• Ladyn

Bästa rasen för innekatt?

Vi saknar ett husdjur jättemycket! Vi vill ha en katt! Vi hade tidigare en katt i 5 år som var vårat "barn", en i familjen liksom. Tyvärr blev vi tvungen att ta bort honom o det gör fortfarande så ont i oss...

Nu känner vi att vi vill ha "påökning", men vi vill då ha en innekatt pga alla fästingar som kryllar utanför dörren, vilken ras lämpar sig bäst för det, vilken är lugnast?

O vill alla innekatter ha en kompis eller finns det vissa raser som vill vara själva? Vi kan absolut tänka oss att ha två, men bara så att man vet.

Somali tex, passar den som innekatt?

Tacksam för hjälp ang detta!

• Svar på tråden Bästa rasen för innekatt?
  • Ansapansa

jag har en renrasig skogis som innekatt,dom flesta uppfödarna har ju sina katter som innekatter.
    Min Vicke hhan har ett klösträd(finns i galleriet) han älskar att busa mm:
    i bland följer han med ut på landet och då har vi han i sele ;det gilar han men han tycker det är bäst att sitta i fönstret och titta i stället: (MAN BLIR INTE SÅ SMUTSIG DÅ hälsar Vicke.

han är kastrerad och han har aldrig kissat eller bajsat någon annanstans än sin toa, han klöser inte på möbler bara på sitt träd.

så jag röstar ´på Skogis

• LPW

Kelly är mamma till vår Honey!

• fantasy

Måste ni absolut ha en raskatt då? det finns ju jättemånga missar (bondkatter) som inte har något hem.. Inget säger ju att en raskatt kommer att bli lugnare än en bondkatt..
    Jag har alltjämt haft bondkatter och dom har alla funkat super som innekatter, medans en del av mina kompisars raskatter har i princip klättrat på väggarna i protest mot att vara inne..
    Det finns ju hemskt många fina (långhåriga) bodkatter som avlivas bara för att ingen vill ha dem.

• clinan

vi har en Siames och en bondkatt. Bondkatten är lugnast medans Siamesen får sina spel emellanåt. Dessutom har Siames katten bulimi. Äter kräker o äter. Kvittar vad vi gör så får vi inte rätt med det.

En OT fråga. När en katt helt plötsligt börjar bajsa utanför katt toan. Kan det vara för att den börjar bli gammal å senil eller är det annat som ligger bakom? Vi har vår katt toa i källaren och helt plötsligt så börjar bondkatten skita på golvet precis sidanom. Inte varje gång men typ 1-2 gånger i veckan. Än så länge så har hon inte skitit där uppe och den dagen hoppas jag inte kommer.

• basil

Alla katter "passar" som innekatter om de är vana från barnsben att vara inne.Att bondkatter skulle bara passa som utekatter är en skröna.Men vill man ha ett speciellt utseende eller temperament som är någorlunda enkelt att förutsäga så:raskatt.

• basil

clinan: delar katten toa med nån annan katt?Många vill ha ren toa.Kanske en toa för kiss o en för bajs.
    Angående bulimi katten vad äter den? Kanske kräks den pga överkänslighet?Magkatarr? Det kan ju vara många anledningar till att en katt kräks men normalt är det inte.

• Hjortrongull

Om ni önskar en lugn & stillsam innekatt är det Perser (med tillhörande extra jobb på pälsvård osv) som är att rekomendera.
    En korthårig variant är Exotic (ser ut som en Perser - förutom att den är korthårig).
    Därutöver har du hela gruppen semilånghår dvs Norsskogkatt, Birma osv.
    Om du läser på www.katter.nu så kan du få ytterligare information om de olika raserna.

Långhårig Britt har jag aldrig hört talas om!

Om man väljer en raskatt, så kan man genom raspresentationerna få en inblick i hur de allra flesta indiver är över lag - rasspecifika egenskaper med individuella särdrag.
    Om du väljer en katt med okänd bakgrund vet du i det stora hela inte vad du får.
    Blandraskatter är otroligt charmiga, det stora minuset är när man kommer till ex pälsvkvalitetèr.
    Jag har varit med och hjälpt till med många blandraskatter, där pälsen pga aveln ställer till ett elände för individen.
    Förespråkar inte avel mellan olika raser för att få så många olika blandningar som möjligt då jag för ofta har stått i badkar & vid köksbord med fullkomligt ihoptovade kattindiver som aldrig kan få rätsida på sin päls pga folk utan kunskaper i avel har parat utan urskiljning. *mummlar ilsket*

• Hjortrongull

Nu har jag studerat Brittiskt korthår!
    Är ju medlem i SVERAK, därav mitt ovetande om långhårsavel inom britterna...*S*
    I vilken kategori tävlar dom i IDP?
    Semilånghår eller Korthår?

• Gumlan

Våran ena katt kräks också väldigt ofta, vi har testat massa olika kattmatmed inget blir bättre eller sämre, vi har också haft han hos veterinären, men dom hittar inget konstigt, så vi har ingen aning! Det kanske är just bullemi?

Att en katt bajsar utanför lådan när den inte gjort det tidigare betyder nästan alltid att den är missnöjd med något, har ni bytt kattsand? Fått ändrade familjeförhållande? flyttat kattlådan? fundera på vad det kan vara och om det går byt tillbaka till hur du hade det innan och se om det blir bättre

• bustösen

Brittiskt långhår är IDP, fast de är ovanliga!

• clinan

Nä jag kan inte komma på något vi gjort. Inget är bytt eller flyttat och dela toa har den gjort hela sitt liv.

• ming

Clinan-> Att din siames spyr kan ha att göra med att den är just en siames. Den rasen är känd för att hetsäta, och eftersom de äter så fort åker det lätt upp igen. Den finns speciella foder utformade just för siamesen som gör att de inte kan äta så fort och alltså inte lika lätt kan spy, tex Royal Canin (Siames). Kolla med djuraffären.

Svar på tråden Bästa rasen för innekatt?