• limfi

Inget leende, 2 månaders bebis.

Ja, som rubriken lyder. Min dotter är 2 månader, hon vägrar ha ögonkontakt med oss och ger oss inget leende heller. Däremot ler hon varje dag åt Super Mario som hänger ovanför skötbordet... Varje gång vi är på Bvc frågar Bvc-tanten om hon ler mot oss och varje gång får jag säga nej.

När ska man börja oroa sig? I och för sig så föddes hon i vecka 37 så hon är ju 3 veckor för tidig, dessutom vägde hon bara 2138 när hon kom så jag vet inte om hon har fullt upp med att växa ikapp. Första månaden sov hon ju mer eller mindre dygnet runt, det är först nu som det har blivit lite liv och rörelse.

Men det är just det....det känns som att hon bara gråter och gnäller och inte ALLS tycker om att vara med mig.

Någon som har erfarenhet av sånt här?

• Svar på tråden Inget leende, 2 månaders bebis.
  • Miss Maya

Det där mer ögonkontakt tycker inte jag är konstigt alls. Vår lilla flicka är snart 4 månader och i början så log hon åt mycket, men hon ville liksom inte se på oss och le. Det tog ett tag innan det lossnade och jag tycker att det var först när hon var strax över 3 månader som hon började ha riktigt ögonkontakt med mig, tidigare hade hon mest flackat med blicken och ville se på allt annat utom mig.

Men idag, så ler och skrattar hon och skapar ögonkontakt med mig.

Du ska nog se att det kommer snart. Ditt barn är ju trots allt inte särskilt gammalt än.

limfi skrev 2009-01-23 22:06:55 följande:
    Ok! Men log han mot annat innan eller? Jag tycker det är så märkligt att hon inte vill ha ögonkontakt med oss.
  • cosinus

Ont i magen? Mina två killar har haft problem med komjölk som spädisar och båda två har varit rätt sena med ögonkontakt och liksom inte intresserade.

Läste att barn som har ont i magen ofta låter bli att söka ögonkontakt för att de inte riktigt orkar. De har nog med sin struliga mage.

När jag började äta helt mjölkfritt när yngste sonen var 6-7 veckor så var det jättetydligt hur han blev mycket mer vaken i blicken (och så slutade han skrika på kvällarna).

• limfi

Laila: Hur gjorde du för att få ögonkontakt då? Inte för att jag har nåt emot min Bvc-tant men ibland känns det som att hon inte tror att vi försöker få ögonkontakt med lillan. Hon säger varje gång att vi måste försöka varje dag....öh..Ja, i och med att man är dygnet runt med sitt barn så är det ju lite svårt att INTE försöka.

• Virrpirr

limfi skrev 2009-01-23 22:13:53 följande:

Laila: Hur gjorde du för att få ögonkontakt då? Inte för att jag har nåt emot min Bvc-tant men ibland känns det som att hon inte tror att vi försöker få ögonkontakt med lillan. Hon säger varje gång att vi måste försöka varje dag....öh..Ja, i och med att man är dygnet runt med sitt barn så är det ju lite svårt att INTE försöka.
    Ja precis, man behöver ju inte göra nåt speciellt. Bara umgås med bebisen som vanligt. Eller menar hon att man ska sitta och stirra på bebisen..haha
  • maddan86

det är nog väldigt olika från barn till barn vår dotter log vid 3 veckor... tror inte du behöver oroa dig!

• Miss Maya

Man kan ju inte tvinga en liten bebis till ögonkontakt. Det kommer nog ska du se. Och vår BVC-tant har aldrig frågat sådant, känns lite som en stressgrej om de ska vara på en om sådant ju. Okej om bebisen inte vill ha ögonkontakt vid 4 månaders ålder eller något sådant, men vid 2 månader, tycker jag inte alls det är konstigt, som sagt.

limfi skrev 2009-01-23 22:13:53 följande:
  • limfi

cosinus: Ja, nog tror jag hon har lite ont i magen i och med att hon är ganska gnällig och kan ha långa skriknätter. Vi ger henne ersättning och i samband med det får hon oxå minifomdroppar. Det kan ju mycket väl vara så att hon inte orkar med att skapa ögonkontakt. Eller...hon verkar ju ha massor med SuperMario, det är en speciell karl det....HAHA....

• limfi

Ja, jag märker ju att jag blir lite stressad av att hon frågar. Hon tycker att jag ska "ta fast" huvudet...särskilt på morgonen då de har mycket vakentid. Och det har jag väl provat men då flackar ögonen värre än vanligt. Hon undviker verkligen att titta på mig.

• limfi

Nu tog sambon henne från skötbordet och fy tusan så arg hon blev! Haha...hon har järnvilja lilltjejen. Men hur kul på en skala är det att tillbringa hela dagen på klo??

• Cia o krabaten

Min grabb var också snål med leenden.
    Vid 3,5mpn lossnade det rejält och nu är han världens gladaste bebis!
    Jag tror att han inte såg riktigt bra ännu, för han tittade liksom inte på en, hellre på leksakerna över skötbordet som var längre bort.

• Jinx2

Tycker inte du ska följa råden från din BVC-tant, att "tvinga" till sig blickkontakt låter för mig som ett dåligt sätt att förhålla sig till sin bebis. Tror inte det är någon fara alls, min lilla kille log mot mig med ordentlig blickkontakt när han var 2 och en halv månad, men då bara väldigt korta stunder. Det säkraste sättet att få honom att le innan dess var att lägga honom på skötbordet, då log han alltid mot sim mobil. Nu (snart 4 mån), ler han ofta och har blickkontakt mycket mycket längre. Oroa dig inte!

• Flickan och kråkan

Här kom första svarsleendet vid exakt 8 veckor. ETT, sedan ingenting på en vecka. Därefter kunde vi kämpa oss till något varje eller varannan dag. Är en glad och pigg kille på 13 månader nu som ler massor

• Ilena

2 mån låter inte onormalt att inte le så mycket, tycker jag. Vänta och se en månad.

• MammatillEdvin

Vår son är född i v 37+0 och fyller 10 veckor (eller egentligen 7) på måndag. Han log första gången för ett par veckor sedan när han låg vid bröstet och har först de senaste dagarna mer fokuserat lett mot mitt eller min mans ansikte. Men han ser mig inte rakt i ögonen utan precis ovanför. Det är sällan vi har direkt ögonkontakt.

• MammatillEdvin
    Svar på #12
    Ja, det stämmer kanske det där med magont och ögonkontakt. Min Edvin har också ont i magen och vill heller inte ha ordentlig ögonkontakt.
    cosinus skrev 2009-01-23 22:13:40 följande:
    Ont i magen? Mina två killar har haft problem med komjölk som spädisar och båda två har varit rätt sena med ögonkontakt och liksom inte intresserade.Läste att barn som har ont i magen ofta låter bli att söka ögonkontakt för att de inte riktigt orkar. De har nog med sin struliga mage.När jag började äta helt mjölkfritt när yngste sonen var 6-7 veckor så var det jättetydligt hur han blev mycket mer vaken i blicken (och så slutade han skrika på kvällarna).
  • limfi

Vi var hos mina föräldrar nu i helgen och helt plötsligt började dottern le mot oss!! Har fått svarsleende idag oxå så nu kanske det har lossnat.

• Flickan och kråkan

limfi skrev 2009-01-25 21:26:24 följande:

Vi var hos mina föräldrar nu i helgen och helt plötsligt började dottern le mot oss!! Har fått svarsleende idag oxå så nu kanske det har lossnat.
    Det har det säkert....och det är ju så mysigt när det väl kommer....man har ju väntat och längtat såååå
  • mysungarna

ett av mina barn som föddes 4 veckor för tidigt var nästan 10 veckor innan hon log mot oss, men innan dess log hon ju inte mot något annat heller.
    vanligast är väl omkring 6-8 veckor. mina barn som är född omkring BF har gett svarsleende mycket tidigare än det. de flesta kring 4 veckor, men minstingen har lett sen hon var nyfödd.
    sen får man vänta på det härliga skrattet.

Svar på tråden Inget leende, 2 månaders bebis.