• Snax

Kastrera eller inte?

Jag vet inte hur vi ska göra. Min lilla bischon-blandis-hane blir så stressad när vi är ute bland alla dofter i vårt hundtäta område. Han blir nästan helt blockerad från all fostran när vi möter andra jyckar och jag får vara riktigt skarp för att få honom att låta bli att rusa fram. Hela han darrar av iver, precis som när vi får gäster då han också blir ordentligt uppstressad. På senare tid har han dessutom smygit undan ibland och markerat lite inomhus. Snor också tjejernas trosor om han kommer åt. Ni som kan hundar; går problemen att lösa ändå eller måste vi kastrera honom? Han är snart 4 år gammal och en härlig och lydig hund när inte stressen slår in.

• Svar på tråden Kastrera eller inte?
  • logg81
    Zelmilainen skrev 2009-02-11 13:45:59 följande:
    men om man ej har möjligheten att ledarskapsträna (av olika anledningar så kan det vara så, varför spelar mindre roll) då?
    Ej har möjlighet?
    Om man inte har tid till sin egna hund så tycker jag synd om hunden.
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Zelmilainen
    köttbullelydnad skrev 2009-02-11 13:47:18 följande:
    Zelmilainen skrev 2009-02-11 13:45:59 följande: Då bör man kanske se över sitt hundägande? Man har _alltid_ möjlighet att träna sitt ledarskap.
    nej, det är det man inte har. man kan ha sjukdomar som gör att man inte har orken att ta sig den tiden, men fortfarande kan ta väldigt bra hand om sin hund i övrigt. mer ingående tänker jag inte gå in på det, men jag vet fall det det är så.
    logg81 skrev 2009-02-11 13:48:03 följande:
    Ej har möjlighet?Om man inte har tid till sin egna hund så tycker jag synd om hunden.
    samma sak som jag skrev till köttbullelydnad.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • logg81

Z:

Ledarskapsträning är superenkelt... Man behöver varken tränare eller transportmedel för att ta sig till annan plats.
    Lägg en godis framför hunden och sätt dej o glo på TV. Hunden ska inte ta godisen förrens du tillåter.
    Be hunden vänta innan du går ut genom dörren. Kolla av läget utanför och sen kalla till dej hunden.
    Hunden ska sitta och vänta på ett varsegod innan den får börja äta sin mat...
    Finns massor av bra övningar som förstärker ditt ledarskap

Har man inte tid eller ork till det så är det synd om hunden och okunskap från ägaren.

• Zelmilainen
    logg81 skrev 2009-02-11 14:04:21 följande:
    Z:Ledarskapsträning är superenkelt... Man behöver varken tränare eller transportmedel för att ta sig till annan plats. Lägg en godis framför hunden och sätt dej o glo på TV. Hunden ska inte ta godisen förrens du tillåter. Be hunden vänta innan du går ut genom dörren. Kolla av läget utanför och sen kalla till dej hunden.Hunden ska sitta och vänta på ett varsegod innan den får börja äta sin mat...Finns massor av bra övningar som förstärker ditt ledarskapHar man inte tid eller ork till det så är det synd om hunden och okunskap från ägaren.
    ni förstår inte och antagligen gör ni kanske inte det förrän jag skriver ut vad det handlar om (vilket jg inte vill för att sätta personen i fråga i skiten), men jag håller fortfarande inte med. alltså det fallet jag tänker på är hundarna jätteduktiga och sköter sig exemplariskt annars, men just i såna situationer som ts beskriver så funkar det inte riktigt. och nej, det är i detta fallet inte bara att slänga sig framför tv'n och ha koll på att hunden inte tar godisen, för det är kanske är just det där med att ha koll som inte går. ägarna jag tänker på sköter mkt väl om sina hundar och har det rentav bättre än många andra hundar, men ibland behövs helt enkelt andra metoder. och nej, ägaren har god kunskap om hundrasen/hundar i allmänhet så det är inte det det handlar om heller.

de övn du beskriver är väldigt bra för att träna ledarskap i övrigt, men tror ej de leder nån direkt vart om man sitter i den sitsen ts gör.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • logg81
    Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:09:26 följande:
    ni förstår inte och antagligen gör ni kanske inte det förrän jag skriver ut vad det handlar om (vilket jg inte vill för att sätta personen i fråga i skiten), men jag håller fortfarande inte med. alltså det fallet jag tänker på är hundarna jätteduktiga och sköter sig exemplariskt annars, men just i såna situationer som ts beskriver så funkar det inte riktigt. och nej, det är i detta fallet inte bara att slänga sig framför tv'n och ha koll på att hunden inte tar godisen, för det är kanske är just det där med att ha koll som inte går. ägarna jag tänker på sköter mkt väl om sina hundar och har det rentav bättre än många andra hundar, men ibland behövs helt enkelt andra metoder. och nej, ägaren har god kunskap om hundrasen/hundar i allmänhet så det är inte det det handlar om heller. de övn du beskriver är väldigt bra för att träna ledarskap i övrigt, men tror ej de leder nån direkt vart om man sitter i den sitsen ts gör.
    Någonstans måste man börja och kastrering tycker jag är fel. Bättre att förändra sitt eget tänkande och hundens innan man ger sig på att ta bort kroppsdelar och hormon.
  • Zelmilainen
    logg81 skrev 2009-02-11 14:11:52 följande:
    Någonstans måste man börja och kastrering tycker jag är fel. Bättre att förändra sitt eget tänkande och hundens innan man ger sig på att ta bort kroppsdelar och hormon.
    ja, men som jag redan skrivit innan så kanske man inte KAN, det kanske inte fungerar. då måste man ju få kunna göra en kastrering. jag lägger ner det här nu, för fallet vi diskuterar har inte med ts att göra.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • logg81
    Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:12:52 följande:
    ja, men som jag redan skrivit innan så kanske man inte KAN, det kanske inte fungerar. då måste man ju få kunna göra en kastrering. jag lägger ner det här nu, för fallet vi diskuterar har inte med ts att göra.
    Ja du kanske vet något om TS situation som vi andra inte vet.
  • Zelmilainen
    logg81 skrev 2009-02-11 14:13:45 följande:
    Ja du kanske vet något om TS situation som vi andra inte vet.
    nej, det jag menade var mest att fallet jag hela tiden syftat på (den som jag "känner") som jag fattat det som att du kommenterat har inte med ts att göra.

ska man nu glra en kastrering tror jag en kemisk sådan kan va bra först innan man gör det permanent. och har man möjlighet att träna så ska man det.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • köttbullelydnad

Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:09:26 följande:

ni förstår inte och antagligen gör ni kanske inte det förrän jag skriver ut vad det handlar om (vilket jg inte vill för att sätta personen i fråga i skiten), men jag håller fortfarande inte med. alltså det fallet jag tänker på är hundarna jätteduktiga och sköter sig exemplariskt annars, men just i såna situationer som ts beskriver så funkar det inte riktigt. och nej, det är i detta fallet inte bara att slänga sig framför tv'n och ha koll på att hunden inte tar godisen, för det är kanske är just det där med att ha koll som inte går. ägarna jag tänker på sköter mkt väl om sina hundar och har det rentav bättre än många andra hundar, men ibland behövs helt enkelt andra metoder. och nej, ägaren har god kunskap om hundrasen/hundar i allmänhet så det är inte det det handlar om heller.de övn du beskriver är väldigt bra för att träna ledarskap i övrigt, men tror ej de leder nån direkt vart om man sitter i den sitsen ts gör.
    Jag har själv problem med depression till och från, vilket gör att jag blir väldigt begränsad, och jag har dessutom en väldigt krävande hund. Så jag har stor förståelse när det kommer till folk som kan känna att det är svårt. Men! Det går att träna väldigt bra även i hemmet. Både som logg81 har beskrivit och många andra övningar som inte kräver alls mycket av en. Bara en sådan sak som att flytta hunden från där den ligger t ex i soffan 3 cm åt höger. Finns gott om sådana övningar.
    Sitter man i en sådan sits som TS verkar göra - då är det _väldigt viktigt_ med ledarskapsträning. Faktiskt. Ordet ledarskap har fått en otroligt negativ klang av nån konstig anledning, då det är en väldigt positiv grej och inte alls går ut på att kicka runt hunden som en boll, slita och dra i den eller annat folk fått för sig.
  • köttbullelydnad

Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:15:22 följande:

ska man nu glra en kastrering tror jag en kemisk sådan kan va bra först innan man gör det permanent. och har man möjlighet att träna så ska man det.
    Jag rekommenderar den inte över huvudtaget då de inte kollat upp tillräckligt noga hurvida hundarnas immunförsvar svarar på detta. Jag chipade min hund, vars immunförsvar kollapsade, och nu sitter jag här med en hudhund. Vet över 30 hundar till, alla av olika ras och ålder som drabbats av olika (och samma) åkommor efter chip.
Svar på tråden Kastrera eller inte?