• Niiccan

Hjälp- Mjölkfritt?

Gud, min 5 månader har nog gått o blivit mjölkallergisk :(
    O har precis fått han till o ta ersättning o så får man böja på en ny, o den smakar SKIT!
    Hur ska jag kunna få han till o börja med den nu då? provat öven, välling och 2 sortersgröt i mjölkfritt, o även dom smakar illa, men lite bättre än ersättningen, men de tycker inte han :(
    Någon som vatt i samma situvation som mejj o fortf ammat? Jag får ju inte äta ett skit, där e ju margarin o mjölk i ALLT :/
    Hur har ni gjort? trugat med maten o slutat amma? Eller kämpat med ammningen ändå? jag vill nog inte fortsätta hålla på så här o inte kunna gå bort o äta nånting eller laga 2 sorters middagar hemma.. Jag behöver lite råd o stöd?
    Lessen..

• Svar på tråden Hjälp- Mjölkfritt?
  • maddan86

det ända som inte går att äta och som inte kan ersättas är ost men det finns också men den har jag inte smakat dne verkar mystisk! finns glass utan mjölk tofuline heter den skiiitgod jag var lite skeptisk men den är fasen så mkt godare än gb glass smakar mycket mer grädde! har äkta vanlij i finns chokladsmak med rippel också supergod!

• loujac

som andra redan har sagt så är det inte så svårt när man har vant sig med att inte äta mjölk! det finns ju så mycket soja och havre produkter som man kan byta ut mjölkprodukterna mot. det jag tycker är bra med att äta mjölkfritt är att man måste skippa många hel och halvfabrikat, vilket gör att man äter mycket nyttigare. dock krävs det ju lite mer planering, men som fler har tipsat om så tycker jag att det funkar bra att göra storkok och frysa in matlådor som man sedan kan kasta in i micron när tiden inte räcker till. har du prövat att ge sempers ris och banangröt som man beställer på apoteket? den gillade min son från första tuggan!
    kämpa på! =)

• Niiccan

Tack.. nä den gröten har jag inte provat, får höra om den O porova den..
    Okej, så jag kan fortf ha milda culliness i maten? e de helt mjölkfritt?
    Jo de e nog alltid så i början, men han e ju 6 månader nästa vecka, så jag har ju ammat första tiden iaf =) har inte planerat o amma så länge till ändå, bara han börjar ta flaskan så känns de nog lite bättre, iaf välling på kvällarna =)

• maddan86

Milda culinesse är mjölkfri, Jätten kex med choklad mjölkfria... finns goda smarrypinnar som mumsmums typ ingen mjölk, delicatobollar är mjölkfria. imat från oatly är JÄTTEGOD kommer fortsätta med den även när jag inte behöver vara mjölkfri. lohmanders beasås är mjölkfri. haha bara massa onyttiga saker men all annan mat är ju svinlätt och göra utan mjölk ska du tec göra en kasslergryta stek i culinesse eller olivolja och ha imat i istället så du behöver inte ändra så mkt! aromat är mjölk i bara så du vet! alltså det är superenkelt

• loujac

maddan86 skrev 2009-01-19 14:31:22 följande:

Milda culinesse är mjölkfri, Jätten kex med choklad mjölkfria... finns goda smarrypinnar som mumsmums typ ingen mjölk, delicatobollar är mjölkfria. imat från oatly är JÄTTEGOD kommer fortsätta med den även när jag inte behöver vara mjölkfri. lohmanders beasås är mjölkfri. haha bara massa onyttiga saker men all annan mat är ju svinlätt och göra utan mjölk ska du tec göra en kasslergryta stek i culinesse eller olivolja och ha imat i istället så du behöver inte ändra så mkt! aromat är mjölk i bara så du vet! alltså det är superenkelt
    liten varning, alla delicatobollar är inte mjölkfria
  • Ilonasmamma

mixa havregryn o gör egen gröt. Ha i mosad banan o lite repsolja till fett..Mums..o om man vill så ge nån pure istället för banan i gröten. Eller färska/frysta bär.

jag hade nog börjat trappa ner lite på ammnignen om du tycker det är svårt att hålla dig til mjölkfritt.

Men annars är det bara o tänka på att läsa på allt o satsa på så rena råvaror som möjligt och steka allt i olja istället om det måste stekas.

så istället för att tänka på vad du inte får äta tänk på vad mkt du FÅR äta. Om du ska fortsätta amma altlså. Sallader i alla dess former, lätt o enkelt att göra själv o sen en olja vinegrätt dressing till med lite kryddor. Grillat/stekkött med hemmagjord klyfpotatis osv. Du får ju äta alla sorters kött o grönsaker o rovor o bär som finns...det behöver ju bara tillagas på annat sätt.

soya o havre o raps produkter går utmärkt att ersätta mjölk produkter med. O olja att steka i eller mjölkfritt margaring, men en bra olja är att föredra då det mjölkfria margarinet smakar skit.

• Ilonasmamma

kina o thaimat brukar vara mjölk fri...beror ju lite på vad man beställer.

en vän som inte tål gluten/mjölk/ägg/nötter/ ja lite mer. Han äter på kina rätt ofta.

då blir det kött/kyckling vissa grönsaker o ris. Mumma!

o lagar man asiatisk mat hemma så kan man ju kontrollera lite mer vad man kan ha i osv.

• loujac

Ilonasmamma skrev 2009-01-19 21:19:19 följande:
    [citat]
    mixa havregryn o gör egen gröt. Ha i mosad banan o lite repsolja till fett..Mums..o om man vill så ge nån pure istället för banan i gröten.
    vad ger du i så fall till gröten?

• Ilonasmamma

loujac skrev 2009-01-22 15:50:35 följande:

Ilonasmamma skrev 2009-01-19 21:19:19 följande:
    [citat]mixa havregryn o gör egen gröt. Ha i mosad banan o lite repsolja till fett..Mums..o om man vill så ge nån pure istället för banan i gröten. vad ger du i så fall till gröten?
    jag tyckte alltid att katrinplommonpure smakar bra i havregrynsgröt. Sen även äppelmos..mina föräldrar gör själv varje år utan socker som frys in i små formar, sen när den är slut så köper jag osockrade äpple/päron pure.

annr kan man ju mixa/riva bär o frukt själv o ha i

en favvo sen förr va rivet äpple i havregrynsgröten..vilket även dottern gillade.
  • loujac

Ilonasmamma skrev 2009-01-22 17:12:18 följande:

loujac skrev 2009-01-22 15:50:35 följande:
    jag tyckte alltid att katrinplommonpure smakar bra i havregrynsgröt. Sen även äppelmos..mina föräldrar gör själv varje år utan socker som frys in i små formar, sen när den är slut så köper jag osockrade äpple/päron pure. annr kan man ju mixa/riva bär o frukt själv o ha i en favvo sen förr va rivet äpple i havregrynsgröten..vilket även dottern gillade.
    jag menade istället för mjölk?
Svar på tråden Hjälp- Mjölkfritt?