www.ragdollklubben.com/
tycker ragdolls verkar härliga.. så här står det om dom:
"Ragdollen är en innekatt och som så många innekatter är så är den lugn och mycket snäll. Men det betyder inte att den ibland uppskattar att få gå ut och promenera i koppel. En av mina pojkar har lärt sig att gå fot och kommer när man ropar på honom så han kan man gå och "rasta" precis som en hund. Det som nog är mest utmärkande i Ragdollens temperament är hur otroligt social den här. Den följer dig vart du än går, ska vara med och hjälpa till och sätter sig gärna intill dig och har långa konversationer. Rösten är mjuk och inte allt för hög. Det har små kurrande ljud för sig.
Ragdoll betyder "trasdocka" på engelska och det är just det dom är. De bara älskar att slappna av helt i alla musklerna. Dock varierar det lite på avslappningsgraden från katt till katt, vissa kan man bara komma i närheten av med handen och så dråsar de ihop i en hög medan andra Ragdolls kanske vill ha lite övertalning i form av klappar innan de slappnar av helt.
När det kommer folk och hälsar på är det katterna som är där först och hälsar. Allt ska inspekteras och gästerna får mer än gärna ta upp katterna och gosa med dom.
Ragdolls har väldigt lätt för att lära. Mina kan de flesta konster som hundar kan, t ex, sitta, stå, rulla runt, sitta fint på bakbenen, vinka, räcka vacker tass, komma och stanna på kommando etc.
Ragdolls har olika personligheter just som alla andra katter har men det har också några generella beteende tendenser så som det jag har berättat om ovan. Vissa Ragdolls älskar även att apportera saker. En av mina Ragdolls kommer alltid släpande på leksaker när han vill busa, kanske inte alltid så populärt när han kommer bärande på gästernas fina handskar, men han lämnar alltid tillbaka rätt sak till rätt person! Det finns ett ordspråk som säger - "Kan du inte bestämma dig om du ska köpa en katt eller en hund så köp en Ragdoll!" och det stämmer verkligen bra tycker jag. Ragdolls är verkligen människans bästa vän. "
kika i galleriet så finns det en massa bilder på olika färgvarianter..