• Anonym (synfel!!)

den 6/2 blir det skallröntgen..
    läskigt,men spännande.
    Ser nu rätt bra faktiskt.....är bara så rädd att det blir så där suddigt helt plötsligt.

• Ninja05

Ts, det skulle faktiskt kunna vara stress.

Jag fick synbortfall på vänster sida under 15-20 gånger under 4 gånger efter att dottern föddes. Gick igenom en massa neurologiska och andra undersökningar, men det hittades inget utom att jag var smått "utbränd" med sömnbrist..

Så sådant kan orsaka ögonproblem, sa dem till mig..

• Anonym (synfel!!)

ninja-tja,det må vara vad det vill,men stress är det i alla fall INTE.
    jag känner mig själv.
    men just nu ser jag ju lite bättre.så det var 2 hela veckor i så gott som blindhet. Inte kul vad det än berodde på.

• Ninja05

Okeej. Nej du känner nog bäst själv. Men då måste det ju vara ett synfel eller något annat fysiskt? Då bör dem väl upptäckt det? Ska du på fler undersökningar?
    Anonym (synfel!!) skrev 2009-01-27 12:58:51 följande:

ninja-tja,det må vara vad det vill,men stress är det i alla fall INTE. jag känner mig själv. men just nu ser jag ju lite bättre.så det var 2 hela veckor i så gott som blindhet. Inte kul vad det än berodde på.
  • Anonym (synfel!!)

De HAR ju upptäkt att det är en akut synförsämring. Inget annat.
    Än skallröntgen är ju nästa fredag.
    Tror inte den visar annat heller egentligen,men är skönt få den gjord.

• Ninja05

Okej, förlåt missade det i tråden.
    Undrar vad det kan bero på... hoppas det inte är någon fara. Lycka till på röntgen!
    Anonym (synfel!!) skrev 2009-01-27 13:19:29 följande:

De HAR ju upptäkt att det är en akut synförsämring. Inget annat. Än skallröntgen är ju nästa fredag. Tror inte den visar annat heller egentligen,men är skönt få den gjord.
  • Anonym (jag med)

Ts - hoppas det går bra med röntgen! Hur går den till?

Ninja05 - Hur fick du alla dessa undersökningar? Var det optikern som tog initiativ eller fick du själv söka dig till neurologen? Är din syn bra nu?

• Ninja05

Jag var aldrig hos optikern, jag ringde vårdcentralen och fick tid samma dag (första gången det hände) , dem remitterade mig till akuten direkt, där jag blev skickad till neurologen omgående. Var på undersökningar där i 4 ½ timme utan stopp, med samma läkare. Min syn är bra nu, har fått tendenser till synbortfall då jag varit stressad och när jag var hos neuro sa dem åt mig att söka direkt igen om det hände, för att ev få hjälp med mina utmattningssymptom. (som dem tror orsakade det)
    Anonym (jag med) skrev 2009-01-27 15:00:09 följande:

Ts - hoppas det går bra med röntgen! Hur går den till? Ninja05 - Hur fick du alla dessa undersökningar? Var det optikern som tog initiativ eller fick du själv söka dig till neurologen? Är din syn bra nu?
Svar på tråden Hjälp-ser suddigt,plötsligt!