• Ladyn

Bästa rasen för innekatt?

Vi saknar ett husdjur jättemycket! Vi vill ha en katt! Vi hade tidigare en katt i 5 år som var vårat "barn", en i familjen liksom. Tyvärr blev vi tvungen att ta bort honom o det gör fortfarande så ont i oss...

Nu känner vi att vi vill ha "påökning", men vi vill då ha en innekatt pga alla fästingar som kryllar utanför dörren, vilken ras lämpar sig bäst för det, vilken är lugnast?

O vill alla innekatter ha en kompis eller finns det vissa raser som vill vara själva? Vi kan absolut tänka oss att ha två, men bara så att man vet.

Somali tex, passar den som innekatt?

Tacksam för hjälp ang detta!

• Svar på tråden Bästa rasen för innekatt?
  • Ladyn

Det lilla jag har hört här om brittisk korthår så låter det bra, men är det någon som vet någon bra sida man kan läsa lite mera på ang den rasen, el andra raser?

• Nattviolen

Avråder bestämt från Abessinier då dessa katter kräver ganska stora ytor att vandra på. Självklart val är en stillsam Perser, men då tillkommer ju en hel del pälsvård. Vi har två bondkatter som under de första 5 åren av sina liv var innekatter aug - juni och utekatter på semestrarna. Det funkade utmärkt. Nu är de ute varje dag då vi bor på landet. Om du ser till att katten har mycket att göra - leksaker, klätterhylla under taket och en del klösträd, tror jag det ska funka med de flesta raserna.

• Zemiramis

vi har två helt vanliga huskatter (bondkatter) och det går hur bra som helst :). slår också ett slag för dem, det finns så många hemlösa... (jag menar inte att ge dåligt samvet obs!)

lycka till med vad det än blir!

• Kusin Vitamin

Håhåhjaja... För 8 år sedan skulle jag och min dåvarande pojkvän skaffa katt. Vi valde en korsning av siames och perser (!), ser ut som en mörkgrå siames med vita tecken och "kort" päls av perserkvalitet, hehe. I alla fall. Den katten har missat kapitlet om att han skulle passa som innekatt! En storjägare av rang som terroriserade oss dag och natt när han inte fick gå ut. Efter ett halvår övertalade jag mina föräldrar om att ta över honom, nu bor han hos dem med möjlighet till att vara ute. Det är det bästa för honom, han var inte innekatt för fem öre. Jag tror det finns få raser som är rakt över lämpade som innekatter, men individer kan säkert vara det! Lycka till i alla fall!

• Ladyn

Vad härligt att läsa om era egna små historier om olika raser, hur det har fungerat el inte fungerat

Efter att ha läst här o kikat runt lite så har vi iaf kommit fram till att det ändå är en långhårig misse vi vill kura med...Så nu känns det som att man står på noll igen.
    Vi vill inte ha en perser, tycker helt enkelt inte om dom. Vad finns det då för några långhåriga kvar att välja mellan på den lugna sidan?

• bustösen

det finns brittiskt långhår, jättevackra katter som också är ganska lugna

• seadwarf

www.ragdollklubben.com/

tycker ragdolls verkar härliga.. så här står det om dom:

"Ragdollen är en innekatt och som så många innekatter är så är den lugn och mycket snäll. Men det betyder inte att den ibland uppskattar att få gå ut och promenera i koppel. En av mina pojkar har lärt sig att gå fot och kommer när man ropar på honom så han kan man gå och "rasta" precis som en hund. Det som nog är mest utmärkande i Ragdollens temperament är hur otroligt social den här. Den följer dig vart du än går, ska vara med och hjälpa till och sätter sig gärna intill dig och har långa konversationer. Rösten är mjuk och inte allt för hög. Det har små kurrande ljud för sig.
    Ragdoll betyder "trasdocka" på engelska och det är just det dom är. De bara älskar att slappna av helt i alla musklerna. Dock varierar det lite på avslappningsgraden från katt till katt, vissa kan man bara komma i närheten av med handen och så dråsar de ihop i en hög medan andra Ragdolls kanske vill ha lite övertalning i form av klappar innan de slappnar av helt.

När det kommer folk och hälsar på är det katterna som är där först och hälsar. Allt ska inspekteras och gästerna får mer än gärna ta upp katterna och gosa med dom.

Ragdolls har väldigt lätt för att lära. Mina kan de flesta konster som hundar kan, t ex, sitta, stå, rulla runt, sitta fint på bakbenen, vinka, räcka vacker tass, komma och stanna på kommando etc.

Ragdolls har olika personligheter just som alla andra katter har men det har också några generella beteende tendenser så som det jag har berättat om ovan. Vissa Ragdolls älskar även att apportera saker. En av mina Ragdolls kommer alltid släpande på leksaker när han vill busa, kanske inte alltid så populärt när han kommer bärande på gästernas fina handskar, men han lämnar alltid tillbaka rätt sak till rätt person! Det finns ett ordspråk som säger - "Kan du inte bestämma dig om du ska köpa en katt eller en hund så köp en Ragdoll!" och det stämmer verkligen bra tycker jag. Ragdolls är verkligen människans bästa vän. "

kika i galleriet så finns det en massa bilder på olika färgvarianter..

• LPW

Mamman till min lilla "Honey" är ett brittiskt långhår och det är en fantastiskt vacker katt!

• Ladyn

Finns det verkligen Brittisk långhårig!?!

Det är ju precis en sån katt vi vill ha

Vart kan man läsa lite mer om dom då, jag såg inget om dom när jag kikade på alla kattsidor igår? El är det någon här som har några kort som man får titta på?

Svar på tråden Bästa rasen för innekatt?