• Tandborste

    Erfarenhet av att jobba med MLM

    Finns det ngn här som jobbar med MLM arbeta hemifrån??

    Går det att tjäna pengar på det?

  • Svar på tråden Erfarenhet av att jobba med MLM
  • vintjej

    Crown S skrev 2009-03-10 00:27:28 följande:


    Varför är ni så skeptiska och misstänksamma? Men samtidigt nyfikna på om man förtjänar nåt... Det är ju fritt upp att ta reda på och undersöka själv, sen bestämmer var och en själv om det är intressant eller inte! Förstår inte ert snack om hemlighetmakeri, sättet man marknadsför sig på är referensmarknadsföring, alltså från människa till människa, istället för att lägga enorma summor på reklam i media. Och så finns det ju faktiskt omkring 1500 olika sorters direktförsäljningsföretag i världen, och naturligtvis såsom i alla branscher, så finns det tyvärr också sådana som inte har helt rent mjöl i påsen, men bara för det kan man ju ine dra alla över samma kam. De flesta är helt seriösa, lagliga, fungerande och framgångsrika företag.
    Det är inte fritt för var och en att undersöka. Inte ens när man blir värvad får man veta något utan att gå på ett djävla väckelsemöte eller träffa en personlig rekryt som säger olagligheter som att man kommer att tjäna "40000 kr i månaden, bara på att nya medlemmar rekryteras automatiskt. Du behöver inte sälja något för att tjäna pengar." Men det säger man bara på tu man hand, för det är som sagt olagligt att utlova orimliga förtjänstmöjligheter och att driva företag som bygger på att inkomsterna sker genom värvning av medlemmar, förlåt, distributörer och inte på försäljning.
    Just de grejerna gör det till pyramidspel. Lägg därtill till dina gigantiska utgifter som startavgift och månatligt åtagande att köpa varorna som det var meningen att du själv skulle sälja, men ändå inte, för minst 6000 kr.
    Direktförsäljningsföretag är inte samma sak som MLM. även om många sådana är MLM-företag.
  • TigerLinn
    Svar på #25
    som jag skrev så sa dom inte att jag måste sälja...
    dom sa inte heller att jag INTE behöver sälja som sa att jag får sälja så lite eller så mycket jag vill.

    det har alltså informerat om att man få sälja produker det är också tillåtet att bara handla själv om man vill.
  • Crown S

    Bra skrivet TigerLinn! Jag håller helt med dig! Det som jag tycker är synd är att folk ofta har fördomar o kritiserar vitt och brett utan att ha tagit reda på själva... Och allt detta om att känna sig "lurade", vi har inte för avsikt att lura någon, vi söker efter människor som är öppna att se på en möjlighet, visar möjligheten och sen är det naturligtvis upp till var och en att bestämma själv om man är intresserad eller inte! Ingen säger åt oss vad vi får göra eller inte göra, vi driver vårt eget företag!

  • vintjej

    Tiger Linn, för att förtydliga så var det inte Amway som jag blevutsatt för.
    Tack för ett långt svar, men jag tycker fortafarande att det är oklart om ni förbinder att köpa produkter för en viss summa varje månad eller inte?
    Och jag förstår inte alls vad ni skulle tjäna pengar på om ni inte behöver sälja någonting?
    I övrigt så tror jag att MLM-företag har gjort sdig själva en otjänst genom att vara så hyssj hyssj om allt som har med dem att göra.

  • anmara
    Svar på #33
    Alla bygger på men ingen köper och ingen säljer, jag fattar inte vad vinsten består i!
  • anmara

    Jisses då. Jag vet precis hur det går till. Behöver inte förklara något för mig. Jag vet vad produkterna kostar och hur prisvärda de är jämfört med vanliga produkter. (Inte ett dugg prisvärda, kostar massor och är sämre eller likvärdiga med billigare grejer från ICA).
    Jag har fortfarande inte hört att någon, förutom topparna som håller i väckelsemöterna, som lever på till exempel Amway. Vet ingen som ens går plus.

  • Crown S

    Du va mej en negativ en... Varför kommentera här då? Varför bara sprida dina negativa tankar, trådstartaren vill ju veta om erfarenheter från de som jobbar med nån typ av MLM-företag, om man kan tjäna pengar på det...

  • anmara
    Svar på #38
    Det är väl bra att någon varnar folk också.
    Klart man ska vara negativ, i synnerhet när man sett på nära håll flera bli lovade guld och gröna skogar och sluta med ingenting och skulder.
Svar på tråden Erfarenhet av att jobba med MLM