• Snax

Kastrera eller inte?

Jag vet inte hur vi ska göra. Min lilla bischon-blandis-hane blir så stressad när vi är ute bland alla dofter i vårt hundtäta område. Han blir nästan helt blockerad från all fostran när vi möter andra jyckar och jag får vara riktigt skarp för att få honom att låta bli att rusa fram. Hela han darrar av iver, precis som när vi får gäster då han också blir ordentligt uppstressad. På senare tid har han dessutom smygit undan ibland och markerat lite inomhus. Snor också tjejernas trosor om han kommer åt. Ni som kan hundar; går problemen att lösa ändå eller måste vi kastrera honom? Han är snart 4 år gammal och en härlig och lydig hund när inte stressen slår in.

• Svar på tråden Kastrera eller inte?
  • logg81
    Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:15:22 följande:
    nej, det jag menade var mest att fallet jag hela tiden syftat på (den som jag "känner") som jag fattat det som att du kommenterat har inte med ts att göra. ska man nu glra en kastrering tror jag en kemisk sådan kan va bra först innan man gör det permanent. och har man möjlighet att träna så ska man det.
    Jag pratar om/för TS eftersom tråden handlar om henne. Och jag gav tips i allmänhet eftersom det är omöjligt att säga "så här ska du göra" när hunden inte är min egen. Tränar ingen annans hund....bara mina egna.
    Enkla små tips kan jag strö omkring mej men behöver man djupare hjälp bör man kontakta en proffitionell hundtränare.

Jag är inte insatt alls i kemisk kastrering. Jag har bara haft tikar som kastrerats eftersom de inte skulle gå i avel och de fick livmorderinflammationer. Hanhunden som var kastrerad var det innan han kom till mej. Den jag har nu... ja han ska inte avlas på men det skulle aldrig falla mej in att ta bort hans kulor bara för att jag själv inte har "tid" att träna och allt det där... Han ska få vara den han är och om jag blir så sjuk så jag inte har tiden till honom så kommer jag lämna över hela ansvaret för honom till min mamma. Då är jag inte en bra hundägare längre...
    Jag och Auleen - För varandra. Mot resten av världen.
  • Zelmilainen
    köttbullelydnad skrev 2009-02-11 14:19:37 följande:
    Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:15:22 följande: Jag rekommenderar den inte över huvudtaget då de inte kollat upp tillräckligt noga hurvida hundarnas immunförsvar svarar på detta. Jag chipade min hund, vars immunförsvar kollapsade, och nu sitter jag här med en hudhund. Vet över 30 hundar till, alla av olika ras och ålder som drabbats av olika (och samma) åkommor efter chip.
    detta har varit i samråd med vet och annat kunnigt folk, annars hade jag inte kläckt ur mig det. med tanke på att det med vissa hundraser finns högre risk för komplikationer vid sövning tror jag dock att det kan vara ett bra alt.

och ledarskap är viktigt som du själv säger och de övn som en annan skrev om innan är bra, men jag tror inte att de övn hjälper ts utan att hon behöver träna annat (exakt vad vet jag inte). som allmänkydnad kan de äsäkert va bra, men tror inte på det annars.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • köttbullelydnad

Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:23:53 följande:

detta har varit i samråd med vet och annat kunnigt folk, annars hade jag inte kläckt ur mig det. med tanke på att det med vissa hundraser finns högre risk för komplikationer vid sövning tror jag dock att det kan vara ett bra alt.och ledarskap är viktigt som du själv säger och de övn som en annan skrev om innan är bra, men jag tror inte att de övn hjälper ts utan att hon behöver träna annat (exakt vad vet jag inte). som allmänkydnad kan de äsäkert va bra, men tror inte på det annars.
    Även jag gjorde det i samråd med kunnig veterinär. Har även efteråt då min hund insjuknat enbart haft konatkt med kunnigt folk. Så kläcker inte heller ur mig i okunskap.

Allmänlydnad och laderskapsövningar går hand i hand. Blir lite förvånad att det inte verkar bekant?
  • köttbullelydnad

Kan inte stava idag

• Cornette

Jag förstår inte varför man ska behålla kulorna på hunden om den inte ska användas i avel? Onödigt att de ska bli stressade pga hormorer om det finns löptikar i närheten eller aggresivitet mot andra hanhundar.

Hästar och katter kastreras ju nästan alltid. Det är bara avelsämnen som sparas. Varför är det inte lika med hundar?

• Zelmilainen
    köttbullelydnad skrev 2009-02-11 14:26:14 följande:
    Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:23:53 följande: Även jag gjorde det i samråd med kunnig veterinär. Har även efteråt då min hund insjuknat enbart haft konatkt med kunnigt folk. Så kläcker inte heller ur mig i okunskap.Allmänlydnad och laderskapsövningar går hand i hand. Blir lite förvånad att det inte verkar bekant?
    ja, det går hand i hand, men inte med sånt som ts pratar om anser jag. de gör det när man kanske har problem med annat om hunden inte lyder i vissa lägen eller så, men som sagt var, inte i fall som för ts. men ts får ju helt enkelt själv bestämma ad som känns bäst för henne.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • köttbullelydnad

Cornette skrev 2009-02-11 14:27:07 följande:

Jag förstår inte varför man ska behålla kulorna på hunden om den inte ska användas i avel? Onödigt att de ska bli stressade pga hormorer om det finns löptikar i närheten eller aggresivitet mot andra hanhundar.Hästar och katter kastreras ju nästan alltid. Det är bara avelsämnen som sparas. Varför är det inte lika med hundar?
    Folk ser förmodligen annorlunda på sina hundar - av nån outgrundlig anledning. Är själv för kastrering om det inte handlar om avel, men enbart ingreppet. De andra typerna av kastrering kan leda till enormt mycket problem och är ett fortfarande dåligt utforskat område.
  • köttbullelydnad

Zelmilainen skrev 2009-02-11 14:28:28 följande:

ja, det går hand i hand, men inte med sånt som ts pratar om anser jag. de gör det när man kanske har problem med annat om hunden inte lyder i vissa lägen eller så, men som sagt var, inte i fall som för ts. men ts får ju helt enkelt själv bestämma ad som känns bäst för henne.
    Att börja med allmänlydnad och ledarskapsträning är ett första steg. För att verkligen komma till grunden i att hunden ska sluta stressa upp sig eller blockera sig ser jag det som i närmast självklart att man uppsöker en instruktör som kan iaktta ekipaget på nära håll. Ibland återspeglas förarens energi lite för väl i hunden, men det framkommer aldrig när man skriver om det. Alltså bättre att uppsöka prof hjälp i det läget.
    Att hunden pinkar inne och rider på andra hundar kan ganska enkelt avhjälpas med just bara allmänlydnad och ledarskap - har själv gått igenom det där.
  • Zelmilainen
    logg81 skrev 2009-02-11 14:21:20 följande:
    Jag pratar om/för TS eftersom tråden handlar om henne. Och jag gav tips i allmänhet eftersom det är omöjligt att säga "så här ska du göra" när hunden inte är min egen. Tränar ingen annans hund....bara mina egna. Enkla små tips kan jag strö omkring mej men behöver man djupare hjälp bör man kontakta en proffitionell hundtränare.Jag är inte insatt alls i kemisk kastrering. Jag har bara haft tikar som kastrerats eftersom de inte skulle gå i avel och de fick livmorderinflammationer. Hanhunden som var kastrerad var det innan han kom till mej. Den jag har nu... ja han ska inte avlas på men det skulle aldrig falla mej in att ta bort hans kulor bara för att jag själv inte har "tid" att träna och allt det där... Han ska få vara den han är och om jag blir så sjuk så jag inte har tiden till honom så kommer jag lämna över hela ansvaret för honom till min mamma. Då är jag inte en bra hundägare längre...
    nu vet jag inte hur det är för ts, men det kanske inte alltid handlar om att man inte har tid utan snarare ork eller så för att träna det. men som jag skrev innan så kan vi ge bara ge tips för vad vi själva tror, ts bestämmer ju ändå själv i slutändan. sedan om det är folk som är för/emot kastrering (oavsett vilken typ av det), osv så måste det ju få vara så. alla måste ju få/kunna göra det de tror på bäst.
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Cornette
    köttbullelydnad skrev 2009-02-11 14:29:21 följande:
    Cornette skrev 2009-02-11 14:27:07 följande: Folk ser förmodligen annorlunda på sina hundar - av nån outgrundlig anledning. Är själv för kastrering om det inte handlar om avel, men enbart ingreppet. De andra typerna av kastrering kan leda till enormt mycket problem och är ett fortfarande dåligt utforskat område.
    Vilka problem kan det bli? Jag tänker ju främst på "vanlig" kastrering (snitta ut kulorna). Inom hästar så är det väl bråck eller infektioner som är största riskerna, finns det fler/andra hos hundar? Jag kan så lite om det där så jag lär mig gärna
Svar på tråden Kastrera eller inte?