• Anonym (Ledsen)

Min 1,5 åring blev biten på dagis

Ville bara dela med mig av det här för att se om det finns andra som upplevt samma sak.. igår blev min dotter på 1,5 år rejält biten i näsan på dagis, personalen vill inte säga vem det var som bet. Vi fick åka in till akuten och hon fick antibiotika för att inte få infektion. Näsan var helt röd, sårig, svullen å hon hade rivmärken i ansiktet.. jag är helt förkrossad.. känns jobbigt att titta på henne, gör så himla ont i mig. Vad gör man i en sånhär situation? Hur ska jag våga lita på personalen igen?

• Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis
  • Anonym

Vår dotter blev biten i armen (rätt illa) på sitt förra dagis. Personalen berättade efter någon dag vilket barn det var (utan att vi frågat), det var em pojke på fem år och han gjorde det av avundsjuka. Jag tyckte det var bra att vi fick veta vilket barn det var för jag kände att jag började titta runt på barnen vid lämning och hämtning och försökte lista ut vem det kunde vara...kändes inge roligt men det bara blev så. Det visade sig att det var ett barn som jag inte hade trott alls skulle ha gjort det för att han var så himla go mot henne dagarna efter och även mot mig. Personalen hade pratat med barnet mycket om vad som hade hänt och att jag hade blivit väldigt ledsen och det kändes ju verkligen som barnet hade tagit åt sig och förstått utifrån hur han uppförde sig mot oss. Jag visade aldrig något mot barnet att jag visste vad han hade gjort, däremot visade jag att jag tyckte att han var snäll som hjälp vår dotter osv när jag såg honom vara det.

• Anonym

Att bli biten är en del av att växa upp. Det är bättre att vara med andra barn och få lite bett då och då, än att aldrig utsättas för fara.

• Anonym (Ledsen)

Varför är det bättre att bli biten än inte? förstår inte riktigt din tanke.. :/

Anonym skrev 2009-02-20 13:22:00 följande:
    Att bli biten är en del av att växa upp. Det är bättre att vara med andra barn och få lite bett då och då, än att aldrig utsättas för fara.
  • Anonym (Ledsen)

Ville bara berätta att jag fått reda på vem som bet nu, en släkting som hämtade det barnet sa det till mig. Det barnet är väldigt tyst och inåtgående, talar inte någon svenska hemma utan ett annat språk. Så min tanke är att barnet uttrycker sig så för det inte kan göra sig förstådd på något annat sätt.. är tyst tyst och sen exploderar sas. Så går mina tankar iaf.

• Anonym (CV)

Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 10:05:35 följande:

Varför är det bättre att bli biten än inte? förstår inte riktigt din tanke.. :/
    Är man överbeskyddande mot sitt barn och barnet aldrig gör sig illa. Så kommer barnet troligen få de tufft senare i livet.

Och troligen bli mobb offret i skolan.

De är inget att röra upp sig över att barnet bli biten. Min son har oxå blivit biten. Detta händer på ett dagis. 15st barn som leker ihop. Nån gång så blir nån arg eller sur över något.

Alltså en del som skriver i denna tråden skrämmer mig. Ni tar en liten incident med små barn och gör de till världens grej!

Personalen ska skydda barnen JA. Men de finns mer än 1 barn att se till på ett dagis och detta är en SKIT grej rent ut sagt.

INGEN gillar när ens barn bli biten. OCH föräldrarna till barnet gillar troligen inte att deras son lr dotter bet någon!

Misshandel för fan lägg av. Att man ens kan använda de ordet när de handlar om 2 åriga barn.

Barn är barn
  • Anonym (hejhopp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 10:10:02 följande:
    Ville bara berätta att jag fått reda på vem som bet nu, en släkting som hämtade det barnet sa det till mig. Det barnet är väldigt tyst och inåtgående, talar inte någon svenska hemma utan ett annat språk. Så min tanke är att barnet uttrycker sig så för det inte kan göra sig förstådd på något annat sätt.. är tyst tyst och sen exploderar sas. Så går mina tankar iaf.
    Oftast är det just så... Att barn biter (eller slåss) för att dom inte hittar orden. Vi vuxna ska hjälpa dom förbi det genom att ge dom orden och verktygen till att kunna uttrycka sig.
    Hoppas du släppt det här nu ts (inte läst hela tråden), det är ingen katastrof att ens barn blir bitet.
  • Anonym (hejhopp)
    Rilliana skrev 2009-02-20 10:53:32 följande:
    Min dotter blev biten på dagis för några månader sen. När jag hämta henne så sa hon direkt "mamma ****** bet mig !!" och visa upp ett stort märke av tänder på armen. Då sa personalen "ja **** bet henne" där var det inga problem att bekräfta vem det var som bitit henne.
    Fel fel fel, av personalen. Dom kan bli anmälda för det. Som någon skrev innan, så har dom tystnadsplikt.
  • Anonym (Ledsen)

Det där med misshandel var en reflektion.. ville ventilera, något som är omöjligt utan att såna som du ska hoppa på å börja predika hej vilt. Jag VET att barn bits på dagis och jag VET att olyckor händer.. jag är inte dum. Men jag är ensamstående med min dotter, blev att stort projekt bara att ta sig till sjukhuset, väl där fick jag vänta i två timmar. Det var sjukvårdsrådgivningen som sa att jag skulle söka akutvård pga att människobett alltid ska behandlas med antibiotika. Kl 22 kom jag hem från akuten pga all väntan där. Min dotter kommer troligtvis få ett ärr pga att bettet var djupt, så kom INTE å säg att det är en skitsak.

Anonym (CV) skrev 2009-02-25 10:43:29 följande:

Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 10:05:35 följande: Är man överbeskyddande mot sitt barn och barnet aldrig gör sig illa. Så kommer barnet troligen få de tufft senare i livet. Och troligen bli mobb offret i skolan. De är inget att röra upp sig över att barnet bli biten. Min son har oxå blivit biten. Detta händer på ett dagis. 15st barn som leker ihop. Nån gång så blir nån arg eller sur över något. Alltså en del som skriver i denna tråden skrämmer mig. Ni tar en liten incident med små barn och gör de till världens grej! Personalen ska skydda barnen JA. Men de finns mer än 1 barn att se till på ett dagis och detta är en SKIT grej rent ut sagt. INGEN gillar när ens barn bli biten. OCH föräldrarna till barnet gillar troligen inte att deras son lr dotter bet någon! Misshandel för fan lägg av. Att man ens kan använda de ordet när de handlar om 2 åriga barn. Barn är barn
  • Anonym (hejhopp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 10:49:52 följande:
    Det där med misshandel var en reflektion.. ville ventilera, något som är omöjligt utan att såna som du ska hoppa på å börja predika hej vilt. Jag VET att barn bits på dagis och jag VET att olyckor händer.. jag är inte dum. Men jag är ensamstående med min dotter, blev att stort projekt bara att ta sig till sjukhuset, väl där fick jag vänta i två timmar. Det var sjukvårdsrådgivningen som sa att jag skulle söka akutvård pga att människobett alltid ska behandlas med antibiotika. Kl 22 kom jag hem från akuten pga all väntan där. Min dotter kommer troligtvis få ett ärr pga att bettet var djupt, så kom INTE å säg att det är en skitsak. Anonym (CV) skrev 2009-02-25 10:43:29 följande:
    Skitsak är det inte men det är ingen större sak heller. Sånt händer hela tiden.
    Om man vill att ens barn ska växa upp utan några ärr så är det mest säkrast att hålla dom hemma dygnet runt fram tills dom är vuxna...
    Barn får ärr, även om det många gånger sitter på mindre snygga ställen så är det så. Har själv ett ärr från när ett barn bet mig i kinden när jag var liten men inte lider jag av det precis.
  • Anonym (CV)

Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 10:49:52 följande:

Det där med misshandel var en reflektion.. ville ventilera, något som är omöjligt utan att såna som du ska hoppa på å börja predika hej vilt. Jag VET att barn bits på dagis och jag VET att olyckor händer.. jag är inte dum. Men jag är ensamstående med min dotter, blev att stort projekt bara att ta sig till sjukhuset, väl där fick jag vänta i två timmar. Det var sjukvårdsrådgivningen som sa att jag skulle söka akutvård pga att människobett alltid ska behandlas med antibiotika. Kl 22 kom jag hem från akuten pga all väntan där. Min dotter kommer troligtvis få ett ärr pga att bettet var djupt, så kom INTE å säg att det är en skitsak. Anonym (CV) skrev 2009-02-25 10:43:29 följande:
    Predika vet jag inte ;)

Men om man jämför med andra saker som kan hända ett barn så är detta en "skitsak" eller mindre allvarligt om man ska vara fin i orden.
Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis