• Niiccan

Hjälp- Mjölkfritt?

Gud, min 5 månader har nog gått o blivit mjölkallergisk :(
    O har precis fått han till o ta ersättning o så får man böja på en ny, o den smakar SKIT!
    Hur ska jag kunna få han till o börja med den nu då? provat öven, välling och 2 sortersgröt i mjölkfritt, o även dom smakar illa, men lite bättre än ersättningen, men de tycker inte han :(
    Någon som vatt i samma situvation som mejj o fortf ammat? Jag får ju inte äta ett skit, där e ju margarin o mjölk i ALLT :/
    Hur har ni gjort? trugat med maten o slutat amma? Eller kämpat med ammningen ändå? jag vill nog inte fortsätta hålla på så här o inte kunna gå bort o äta nånting eller laga 2 sorters middagar hemma.. Jag behöver lite råd o stöd?
    Lessen..

• Svar på tråden Hjälp- Mjölkfritt?
  • LeonLatva

Niiccan skrev 2009-01-18 20:17:46 följande:

Gud, min 5 månader har nog gått o blivit mjölkallergisk :( O har precis fått han till o ta ersättning o så får man böja på en ny, o den smakar SKIT! Hur ska jag kunna få han till o börja med den nu då? provat öven, välling och 2 sortersgröt i mjölkfritt, o även dom smakar illa, men lite bättre än ersättningen, men de tycker inte han :( Någon som vatt i samma situvation som mejj o fortf ammat? Jag får ju inte äta ett skit, där e ju margarin o mjölk i ALLT :/ Hur har ni gjort? trugat med maten o slutat amma? Eller kämpat med ammningen ändå? jag vill nog inte fortsätta hålla på så här o inte kunna gå bort o äta nånting eller laga 2 sorters middagar hemma.. Jag behöver lite råd o stöd? Lessen..

jag va i precis samma situation som dig.Min L vägrade dock att ta all gröt,ersättning och välling som erbjöds så tillslut provade jag havremjölk som jag blandade i havremust i och då gick det jättebra! Hemma tycker jag absolut inte att du ska laga två olika sorters middagar för det finns så mycket mjölkfria aalternatvi nu. Vet att det känns jobbigt just nu och svårt.Men det går snart snabbt att lära sig och ställa om sig. Kan även trösta dig med att det är jättevanligt att mjölkallergin växer bort om dom får det när dom är så små.Min sons allergi hade växt bort när han blev 1,5 och nu är han 2 och äter precis som vanligt igen förutom att han inte dricker ren mjölk.Min son hade/har även äggallergi samtididgt så det va lite svårare att anpassa sig till för ägg finns i så mycket.

Hoppas det ordnar sig för dig!
  • Niiccan

Ush.. hur gammal var din när han blev de?
    Men vad gjorde du till Lunch på dagarna?
    Jag gör görna inte middagar då, uten burkar ju ta en paj eller korv, köttbullar, men får man inte nu ju, o inte soppa heller :/ Mjo visst vänjer man sig nog fort, men jag hoppas snart han tar ersättningen..
    Men man får ju inte ge havremjölk innan dom är 1 år, o han är ju bara 5 måander :(

• Niiccan

Jag gör görna inte middagar då, uten burkar ju ta en paj eller korv, köttbullar, men får man inte nu ju, o inte soppa heller :/ Mjo visst vänjer man sig nog fort, men jag hoppas snart han tar ersättningen..
    Men man får ju inte ge havremjölk innan dom är 1 år, o han är ju bara 5 måander :(

• Niiccan

• sol1

vi fick rådet från barnläkaren att blanda i lite socker i nya vällingen för att den skulle smaka lite bättre dottern tog då nya vällingen efter ca 2 veckor trappade vi ner på sockret och hon åt då utan socker i vällingen.
    man lär sig fort vilka fabrikat på olika saker man kan äta som inte innehåller mjölk som ex milda curiness flytande margarin är mjölkfritt finns massa annat också vi fick en lista från dietisten där det stod vilka märken man kunde köpa som var mjölkfria å även en lista på saker man skulle undvika sen var det bara läsa på förpackningarna.
    dottern fick sin mjölkallergi när hon var 1 månad hon är nu 3 år och fortfarande mjölkallergisk

• LeonLatva

Min L va 7 eller 8 månader och jag gav honom havremjölk.MIn dietist sa inget om att man inte fick det.Men det kanske man inte får då. Kommer faktiskt inte ihåg vad vi ät,men vet att det finns korv och köttbullar utan mjölk.Annars gjorde jag mycket egen mat,egna köttbullar,egen pannbiff,spagetthi o köttfärsås.Mycket fisk och potatis,pastarätter med nån färdig sås eller egen sås.Ofta lagade jag ganska mycket och frös ner så det bara va att tina sen för med en liten så har man ju inte så mycket tid att stå vid spisen varje dag :)

• LeonLatva

Min L va 7 eller 8 månader och jag gav honom havremjölk.MIn dietist sa inget om att man inte fick det.Men det kanske man inte får då. Kommer faktiskt inte ihåg vad vi ät,men vet att det finns korv och köttbullar utan mjölk.Annars gjorde jag mycket egen mat,egna köttbullar,egen pannbiff,spagetthi o köttfärsås.Mycket fisk och potatis,pastarätter med nån färdig sås eller egen sås.Ofta lagade jag ganska mycket och frös ner så det bara va att tina sen för med en liten så har man ju inte så mycket tid att stå vid spisen varje dag :)

• maddan86

Hej! ville bara säga att jag ämmar varit mjölk fri i nästan 3 månader nu och det är verkligen inte svårt!!! milda mjölkfritt finns ju ha på mackan, och oatlys imat grädde smakar verkligen exakt som vanlig grädde! jag kände precis som du i början men nu r jag van! plus att jag gått ner 7 kg sen jag slutat med mjölken = ) men nu tror jag inte dottern är mjölkallergisk ändå men ge inte upp! går att laga all mat utan mjölk milda culinesse har ingen mjölk i sig tex

Svar på tråden Hjälp- Mjölkfritt?