• MammatillAlva

Sparkonto?

Någon ung förälder som har sparkonto till sitt/sina barn?
    Hur mycket brukar ni spara?

Har själv ett sparkonto åt min dotter 1,5 år. Men har inte lagt in så mycket pengar och har svårt att avgöra vad som är rimlig summa att spara åt henne i månaden. Vad tycker ni och vad gör ni andra unga föräldrar?

• Svar på tråden Sparkonto?
  • skruttan85

Vi har inte börjat spara till Wilmer än, men nu ska vi börja dra 200kr av barnbidraget varje månad till hans konto som han fick i julklapp av sin mormor och morfar.

Men när jag pratade med en på banken så rekommenderade han att inte ha ett vanligt sparkonto, och i alla fall inte i Wilmers eget namn. För säg att du sparat kanske 20.000 när barnet är 18, och du tänkt att barnet ska ha det till körkort/boende eller vad som helst, så får ju han/hon tillgång till alla pengar direkt på sin 18årsdag och du kan inte göra någonting om han/hon bara slösar bort pengarna på kläder eller krogen. Men står kontot i ditt eller pappans namn så kan ju ni bestämma när barnet ska få pengarna.

Just nu har vi ett vanligt konto som både jag och pappan måste vara med och skriva under för att vi ska få ut pengar åt Wilmer. det är bra, för då är det inte så lätt att ta ut dom i onödan. (För vi har ju tänkt att de inte ska röras förren han är stor nog att ta hand om dem själv)

• MammatillAlva

Jag har ett sparkonto i Alvas namn och har bara lagt in pengar när jag känner att jag haft lite extra i kassan. Men nu har jag tänkt lägga ut lite mer pengar då det endast är jag som sparar åt henne än så länge.

Funderar på en summa imellan 100-500 kr / månad. Verkar som det flesta här kör med dom summorna och det är precis vad jag har tänkt mig.

• Tvåbarnsmor

vi ska öppna sparkonto och lägga in 100-200 i månaden, mer någon månad om ekonomin tillåter.

• Gliimma

Vi har ett konto som vi sätter in pengar på när vi känner att vi har extra över. Annars har hans farfar öppnat ett konto som han redan satt in 100 000 kr på så vi känner oss inte jättestressade över att sätta in massa pengar. Just nu studerar både jag och sambon så vi tänkte att när vi är färdiga och har fast jobb så blir det att spara mer regelbundet.

• Änglami

Vi har sparat 500 kr i månaden sen våran dotter kom.
    Känns skönt att kunna spara undan pengar till henne som hon kan få sen när hon flyttar hemifrån eller vill ha en bil.
    Ja de hon vill ha.

• jessamy

Vi sparar enbart 50 kr i månaden till våran dotter just nu för att pappan har inget jobb och vi lever på min fp :) Mera kan vi inte spara. Men satte in alla pengar vi fick i samband med hennes födelse och tänker öka till runt 500 kr i månaden så fort pappan har jobb också.

• robinhood

Jag sparar 150 kr i månaden till min son och visst, det låter som en skitsumma men på sin 18-års dag kommer han att ha ca 20000 på sitt konto + alla födelsedagspengar och sånt som sätts in efterhand. Sedan månadssparar min faster till honom också med liknande summa så totalt kommer han att ha ca 40000 när dagen d väl kommer

• MammatillAlva

robinhood skrev 2009-02-18 00:42:52 följande:

Jag sparar 150 kr i månaden till min son och visst, det låter som en skitsumma men på sin 18-års dag kommer han att ha ca 20000 på sitt konto + alla födelsedagspengar och sånt som sätts in efterhand. Sedan månadssparar min faster till honom också med liknande summa så totalt kommer han att ha ca 40000 när dagen d väl kommer
    Jag tycker inte din summa eller någon annan låter som en "skit summa" som du skriver. Alla föräldrar sparar nog själva i den mån dom kan och det är ju det bästa.
  • krambjörnen

sparar hela barnbidraget till min son,han är 3månader..

spara så mycket som du har möjlighet till och lås kontot så du aldrig kan plocka på dom annars är det lätt hänt.

• RogerS

Fond sparar till min dotter, det sätts in 200kr i månaden.

Svar på tråden Sparkonto?