• Baby Doll

    Hjälp med namn!! Damian,heter djävulens son så?

    Jag har fastnat lite i namnet Damian. Men nu säger vissa att djävulens soon heter så, att det står så i Bibeln.
    Eftersom jag inte är så påläst vid det ämnet,så tänkte jag fråga er.. Är det verkligen sant, heter Djävulens son Damian???

  • Svar på tråden Hjälp med namn!! Damian,heter djävulens son så?
  • Digestive
    Herman Hedning skrev 2009-02-08 22:21:40 följande:
    Det hebreiska ordet satán betyder motståndare. Ursprungligen användes ordet om motståndare i allmänhet, t.ex. i krig. Ordet nämns på flera ställen i NT för vedersakare mot Gud och Jesu evangelium.

    Men han vände sig om och sade till Petrus: "Gå bort, Satan, och stå mig
    icke i vägen; du är för mig en stötesten, ty dina tankar äro icke Guds
    tankar, utan människotankar.
    Matt. 16:23

    Djävulen kommer från grekiskans diabolos, det är grekernas översättning av det hebreiska satán. Diabolos betyder förtalare, anklagare (det hebreiska Satán hade från början likartad betydelse).

    Sedan lät han mig se översteprästen
    Josua stående inför HERRENS ängel;
    och Åklagaren* stod vid hans högra
    sida för att anklaga honom.
    Sak. 3:1
    *Satan (Satan är här inget namn för det anges ursprungligen med artikel)
    Se även Job. kap.2.

    Såsom verkligt namn (utan artikel) förekommer det först i första krönikeboken:
    Men Satan trädde upp mot Israel
    och uppeggade David till att
    räkna Israel.
    1 Krön. 21:1

    I GT finns det ingen verklig djävulsgestalt. "Åklagaren" i Jobs bok är nog det som kommer närmast djävulen, men han verkar med Guds tillåtelse. Det var först genom den babyloniska fångenskapen och kontakten med persisk religion som föreställningen om en konkret ond makt fick fäste inom judendomen.

    Kärt barn har många namn:

    Och tagen alltid trons sköld,
    varmed I skolen kunna utsläcka den
    ondes alla brinnande pilar:
    Ef. 6:16

    Och den store draken, den gamle
    ormen, blev nedkastad, han som
    kallas Djävul och Satan, och som
    förvillar hela världen; han blev
    nedkastad till jorden, och hans
    änglar kastades ned jämte honom.
    Upp. 12:9

    Men när fariséerna hörde detta,
    sade de: "Det är allenast med
    Beelsebul, de onda andarnas furste,
    som denne driver ut de onda andarna.
    Matt. 12:24

    Huru förlika sig Kristus och
    Beliar, eller vad delaktighet
    har den som tror med den som
    icke tror?
    2 Kor. 6:15

    Nu går en dom över denna
    världen, nu skall denna världens
    furste utkastas.
    Joh. 12:31

    Ty de otrognas sinnen har denna
    tidsålders gud så förblindat, att
    de icke se det sken som utgår från
    evangelium om Kristi, Guds egen avbilds,
    härlighet.
    2 Kor. 4:4

    Lucifer är latin och betyder ljusbringare eller morgonstjärnan. Det var först genom Hieronymus (ca 400) som Lucifer blev ett namn på djävulen. Han tolkade profetian i Jesaja om den fallna morgonstjärnan som en berättelse om djävulens fall.

    Huru har du icke fallit ifrån himmelen,
    du strålande morgonstjärna!
    Huru har du icke blivit fälld till jorden,
    du folkens förgörare!
    Jes. 14:12
    Jämför Paulus andra brev till Korintierna:

    Och detta är icke att undra på.
    Satan själv förskapar sig ju till en ljusets ängel.
    2 Kor. 10:14
    Tänkte bara inflika med att Jes. 14:12 utgör en del utav en smädjevisa som beskriver hur den pompösa kungen av Babylon, Nebuchadnezzar, föll ifrån makten genom högmod och hybris.

    Riktigt trevligt att läsa dina inlägg! Teologisk kunskap följs med ett stort intresse.
  • Anna Svenssonliv

    Ge ert barn det bästa namn ni vet. Oavsett vad andra kan tänkas tycka. Ger ni ett neutralt namn för att slippa tex referens till en skräckfilm från 80- talet, så kanske det görs en långt mer kontroversiell film med det namnet i framtiden. Man går aldrig säker.

  • H  NA

    Min yngste son heter Damian. Tycker namnet är fint och han har inte fått nå skada pga det.

  • puss

    nej, djävulens son heter inte så i bibeln, men det är et t oerhört fult namn.


    Ät min sidfot
  • Kimona

    Damien heter han enligt Omen ja, men det är ju bara en historia... Finns barn som heter Lucifer t.o.m

  • Inpius
    Gimeeh skrev 2013-07-17 22:36:06 följande:
    Finns det någon som kan Djävulens alla namn?
    Här är en lista på rätt många (på engelska), dock vet jag inte om det finns fler. Struntade i de som snarare är "titlar" eller liknande (Prince of Darkness, the Tempter, the Serpent, Fallen Angel, Fallen Star osv)

    Abaddon
    Antichrist
    Apollyon
    Baphomet (min profilbild)
    Beelzebub
    Behemoth
    Belial
    Demon
    Devil
    Dragon
    Haborym
    Leviathan
    Lucifer
    Mammon
    Mastema
    Mefistofeles
    Pan
    Perdition
    Pocker
    Samael
    Satan
    Set

    Ett flertal av dessa är liknelser vid djävulen, olika språk osv. Exempelvis är Leviathan ett monster som (vad jag förstått) likställs vid en "form" av Lucifer/Satan/Djävulen

    Till TS: Jag vet att tråden är gammal så vad jag säger gör ingen nytta, men jag ville bara nämna att det spelar väl ingen roll varifrån namnet kommer? Jag skulle gladeligen döpa mitt barn till Lucifer (eller Lucius, som är djävulens son i ett datorspel). Det är vackra namn, så varifrån de kommer spelar ingen roll. Flera av namnen på listan ovan är också vackra namn som jag skulle kunna ge till mitt barn (eller kanske snarare husdjur, eftersom jag troligare skaffar ett sådant än ett barn)
    Hail Satan!
  • Gung Ho

    Största problemet är väl snarare att Damien skriker WT.. Tänk på barnets framtid! (Om ni inte bor i 'lämpligt' område).

  • Farsa på stan
    Inpius skrev 2013-07-18 14:06:10 följande:
    Här är en lista på rätt många (på engelska), dock vet jag inte om det finns fler. Struntade i de som snarare är "titlar" eller liknande (Prince of Darkness, the Tempter, the Serpent, Fallen Angel, Fallen Star osv)

    Abaddon
    Antichrist
    Apollyon
    Baphomet (min profilbild)
    Beelzebub
    Behemoth
    Belial
    Demon
    Devil
    Dragon
    Haborym
    Leviathan
    Lucifer
    Mammon
    Mastema
    Mefistofeles
    Pan
    Perdition
    Pocker
    Samael
    Satan
    Set

    Ett flertal av dessa är liknelser vid djävulen, olika språk osv. Exempelvis är Leviathan ett monster som (vad jag förstått) likställs vid en "form" av Lucifer/Satan/Djävulen

    Till TS: Jag vet att tråden är gammal så vad jag säger gör ingen nytta, men jag ville bara nämna att det spelar väl ingen roll varifrån namnet kommer? Jag skulle gladeligen döpa mitt barn till Lucifer (eller Lucius, som är djävulens son i ett datorspel). Det är vackra namn, så varifrån de kommer spelar ingen roll. Flera av namnen på listan ovan är också vackra namn som jag skulle kunna ge till mitt barn (eller kanske snarare husdjur, eftersom jag troligare skaffar ett sådant än ett barn)
    Många av de där namnen är inte alls något namn på Satan. Abaddon, t ex, kan syfta både på sheol (dödsriket, helvetet alltså om man ska vara lite slarvig) och "avgrundens ängel" i Uppenbarelseboken. Leviathan och Behemoth är gigantiska (o)djur som beskrivs mest utförligt i Job. Många av namnen, som Pan och Beelzebub, är förkristna gudar som kopplats ihop med Satan på olika sätt för att smutskasta deras religioner. Set är (förutom en av Adam och Evas söner) en egyptisk gud som enligt vissa traditioner var väldigt osympatisk, men knappast någon djävul. Och så vidare.

    Att skriva mycket är bra, men att skriva rätt är bättre... 
  • Inpius
    Farsa på stan skrev 2013-07-20 14:55:45 följande:
    Många av de där namnen är inte alls något namn på Satan. Abaddon, t ex, kan syfta både på sheol (dödsriket, helvetet alltså om man ska vara lite slarvig) och "avgrundens ängel" i Uppenbarelseboken. Leviathan och Behemoth är gigantiska (o)djur som beskrivs mest utförligt i Job. Många av namnen, som Pan och Beelzebub, är förkristna gudar som kopplats ihop med Satan på olika sätt för att smutskasta deras religioner. Set är (förutom en av Adam och Evas söner) en egyptisk gud som enligt vissa traditioner var väldigt osympatisk, men knappast någon djävul. Och så vidare.

    Att skriva mycket är bra, men att skriva rätt är bättre... 
    Det var därför jag la till att flera av dessa bara var liknelser. Namnen används ofta associerade med Satan i olika sammanhang även om de inte syftar just på Lucifer den fallne ängeln i Biblen
    Hail Satan!
  • denni
    Gung Ho skrev 2013-07-20 09:37:56 följande:
    Största problemet är väl snarare att Damien skriker WT.. Tänk på barnets framtid! (Om ni inte bor i 'lämpligt' område).
    Vad menar du ?
  • lillenora

    Jag tycker Damien är ett fint namn. Tycker muhammad är fulare och har en ton av skräckfilm värre än Lucifer.


    Sionist? Javisst.
  • denni
    lillenora skrev 2013-08-18 00:19:48 följande:
    Jag tycker Damien är ett fint namn. Tycker muhammad är fulare och har en ton av skräckfilm värre än Lucifer.
    Vem bryr sig vad du tycker ? 
  • lillenora
    denni skrev 2013-08-18 00:23:03 följande:
    Vem bryr sig vad du tycker ? 
    Verkar som att du gör det !
    Sionist? Javisst.
  • Josefinekimsigne

    Damian är ett jätte fint namn funderar själv på att ge mitt framtida barn det har nog fått namnet från en kille som jag älskade när jag vart ung.

  • Nidingbane

    Jag tycker det är mer intressant vad ordet "son" står för? För jag undrar jag om inte ordet "son" precis som "broder" mer står för en som sympatiserar och hyllar djävulen och därmed ondskan väldigt mycket.

Svar på tråden Hjälp med namn!! Damian,heter djävulens son så?