• MammatillAlva

Sparkonto?

Någon ung förälder som har sparkonto till sitt/sina barn?
    Hur mycket brukar ni spara?

Har själv ett sparkonto åt min dotter 1,5 år. Men har inte lagt in så mycket pengar och har svårt att avgöra vad som är rimlig summa att spara åt henne i månaden. Vad tycker ni och vad gör ni andra unga föräldrar?

• Svar på tråden Sparkonto?
  • MammaTillJennifer

Jag är ensamstående med dottern, är 22 år och dottern 2,5 år och jag sparar inget till henne. Dels för att jag inte har den ekonomin just nu och dels för att hennes mormor har lagt upp ett sparkonto åt henne med ca 200:- i månaden som hon kan ta ut när hon är 18 år.

Jag pluggar och lever på studielån/bidrag, barnbidrag och underhåll och lite lön när jag jobbar ca 4 dagar i måanden just nu innan jag får fast om 1 år..

• Pretty Banana
    Louvre skrev 2009-03-13 21:08:39 följande:
    Barnbidraget på 1000 kr är ju pengar man inte tjänat in, alltså en bonussumma som bara automatiskt trillar in på kontot, så den kan man ju avsätta direkt till bebisens sparkonto eller iaf halva summan, 500 kr.
    Nja, det finns nog väldigt många som inte har råd att göra så, och som använder bidraget till att köpa mat, kläder osv till sitt barn, och det är ju faktiskt egentligen det det är tänkt att det ska gå till
  • Louvre

Så gör vad som känns bäst för just din ekonomiska situation då.

Pretty Banana skrev 2009-03-13 21:30:57 följande:

Nja, det finns nog väldigt många som inte har råd att göra så, och som använder bidraget till att köpa mat, kläder osv till sitt barn, och det är ju faktiskt egentligen det det är tänkt att det ska gå till
  • mammaErika

Jag sätter in pengar på min dotters sparkonto när det finns pengar till det. Nu när jag är ensamstående så det är olika hur mycket jag känner att jag kan sätta in. Oftast väldigt lite eller ibland inget.
    Hennes pappa sätter alltid in 200 kr varje månad. Brukar även spara mynt i en burk som jag växlar in när den blir full.