• Cornellia

\windows\system32\config\system

Jag har hållt på att installera vår nya router, och nång gång stod det att jag skulle starta om datorn, vilket jag gjorde.
    Då får jag det här fel meddelandet:

Det gick inte att starta Windows eftersom följande fil saknas eller är skadad: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Försök att reparera filen genom att starta instalationsprogrammet för windows med hjälp av installations-cd:.
    Välj R vid första skärmbilden för reparation.

Har en LG x110, dvs ingen cd-enhet. Och en OEM xp, dvs ingen installations-cd.
    Sökt på google bla, men alla tips verkar bygga på att man har en cd.

Har testat att starta i felsäkert läge, och med "senast fungerande konfiguration" men inget av dem hjälper.

Jag vet att det finns duktiga datafolk här, har ni några tips??

• Svar på tråden \windows\system32\config\system
  • Cornellia
    Walk on by skrev 2009-02-10 13:12:10 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:10:33 följande: Återställa
    Okej, så mycket förstår jag oxå. Mer exakt vad är det jag ska göra?
  • Walk on by

Cornellia skrev 2009-02-10 13:13:07 följande:

Okej, så mycket förstår jag oxå. Mer exakt vad är det jag ska göra?
    Du sa ju att du inte vet vad restore betyder
  • Cornellia
    Walk on by skrev 2009-02-10 13:14:17 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:13:07 följande: Du sa ju att du inte vet vad restore betyder
    Givetvis vet jag vad ordet betyder. Men jag vet inte vad det betyder att jag ska göra.
  • Walk on by

Cornellia skrev 2009-02-10 13:15:13 följande:

Givetvis vet jag vad ordet betyder. Men jag vet inte vad det betyder att jag ska göra.
    tinyurl.com/d8srbt
  • Cornellia
    Walk on by skrev 2009-02-10 13:22:56 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:15:13 följande: tinyurl.com/d8srbt
    Tack, nu känns allt mycket bättre, nu har jag fått massor med fler länkar att plöja, där ingen riktigt passar in och där jag inte är tillräckligt duktig för att förstå hur jag ska applicera det på just mitt problem.

Nån som vill köpa en rosa LG x110, med icke fungerande xp?? Ge mig ett bud!
  • Nixx

Cornellia skrev 2009-02-10 13:27:26 följande:

Tack, nu känns allt mycket bättre, nu har jag fått massor med fler länkar att plöja, där ingen riktigt passar in och där jag inte är tillräckligt duktig för att förstå hur jag ska applicera det på just mitt problem. Nån som vill köpa en rosa LG x110, med icke fungerande xp?? Ge mig ett bud!
    Start -> Program -> Tillbeör -> Systemverktyg -> Systemåterställning
  • Cornellia
    Nixx skrev 2009-02-10 13:36:28 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:27:26 följande: Start -> Program -> Tillbeör -> Systemverktyg -> Systemåterställning
    Tack tack tack....Har du ens läst TS? Jag lyckas ju inte ens starta windows.
  • Walk on by

Cornellia skrev 2009-02-10 13:27:26 följande:

Tack, nu känns allt mycket bättre, nu har jag fått massor med fler länkar att plöja, där ingen riktigt passar in och där jag inte är tillräckligt duktig för att förstå hur jag ska applicera det på just mitt problem. Nån som vill köpa en rosa LG x110, med icke fungerande xp?? Ge mig ett bud!
    Problemet är att du förväntar dig gratishjälp på ionternet som är skräddarsydd för just dig, datorhjälp är inte gratis.
  • Cornellia
    Walk on by skrev 2009-02-10 13:56:36 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 13:27:26 följande: Problemet är att du förväntar dig gratishjälp på ionternet som är skräddarsydd för just dig, datorhjälp är inte gratis.
    Nej jag förväntar mig inget, men jag har dock fått bra hjälp.
    Problemet är att man inte kan få dator hjälp ens om man betalar för det. Jag hade lätt betalat för att lösa problemet, men tyvärr finns det juh ingen som fixar det tydligen...

Det som är irriterande är dom som bara skriver typ "googla det", har man inga tips, (förutom "googla" det) så kan man väl bara låta bli att skriva.
  • Nixx

Cornellia skrev 2009-02-10 14:16:56 följande:

Nej jag förväntar mig inget, men jag har dock fått bra hjälp. Problemet är att man inte kan få dator hjälp ens om man betalar för det. Jag hade lätt betalat för att lösa problemet, men tyvärr finns det juh ingen som fixar det tydligen... Det som är irriterande är dom som bara skriver typ "googla det", har man inga tips, (förutom "googla" det) så kan man väl bara låta bli att skriva.
    Alt 1: Köp en extern cd-spelare och ominstallera Windows därifrån
    Alt 2: Fixa ett bootbart usbminne med windows på
    Alt 3: Lämna in datorn till butik.
  • Cornellia
    Nixx skrev 2009-02-10 14:31:12 följande:
    Cornellia skrev 2009-02-10 14:16:56 följande: Alt 1: Köp en extern cd-spelare och ominstallera Windows därifrån Alt 2: Fixa ett bootbart usbminne med windows på Alt 3: Lämna in datorn till butik.
    1. En extern spelare hjälper juh inte mycket då jag inte har nån skiva.
    2. Jag är oxå inne på det spåret, har fått flera bra och vettiga länkar på hur man gör det oxå.
    3. Butik, aldrig i livet att jag lämnar iväg min dator till nån klåpare på telia.
  • Nixx

Cornellia skrev 2009-02-10 14:35:00 följande:

1. En extern spelare hjälper juh inte mycket då jag inte har nån skiva. 2. Jag är oxå inne på det spåret, har fått flera bra och vettiga länkar på hur man gör det oxå. 3. Butik, aldrig i livet att jag lämnar iväg min dator till nån klåpare på telia.
    Om du inte har en skiva borde du ha någon nyckel som gör att du kan ladda hem en oem skiva. Du äger trots allt en licens
  • c0ol

Jag fixar det gärna om du bor i närheten, inga problem alls. Det finns massor med folk som skulle hjälpa dig mot betalning.

Cornellia skrev 2009-02-10 14:16:56 följande:
    Nej jag förväntar mig inget, men jag har dock fått bra hjälp. Problemet är att man inte kan få dator hjälp ens om man betalar för det. Jag hade lätt betalat för att lösa problemet, men tyvärr finns det juh ingen som fixar det tydligen... Det som är irriterande är dom som bara skriver typ "googla det", har man inga tips, (förutom "googla" det) så kan man väl bara låta bli att skriva.
  • Cornellia
    c0ol skrev 2009-02-10 15:47:37 följande:
    Jag fixar det gärna om du bor i närheten, inga problem alls. Det finns massor med folk som skulle hjälpa dig mot betalning.

Jag finns i Luleå.
  • c0ol

oj lite för långt, är i sthlm nu :)

Cornellia skrev 2009-02-10 15:55:25 följande:
      Jag finns i Luleå.
  • LeeLoon

Har du en cd-key? alltså en nyckel till windows? Det borde du ha iaf. Om jag vore dej hade jag laddat ner windows och lagt in det på ett USB-minne. Sätt USBn som first boot device i BIOS... installera. Jag vet inte hur lagligt det e att ladda ner windows men om du har en giltig cd-key så borde det inte vara några problem. Vissa kan få windows gratis via jobb/skola.

• Mammut och Papput

Håller med senaste talare.

Annars kanske du måste köpa cd-läsare och ny windowsskiva. Lite surt dock =(

• John D

En windows OEM-skiva kan du få, låna, köpa eller tanka ner på valfritt ställe. Det är licensen som kostar pengar, inte skivan.

Och om någon säger "lämna in i butik" så menar dom säkerligen inte Telia, utan någon som sysslar med datorer. Vet inte vad som finns i Luleå, men typ Office, Atea, Koneo eller liknande är ju rikstäckande. Telia, Elgiganten, Siba och liknande säljer datorer, undvik dom såvida du inte vill köpa en ny.

• Cornellia

Tack för alla svar, jag har hittat en vän nu som tagit sig an min stackars dator till priset av en pizza.

Svar på tråden \windows\system32\config\system