• Ladyn

Bästa rasen för innekatt?

Vi saknar ett husdjur jättemycket! Vi vill ha en katt! Vi hade tidigare en katt i 5 år som var vårat "barn", en i familjen liksom. Tyvärr blev vi tvungen att ta bort honom o det gör fortfarande så ont i oss...

Nu känner vi att vi vill ha "påökning", men vi vill då ha en innekatt pga alla fästingar som kryllar utanför dörren, vilken ras lämpar sig bäst för det, vilken är lugnast?

O vill alla innekatter ha en kompis eller finns det vissa raser som vill vara själva? Vi kan absolut tänka oss att ha två, men bara så att man vet.

Somali tex, passar den som innekatt?

Tacksam för hjälp ang detta!

• Svar på tråden Bästa rasen för innekatt?
  • LPW

Vi ville också ha en katt som passade som innekatt och valet stod mellan birma och brittiskt korthår, men efter att ha hört väldigt mycket positivt om just brittiskt korthår så beslutade vi oss för en britt. Vår lilla "guldklimp" flyttade in till oss på midsommardagen i år och vi ångrar oss inte en sekund.

• Jezika

Det är oxå en vanesak för katten.. Lär man dem tidigt att det är inne som gäller vet de ju inte av något annat.. Våran lilla får vara ute i koppel ibland o det tycker hon ju är kul, men aldrig utan kopppel, även om möjligheten finns i sommarstugan.

• martinii

Birman är en jättebra "mittimellan" katt, lagom lugn och mycket vacker.
    Annars är brittisk korthår en lugn ras, och jag kan verkligen rekommendera persern som är en väldigt mysig ras om man har tid för att borsta den ett par gånger i veckan. Min perser är världens snällaste, funkar jättebra med barn, har världens tålamod och har ALDRIG använt klor eller tänder mot någon människa.
    Fast om du ska ha en perser till endast sällskap kan det vara en bra ide att ta en som inte är så jättetrubbig nos, de kan få problem med tårkanalerna då. Inget farligt, men extra arbete eftersom ögonen rinner lite då.

• ormizen

Jag vill slå ett slag för vanlig bondkatt , med ena förälder eventuellt som raskatt. Jag har sex (jajamensan) innekatter och de är av de mest skillda slag och personligheter. Norska skogisar är bra men - om man blandar dem får de oftast en flygigare päls vilket innebär att de fäller mer. Och konsekvensen av det vet ju alla vad det blir ----- brum brum med dammsugaren ;O). Siames korsningar blir pratiga och väldigt sociala, ibland översociala. Problemen kan bli att de känner att de äger en. Siameser är oftast ensamkatter. Jag har följande korsningar, Turskisk van, Brittisk korthår, Norsk skogis, Ragdoll och Birma samt en riktig gatukorsning. Om du nu ska ha en innekatt av blandat slag, vill jag slå ett slag för alla bra katthem som finns runt om i Sverige. De gör ett jättebra jobb.

• Ladyn

Nja, jag vet inte om jag går med på att "det är en vanesak för katten. Lär man dem tidigt att det är inne som gäller vet de ju inte av nåt annat"...Våran förra katt var en blandning mellan bond ( lo tror vi ) o skogkatt o han försökte vi ha som innekatt. Det resulterade i att han formligen rev vårat hus i ett helt år innan vi tröttnade o blev så illa tvungen att släppa ut honom, då fick vi en ny katt !

Därav vill jag gärna veta "bästa" rasen för innekatt!!!

Men det verkar vara olika meningar ang raserna, såklart svårt att säga, alla missar har ju en egen liten personlighet!

• LabLover

Även jag vill lobba för brittisk korthår. Vår kattkille är 3 år nu, fortfarande okastrerad och har aldrig kissat eller vässat klorna på fel ställe. En riktig gentleman som samsas bra med både hundar och barn!

• LabLover

Glömde ju: Vi valde just den rasen för att vi ville ha en lugn och trevlig innekatt.

• HaJoMi

Birma hade min kär mor hört och köpte en jättefin en. Vildare katt har jag sällan skådat Till slut fick alla tavlor antingen sättas fast med häftmassa eller tas ner Nu efter ett drygt år har han tillslut lugnat ner sig lite mer och börjar bli ganska mysig

• martinii

skogskatter brukar behöver stora ytor att röra sig på, så de är bäst att de får bo så de har möjlighet till att få gå ut.

Sen är ALLA raser vilda som vilka kattungar som helst när de är små, men de brukar lugna ner sig vid 1års ålder.

• Loveli

Hej där,

Vill bara puffa för Ragdoll, underbar katt!
    Mycket lik birman, lite mer "framåt" kanske (så olika från katt till katt, men d säger att birman (absolut inte på ett dåligt sätt men) kan vara mer "egen/ tillbakadragen".
    Jag älskar båda raserna, och SKOGIS med skogskatten är ju urmysig men d blir STORA.

Kika på user.tninet.se/~qeh924n, de har kattungar NU.

Kram Anna

Svar på tråden Bästa rasen för innekatt?