• catarina06

    Jag tror jag känner min pappas närvaro.

    Jag har skrivit om det här i en annan tråd också så det är säkert någon som känner igen det.

    Jag undrar bara om det är fler som har tänkt på vad som händer när någon dör.
    Min pappa dog för snart tre månader sen.
    Och  min son föddes bara två dagar efter att vi begravde pappa.
    Så att pappa finns i honom är jag tvärsäker på.

    Vi har ett hörn hemma i våran lägenhet. Där finns ingenting. en vit tapet, ett golv och ett tak. Ingen lampa, ingen blomma.....ingenting.
    Flera gånger varje vecka så kan jag se hur min son väldigt koncentrerar riktigt stirrar in i det hörnet. Man ser att han tittar på något.
    Har undrat vad det är han tittar på.
    Men sen började han lé. Och det gör han endast när någon pratar med honom..eller om han tittar på tv:n eller liknande.
    Aldrig annars. Men nu..varje gång när han tittar in i det där hörnet så ler han. Han nästan skrattar.
    En gång stängde jag av allt ljud i lägenheten och satte  mig med honom framför mig i babysittern bara en bit från det där hörnet.
    efter en stund så återupprepades samma mönster. Han log och han skrattade. Jag bara satt tyst bakom honom.

    Jag tyckte situationen blev konstig. Vet inte riktigt hur jag ska beskriva det...men det kändes som om tiden stod stilla på något vis.
    Efter en stund så kändes det som om något vidrörde min axel.
    Många av er tänker nu att det bara var något jag inbillade mig, något jag bara önskade kanske. Men det var verkligen inte så. Det var så otroligt verkligt.
    Och jag kan svära på att det kändes precis som om någon la handen på axeln.

    Och ni vet den där känslan när man känner sig iakttagen. Så känner jag ofta.
    Ibland får jag en riktig obehagskänsla när jag är hemma.
    Jag blir nästan rädd.

    Jag känner mig verkligen paranoid ibland. Jag har aldrig trott på sånt här.
    Men nu börjar jag tro..

    att det är pappa.

  • Svar på tråden Jag tror jag känner min pappas närvaro.
  • cherrydarling

    Mycket möjligt att det kan vara din pappa:D Att han visar att han vakar över Er. Ingenting att vara rädd för om han var en vänlig själ:D

  • catarina06

    Han var den vänligaste av alla själar. Han var fantastisk och jag saknar honom ooootroligt. Så om det är han så skulle jag bara bli glad. Han fick aldrig träffa min son, hans första barnbarn. Han hann aldrig få bli morfar. så det känns tryggt och fint att han är här..och ser på honom nu. Men samtidigt är det lite otäckt. lite skrämmande.

  • cherrydarling

    då skulle jag tycka iaf att det kändes tryggt att ha ett extra vakande öga i hemmet:D:D

    joo det klart att det är skrämmande.min farmor kom och strök mig på ryggen en natt. Berättade detta för mina föräldrar och sen fick vi reda på samma dag att hon hade gått bort den natten.

    Läskigt som fan, och jag försöker att tänka att sånt inte finns men vissa saker kan man inte undvika.

    Se det som din skyddsängel:D

  • catarina06

    Är det fler som har upplevt samma sak.
    att ni har kännt närvaro från någon bortgången?

  • The Fray

    Jag har "träffat" min pappa många gånger men sen blev det för mycket så jag bad honom att inte komma något mer försen jag sa att jag var reda. Har nu inte sett honom på 3 år och jag känner mig lugn inombords. Tyckte det var jobbigt när han kom. När jag bodde hemma efter hans död vägrade jag sova själv eller titta på tv i tvrummet för jag kände mig så iaktagen (mamma jobbade natt) så det var jobbigt.

    Får se om han visar sig den dagen jag är redo. Jag vet att han vakar över oss.

  • scaniae
    catarina06 skrev 2009-02-04 22:30:01 följande:
    Är det fler som har upplevt samma sak.att ni har kännt närvaro från någon bortgången?
    jag har känt det efter tre dödsfall i min närhet. Mycket tydligt och kunnat se de och känt de.
    Men sån't är svårt att prata om eftersom man inte kan berätta det för vem som helst. Folk kan tro att man är knäpp.
    Min man vet om det och en del av mina nära vänner.
  • Linda Al

    Sånt där är lite mystisk. Annars är jag en sån som starkt tror att allt tar slut efter döden.
    Men en sak har varit märklig, och jag tycker att det är konstigt att läsa det du skrev om en särskild plats i ditt hem...

    I vår förrförra lägenhet fanns det en plats mellan hall och vardagsrum där jag starkt "kände av", eller alltid kom att tänka på, min mormor, om man hellre vill uttrycka sig så. Vi stod varandra nära när hon levde, hon dog för ca 14 år sedan. Jag är den enda av hennes barnbarn som fått barn (i några dagar till iaf ), kan man ju kanske även tillägga.

    När vi flyttade tog min mamma och pappa över lägenheten.
    För några veckor sedan sa min mamma till mig, apropå inget alls, att "det är lite märkligt, men på just det där stället (pekade på samma plats som jag känt av) känner jag starkt av mormor, t ex den ena tavlan på barnen (mina) åker på snedden hela tiden, trots att jag är där och petar till den rätt, jämt".

    Detta var så oerhört konstigt eftersom jag inte sagt ngt till henne vad jag "känt av" när jag bodde där. Och det är ingen pyttelägenhet heller.

    Jag vet inte hur jag ska tolka det hela, mer än att det är bra märkligt alltihop!


    Jag säger inget, så har jag ingenting sagt.
  • Anouschka

    Jag kände min mammas närvaro tidigare. Hon gick bort för sju ar sedan, jag har tyvätt inte känt hennes närvaro pa länge nu. Natten innan hon begravdes var hon med mig hela tiden - hon lag och kramade mig och strök mig över haret. Efter begravningen har jag tyvärr inte känt av henne sa starkt. Jag trodde inte pa andar och liknande innan detta hände mig.

  • Fyrbarnsmorsa

    Fick förklarat för mig av ett medium jag ringde efter min pappa dött att bebisar har den förmågan att ha kontakt med andra sidan.Min son var då 2 månader och gjorde exakt som din son.Hon berättade även flera saker för mig om honom som verkligen stämde..

  • scaniae
    Anouschka skrev 2009-04-11 20:18:52 följande:
    Jag trodde inte pa andar och liknande innan detta hände mig.
    Precis som för mig, jag trodde heller aldrig på något sådan't förrän jag själv fick vara med om det massor av gånger
  • Esmeralda123

    I samma ögonblick som min pappa dog kände jag hur nån strök mig på kinden. Jag låg i min säng och rummet var mörkt. Jag bara visste att det var pappa. Sen ringde telefonen och jag fick bekräftat att pappa hade dött. Efter det så har han funnits i mitt hem. Men mindre nu. Ett år sen han dog. Min 2 åriga dotter står ofta och tittar ut genom altandörren och ler, skrattar, vinkar. Jag är säker på att det är morfar som "hälsar* på henne....

  • Puls

    Jag har känt min pappas närvaro vid flera tillfällen.
    Men tydligast var nog när jag var mycket sjuk med andningsproblem, jag var genomtrött och hade ont och feber, låg i soffan och bara hostade slött.
    Jag orkade inte mera.

    Då såg jag honom plötsligt stående över mig och han log varmt och smekte min kind.
    Och jag kände en sån trygghet och värme.
    Jag log tillbaka, blev så glad.

    Jag var så dissig av trötthet så jag reagerade inte först, det tog en liten stund för mig att reagera.

    Pappa gick bort 2001, och det här var mindre än ett år sen.

  • Ceropegia021

    kom just att tänka på en sak som hände när jag va liten. Min mamma va jättesjuk, hade legat med dubbelsidig lunginflammation jättelänge, inget penicilin verkade hjälpa, och det slutade med att hon fick bli inskriven på sjukan efter att hon börjat hallucinera och höra röster (mamma tror än idag att hon va så nära andra sidan att hon kunde höra döda människor, och det tvivlar jag inte en sekund på, hon va JÄTTSJUK). Iaf, när jag låg på soffan den kvällen hon åkt in höll jag på somna, jag är TVÄRSÄKER på att hon satt vid mina fötter och kliade och maserade dom (hon brukade alltid göra det när jag va liten) innan jag vaknade med ett ryck.

    Jag sa till min lossaspappa vad som hänt, tror jag skrämde honom ordentligt då.. Undrar om hon försvann där ett tag? Har aldrig funderat på det och det skulle hon aldrig ha berätatt för mig just då när jag va så liten heller.. men det va såverkligt och jag vet att det va nära att hon strök med den gången.

    Hur som helst är jag evigt tacksam över att hon fortfarande finns kvar och är min mamma Men jag måste fråga om det här...

  • SandraD

    kan rekomendera www.spokwebben.se där kan du fråga ett medium (gratis) om hon kanske kan se vad det är för något din son ligger tittar och ler emot så får du iaf. kanske något svar?!

  • Envis
    catarina06 skrev 2009-02-04 22:30:01 följande:
    Är det fler som har upplevt samma sak.att ni har kännt närvaro från någon bortgången?
    Ibland funderar jag över om min pappa är här. Han gick bort för 1,5 år sedan. Min tjej är sex månader. Det händer ofta att hon ligger och "pratar" rakt ut i luften, precis som om det vore någon där. Det är alltid samma ställe hon tittar på när det händer. I övrigt blir min dotter bara så om det verkligen finns någon framför henne.
  • scaniae
    Ceropegia021 skrev 2009-04-15 04:41:55 följande:
    kom just att tänka på en sak som hände när jag va liten. Min mamma va jättesjuk, hade legat med dubbelsidig lunginflammation jättelänge, inget penicilin verkade hjälpa, och det slutade med att hon fick bli inskriven på sjukan efter att hon börjat hallucinera och höra röster (mamma tror än idag att hon va så nära andra sidan att hon kunde höra döda människor, och det tvivlar jag inte en sekund på, hon va JÄTTSJUK). Iaf, när jag låg på soffan den kvällen hon åkt in höll jag på somna, jag är TVÄRSÄKER på att hon satt vid mina fötter och kliade och maserade dom (hon brukade alltid göra det när jag va liten) innan jag vaknade med ett ryck. Jag sa till min lossaspappa vad som hänt, tror jag skrämde honom ordentligt då.. Undrar om hon försvann där ett tag? Har aldrig funderat på det och det skulle hon aldrig ha berätatt för mig just då när jag va så liten heller.. men det va såverkligt och jag vet att det va nära att hon strök med den gången. Hur som helst är jag evigt tacksam över att hon fortfarande finns kvar och är min mamma Men jag måste fråga om det här...
    Jag var med om något liknande. Min pappa var väldigt sjuk och nån dag innan han dog såg jag honom sitta i baksätet på min bil.
  • xaxa

    Min pappa gick bort för ett par månader sedan, ganska så omgående kände jag en mkt stark närvaro främst när jag gick för att sova eller vaknade upp på morgonen...jag kunde inte se eller höra något bara en stark känsla utav någon närvaro...en känsla på min kind samt huvud, men även på min rygg vid vissa tillfällen. Det är som ett lätt tryck samt små brus/kittlingar, inget skrämmande alls, bara märkligt. Det är väldigt svårt att förklara men jag kan inte förneka att det är någon form utav stark närvaro. Ibland kan det var frustrerande för man vill ju veta...men jag har nog kommit till insikt att det är aldrig någon som kan förklara för mig vad jag upplever...men hade önskat att veta om någon upplevt liknande kanske

    Jag hoppas innerligt att min far har det bra och att han kommit över på andra sidan och att det finns en mening med att jag inte får veta vad detta är som jag känner. x

Svar på tråden Jag tror jag känner min pappas närvaro.