Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:09:26 följande:
ni förstår inte och antagligen gör ni kanske inte det förrän jag skriver ut vad det handlar om (vilket jg inte vill för att sätta personen i fråga i skiten), men jag håller fortfarande inte med. alltså det fallet jag tänker på är hundarna jätteduktiga och sköter sig exemplariskt annars, men just i såna situationer som ts beskriver så funkar det inte riktigt. och nej, det är i detta fallet inte bara att slänga sig framför tv'n och ha koll på att hunden inte tar godisen, för det är kanske är just det där med att ha koll som inte går. ägarna jag tänker på sköter mkt väl om sina hundar och har det rentav bättre än många andra hundar, men ibland behövs helt enkelt andra metoder. och nej, ägaren har god kunskap om hundrasen/hundar i allmänhet så det är inte det det handlar om
heller.de övn du beskriver är väldigt bra för att träna ledarskap i övrigt, men tror ej de leder nån direkt vart om man sitter i den sitsen ts gör.
Jag har själv problem med depression till och från, vilket gör att jag blir väldigt begränsad, och jag har dessutom en väldigt krävande hund. Så jag har stor förståelse när det kommer till folk som kan känna att det är svårt. Men! Det går att träna väldigt bra även i hemmet. Både som logg81 har beskrivit och många andra övningar som inte kräver alls mycket av en. Bara en sådan sak som att flytta hunden från där den ligger t ex i soffan 3 cm åt höger. Finns gott om sådana övningar.
Sitter man i en sådan sits som TS verkar göra - då är det _väldigt viktigt_ med ledarskapsträning. Faktiskt. Ordet ledarskap har fått en otroligt negativ klang av nån konstig anledning, då det är en väldigt positiv grej och inte alls går ut på att kicka runt hunden som en boll, slita och dra i den eller annat folk fått för sig.