• MammatillAlva

Sparkonto?

Någon ung förälder som har sparkonto till sitt/sina barn?
    Hur mycket brukar ni spara?

Har själv ett sparkonto åt min dotter 1,5 år. Men har inte lagt in så mycket pengar och har svårt att avgöra vad som är rimlig summa att spara åt henne i månaden. Vad tycker ni och vad gör ni andra unga föräldrar?

• Svar på tråden Sparkonto?
  • robinhood
    MammatillAlva skrev 2009-02-18 13:39:56 följande:
    Jag tycker inte din summa eller någon annan låter som en "skit summa" som du skriver. Alla föräldrar sparar nog själva i den mån dom kan och det är ju det bästa.Självklart tror jag med att alla gör så gott dom kan, jag menade verkligen inget illa med "skitsumme-grejen" utan ville bara visa att även lite pengar faktiskt gör mycke i längden

Och låsa sina barns konto behöver man väl inte göra för ingen tar väl från sina egna barn. Jag vill att han ska kunna använda de till saker som är viktiga för honom ifall att jag inte skulle ha möjlighet till de just då, ex kanske en språkresa eller nått annat "vettigt".
  • idacathrine

Vi sparar i en fond till vår dotter, 200 kronor i månaden.

• linn78

vi sparar hela barnbidraget till vår son, så länge vår ekonomi tillåter det. Men vi har tänkt att alla de pengarna inte tvunget ska vara till när han fyller 18 utan lite hjälp när han önskar sig lite dyrare saker sen som tex ny cykel, moppe eller annat. Då kan vi ta av de pengarna utan att själva bli genomfattiga.  

• linn78

oj, såg nu att ts skrivit unga mammor, det räknas jag väl inte till tyvärr även om jag inte känner mej gammal

• milla89

jag spar 120 kr i månaden till min son idag. när han i sommar fyller 3 så kommer jag öka det till 150 och sen när han fyller 4 till 175 osv, sen när jag får mig ett ordentligt stadigt jobb så hoppas jag att jag ska kunna lägga in hela barnbidraget åt honom. men ser att det viktigaste är att man spar lite iaf. det hjälper en så mkt just den dagen man fyller 18. att kunna ta körkort eller att kunna köpa en lägenhet. själv fick jag aldrig ett sånt konto utan redan från att ja var 10år har jag varit noga med att spara mine egna pengar. de pengarna gick sedan åt vagn och baby saker. men hade jag inte haft det att köpa så hade jag fått mig en bättre grund när ja köpte min lägenhet. men där hade ja turen att få dubbel lön precis innan :P
    så man kan klara sig utan att föräldrarna spar åt en. men underlättar att ha det kontot. lägger man sen pengarna på skit ja men man lär sig av sina misstag. det är allt man kan säga.

• saralindberg

Johannes farmor och farfar satte in pengar åt honom på ett konto när han fyllde ett, och på julafton. Nu drar vi 200kr i månaden till honom.

• j0sefin

Vi sparar 300 kr i hsb bospar varje månad till våran son, plus att släktingar sparar lite så det kan variera allt från 400-1000 kr varje månad som åker in på han konto.

• RoMa83

Vi lägger in 500kr på våran sons konto.. Har gjort det sen han föddes..

• Louvre

Barnbidraget på 1000 kr är ju pengar man inte tjänat in, alltså en bonussumma som bara automatiskt trillar in på kontot, så den kan man ju avsätta direkt till bebisens sparkonto eller iaf halva summan, 500 kr.

• Pretty Banana

Jag spar ingenting i min sons namn, pga att jag själv när jag fyllde 18 festade bort vartenda öre av mina barnbidragspengar. Så jag sätter in 2000 kr på mitt eget konto istället, och om sonen i framtiden behöver hjälp med något (studier eller liknande) så kommer han få ta av de pengarna, och om inte så får han dem ju när jag dör.

Svar på tråden Sparkonto?