• MammatillAlva

Sparkonto?

Någon ung förälder som har sparkonto till sitt/sina barn?
    Hur mycket brukar ni spara?

Har själv ett sparkonto åt min dotter 1,5 år. Men har inte lagt in så mycket pengar och har svårt att avgöra vad som är rimlig summa att spara åt henne i månaden. Vad tycker ni och vad gör ni andra unga föräldrar?

• Svar på tråden Sparkonto?
  • MammaTillJennifer

Jag är ensamstående med dottern, är 22 år och dottern 2,5 år och jag sparar inget till henne. Dels för att jag inte har den ekonomin just nu och dels för att hennes mormor har lagt upp ett sparkonto åt henne med ca 200:- i månaden som hon kan ta ut när hon är 18 år.

Jag pluggar och lever på studielån/bidrag, barnbidrag och underhåll och lite lön när jag jobbar ca 4 dagar i måanden just nu innan jag får fast om 1 år..

• Pretty Banana
    Louvre skrev 2009-03-13 21:08:39 följande:
    Barnbidraget på 1000 kr är ju pengar man inte tjänat in, alltså en bonussumma som bara automatiskt trillar in på kontot, så den kan man ju avsätta direkt till bebisens sparkonto eller iaf halva summan, 500 kr.
    Nja, det finns nog väldigt många som inte har råd att göra så, och som använder bidraget till att köpa mat, kläder osv till sitt barn, och det är ju faktiskt egentligen det det är tänkt att det ska gå till
  • Louvre

Så gör vad som känns bäst för just din ekonomiska situation då.

Pretty Banana skrev 2009-03-13 21:30:57 följande:

Nja, det finns nog väldigt många som inte har råd att göra så, och som använder bidraget till att köpa mat, kläder osv till sitt barn, och det är ju faktiskt egentligen det det är tänkt att det ska gå till
  • mammaErika

Jag sätter in pengar på min dotters sparkonto när det finns pengar till det. Nu när jag är ensamstående så det är olika hur mycket jag känner att jag kan sätta in. Oftast väldigt lite eller ibland inget.
    Hennes pappa sätter alltid in 200 kr varje månad. Brukar även spara mynt i en burk som jag växlar in när den blir full.
    Dottern är 3 /½ och vi har små sparat sedan hon föddes och nu har hon redan 8000 som på sitt konto. Många bäckar små...
    Hon har även ett fondkonto som hennes farfar sköter om.

• Umm Elias
    trötter22 skrev 2009-02-13 18:15:22 följande:
    sparar ingenting då vi tycker det är onödigt, finns annat att lägga dom pengarna på. vi kommer betala hennes körkort när hon blir 18år o det är väl oftat det dom sparade pengarna går till.
    Pengarna kan snarare gå till ett bidrag när barnet flyttar hemifrån/gifter sig eller behöver en större summa pengar som ni sällan kan trolla fram. Jag är skitförbannad på mina föräldrar som resoenrade som ni.
  • Umm Elias

Vi sparar 400 i månaden + andra bidrag som sätts in.

Vi sparar även småpengar, alla småpengar vi har läggs i en burk härhemma. Sist jag tömde den blev det 2459 kr, den summan kändes ingenting när vi la ner småskramlet men var mycket välkommen när den sattes in !

• smulis 87

vi sparar 200 kr till våran son, Har precis öppnat kontot nästan (3månader gammal) vi kommer att spara lite mer sen när jag börjar jobba. Sen sparar min sambo till hans dotter 300 kr i månaden som är 13 år. Han har precis kommit igång med de. Där kommer vi också kunna spara undan någon hundralapp mer när jag börjar jobba.

• mikipiki

Vi sparar 150 kr i månaden till honom just nu. Sen när han inte byter klädstorlek varannan månad an vi spara mer! :)

• 4familjen

jag har 3 barn (är 23 år), och sparar 400kr/mån till varje barn på ett framtidskonto.

vi prioriterar att kunna bo i hus och hitta på saker än att spara mer. sen så får dom pengar ibland vid födelsedagar m.m och det går in på kontot direkt.

den dagen som vi är av med våra lån så kanske vi börjar spara mer, men det är ingen prioritering just nu!

• Sizin

har ett sparkonto till min lille med, men det står inte på honom för att när han blir 18 vet man ju inte om han tar ut allt och går ut på krogen och dricker upp allt.. xD Nej utan det som jag sparar är till framtida planer, önska att jag också hade det när jag blev 18, skulle man kunnat ta körkort och haft saker att köpta till tex lägnheten.. :) Men alla gör på sitt sätt ..:) Vi sätter in 200 kr i månaden ibland kan det bli mera :)

• Davidsmamma

Jag och min sambo sätter in 300kr/månaden till vår 4månaders son. Han kommer få ta ut pengarna när han är 20 år (om han är mogen för det), och det ska gå till lägenhet, bil/körkort, studier eller resa.

• MammaTillNeoh

Jag är 18 år och har sparat undan 200 kronor varje månad sedan sonen föddes. Jag var sjutton då jag fick honom. Det har fungerat jättebra. Det har varit så från början så jag märker inte av det hehe :)

• Carola Carro

vi hade sparkonto men har bytt till en fond

• Carola Carro

Carola Carro skrev 2009-04-12 09:36:57 följande:

vi hade sparkonto men har bytt till en fond
    200kr månaden
Svar på tråden Sparkonto?