• Anonym (viktångest)

Viktångest

GråterUsch.. har hamnat i v21 av min graviditet och mått super. Jag har inte tänkt mycket på det här med vikt. Har kännt att jag är den jag är...kan inte göra något åt.
    Så talade jag med BM idag som räknade på min BMI = 30.8.
    Fick ett varningsfinger att jag inte får gå upp mera än 6 kg. Från det att jag inte var gravid till idag har jag redan gått upp 5kg. Så hur ska de här gå??
    Får väl börja att banta..men vet att man inte ska det. Men hur ska jag lyckas att inte gå upp mer än 1kg till när jag har 19v kvar att gå??
    Jag menar fostret mm väger det bara i sig, samt att jag verkar vilja bilda vatten...hur sjutton gör jag nu????
    Jag har sådan ångest o känner mig närmare gråtfärdig trotts att jag innan inte ens tänkt på det här med vikt....
    fy faannn vad ledsen jag är på mig själ....
  • Svar på tråden Viktångest
  • snarret

Men gud, varför skulle du inte få gå upp mer än 6 kilo? Jag gick upp 30 (!!!) kilo under min graviditet utan att det ar något konstigt med det.
    Skit i det där nu, viktångerst och graviditet hör inte ihop! :)

• Anonym

Jag bör inte heller gå upp så mycket, hamnade också på ett bmi runt 30 har jag för mig..
    Vägde mig förra veckan,då i v 20. Hade inte gått upp nått alls...Men jag har mått illa o kräkts massor....spryr fortf.

Försök att tänka på vad du äter, ät frukost, en frukt/macka, lunch,mellis och middag.

Men jag fasar också lite över att gå upp i vikt....men jag tänker på vad jag stoppar i munnen..äter knappt godis längre..köper hem frukt i stället.

Va inte ledsen på dig själv!! Ta nya tag i stället.

• Anonym
    snarret skrev 2009-02-16 16:26:51 följande:
    Men gud, varför skulle du inte få gå upp mer än 6 kilo? Jag gick upp 30 (!!!) kilo under min graviditet utan att det ar något konstigt med det. Skit i det där nu, viktångerst och graviditet hör inte ihop! :)
    Men som överviktig bör man inte gå upp så mycket....
  • Anonym (2)

Du ska INTE banta. Din vikt är kanske inte helt hälsosam men ångesten och oron är inte heller nyttig. Försök prata med din BM, trots att hon verkar oförstående. Be att få komma till en dietist för att få en kostplan som minimerar viktuppgången, om det är detta hon vill.

• Anonym (viktångest)

Nä de e väl de..man bör inte gå upp så mycket..usch. e så ledsen just nu...
    får väl banta lite allafall...de går ju liksom inte ihop, ekvatiobeb liksom...

• Anonym (viktångest)

tack.. för era svar..ska försöka tänka lite ikväll o hoppas att min hjärna blir klok på något....

• EttElaktTroll

Det kanske är så att du inte ska gå upp i fett mer, därför tänka att du äter någorlunda nyttigt? Men vattensamling och allt annat som hör till kommer man inte ifrån

• Lyktan

Jag gick upp trettio kg.. Inget jag kunde göra något åt.. det var ju itne så att jag åt mer eller åt mindre.. Kroppen samlade helt enkelt på sig allt..
    Så hur styr man vikten under graviditet undrar jag?

Äh gör som vanligt.. kanske byta chips påsen mot en banan så kanske BM blir nöjd

• April Mamma
    Lyktan skrev 2009-02-16 16:33:26 följande:
    Jag gick upp trettio kg.. Inget jag kunde göra något åt.. det var ju itne så att jag åt mer eller åt mindre.. Kroppen samlade helt enkelt på sig allt.. Så hur styr man vikten under graviditet undrar jag? Äh gör som vanligt.. kanske byta chips påsen mot en banan så kanske BM blir nöjd
    Visst kan du styra över din vikt när du är gravid (inte dock vatten som bildas osv...)
    Tänker man på vad man äter osv så går det, skippa pizzan och godispåsen...eller ät lite av tex godiset.

Man ska ju inte göra sin bm nöjd, utan det är ju för sin egen skull man inte bör gå upp så mycket...om man redan är lite "rund". Barnmorskan är ju till för oss.
  • Anonym (viktångest)

JO det är just det. MAn gör det för sitt eget välmåendets skull..
    Men, det stora problemet är inte godis och sött. Jag tycker inte om godis, jag äter knappt sött o bakelser. Jag äter en halv pringles en gång i veckan (på helgen, det är min craving). Jag är ute och går minst 1 timme om dagen på vardagr o ca 2-4timmer helgdagarna.
    Men jag äter mat. Jag tycker om mat. O jag e sämst på att veta vad jag ska äta ....Ledsen
    Det här var rikitgt tungt..jag har ingen aning om hur jag ska lösa det på annat vis än att börja banta. Sedan grav påbörjat har jag ättit sallader till middagr o luncher, ja har börjat att äta frukost macka.. vad ska ja meda hitta på om inte banta ??

• April Mamma
    Anonym (viktångest) skrev 2009-02-16 16:48:16 följande:
    JO det är just det. MAn gör det för sitt eget välmåendets skull.. Men, det stora problemet är inte godis och sött. Jag tycker inte om godis, jag äter knappt sött o bakelser. Jag äter en halv pringles en gång i veckan (på helgen, det är min craving). Jag är ute och går minst 1 timme om dagen på vardagr o ca 2-4timmer helgdagarna. Men jag äter mat. Jag tycker om mat. O jag e sämst på att veta vad jag ska äta .... Det här var rikitgt tungt..jag har ingen aning om hur jag ska lösa det på annat vis än att börja banta. Sedan grav påbörjat har jag ättit sallader till middagr o luncher, ja har börjat att äta frukost macka.. vad ska ja meda hitta på om inte banta ??
    Du ska inte banta!!
    Men att äta sallader till lunch o middag kanske inte är att rekomendera....sallad till maten,ja visst men försök att äta kött,fisk,fågel samt potatis,ris,pasta osv.

Du verkar ju röra på dig mycket.

Men om du vet med dig att du äter bra så finns det ju inte så mycket att göra.
  • EttElaktTroll

Lyssna på dig själv, ingen annan. Tycker du verkar leva vettigt! Mer kan man inte göra

Anonym (viktångest) skrev 2009-02-16 16:48:16 följande:

JO det är just det. MAn gör det för sitt eget välmåendets skull.. Men, det stora problemet är inte godis och sött. Jag tycker inte om godis, jag äter knappt sött o bakelser. Jag äter en halv pringles en gång i veckan (på helgen, det är min craving). Jag är ute och går minst 1 timme om dagen på vardagr o ca 2-4timmer helgdagarna. Men jag äter mat. Jag tycker om mat. O jag e sämst på att veta vad jag ska äta .... Det här var rikitgt tungt..jag har ingen aning om hur jag ska lösa det på annat vis än att börja banta. Sedan grav påbörjat har jag ättit sallader till middagr o luncher, ja har börjat att äta frukost macka.. vad ska ja meda hitta på om inte banta ??
Svar på tråden Viktångest