• Anonym (Ledsen)

Min 1,5 åring blev biten på dagis

Ville bara dela med mig av det här för att se om det finns andra som upplevt samma sak.. igår blev min dotter på 1,5 år rejält biten i näsan på dagis, personalen vill inte säga vem det var som bet. Vi fick åka in till akuten och hon fick antibiotika för att inte få infektion. Näsan var helt röd, sårig, svullen å hon hade rivmärken i ansiktet.. jag är helt förkrossad.. känns jobbigt att titta på henne, gör så himla ont i mig. Vad gör man i en sånhär situation? Hur ska jag våga lita på personalen igen?

• Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis
  • Anonym

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:05:50 följande:

Tycker du inte själv att det är att förstora upp att skriva så? Att det är jobbigt att titta på henne och att du inte vågar lita på personalen? Det anser iaf jag är att förstora upp. Du ville ha folks åsikt, det är min åsikt. Verkar vara en återkommande grej här på FL, att folk skriver trådar men bara för att få medhåll. När andra tycker annorlunda kan man inte ta emot det. Håller med Anonym(CV), finns mycket värre saker som barn kan råka ut för.
    Förstora upp och förstora upp?? Jag hade nog reagerat precis likadant! Visst fan gör det ont att se att ens barn har blivit sakadat på det sättet!
  • Anonym (hejhopp)
    Anonym skrev 2009-02-25 11:17:50 följande:
    Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:05:50 följande: Förstora upp och förstora upp?? Jag hade nog reagerat precis likadant! Visst fan gör det ont att se att ens barn har blivit sakadat på det sättet!
    Klart att det gör ont, har som jag skrev ovan varit i liknande situation själv.
    MEN, barnet mår inte bättre och blir inte lugnare av att mamma ser medlidsamt/ledset på det.
  • Anonym
    Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 11:10:23 följande:
    Men det skrev jag samma dag det hände! och JA jag var helt förkrossad, hur skulle du själv reagerat om ditt barn kom hem å såg ut som hon genomgått en boxningsmatch? skratta lite å klappa på huvet? är du ens förälder själv? Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:05:50 följande:

Jag förstår hur du känner och när det nyligen har hänt så är det helt naturligt att kanske tom förstora upp det....man blir ju chockad! Att min dotter blev biten för ett år sedan är inget jag tänker på numera men det var jobbigt då det hände.

Ville bara skriva att jag fårstår dig...

• Anonym

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:20:54 följande:

Klart att det gör ont, har som jag skrev ovan varit i liknande situation själv. MEN, barnet mår inte bättre och blir inte lugnare av att mamma ser medlidsamt/ledset på det.
    Man är ju bara människa och som människa reagerar man bara spontant ibland.. eller vissa gör det iaf... Det kanske borde finnas en manual om hur man ska reagera på saker och ting som visar vad som är lämpligt, överdrivet, skadligt etc...
  • mija81

Människobett kan vara väldigt allvarliga och jag kan säga att jag hade inte blivit speciellt glad om min son hade haft ett bett som behövdes behandlas med antibiotika.

Sen förstår jag att personalen inte kan tala om vilket av barnen som gjort detta. Men givetvis hade jag velat veta hur detta gick till och i vilket sammanhang det hände.
    Främst för att veta om min son också gjort något mot det andra barnet, eller för att försäkra mig om att mitt barn inte är ett barn som andra tror de kan behandla hur som hels eller göra vad som helst med.

• Anonym (Ledsen)

Hade du låtit ditt barn vara kvar på förskolan om detta hänt dig? Eller hur hade du gjort?

mija81 skrev 2009-02-25 11:35:33 följande:
    Människobett kan vara väldigt allvarliga och jag kan säga att jag hade inte blivit speciellt glad om min son hade haft ett bett som behövdes behandlas med antibiotika. Sen förstår jag att personalen inte kan tala om vilket av barnen som gjort detta. Men givetvis hade jag velat veta hur detta gick till och i vilket sammanhang det hände. Främst för att veta om min son också gjort något mot det andra barnet, eller för att försäkra mig om att mitt barn inte är ett barn som andra tror de kan behandla hur som hels eller göra vad som helst med.
  • Anonym (Ledsen)

Tack för förståelsen.

Anonym skrev 2009-02-25 11:27:17 följande:
    Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:20:54 följande: Man är ju bara människa och som människa reagerar man bara spontant ibland.. eller vissa gör det iaf... Det kanske borde finnas en manual om hur man ska reagera på saker och ting som visar vad som är lämpligt, överdrivet, skadligt etc...
    [/citat]
    Anonym skrev 2009-02-25 11:23:00 följande:
    [citat]
    Jag förstår hur du känner och när det nyligen har hänt så är det helt naturligt att kanske tom förstora upp det....man blir ju chockad! Att min dotter blev biten för ett år sedan är inget jag tänker på numera men det var jobbigt då det hände. Ville bara skriva att jag fårstår dig...
  • mija81

jag hade nog låtit mitt bar vara kvar om det verkade som att han trivdes i övrigt och inte blev en allmän "slagpåse". men hade han gråtit när jag lämnade honom och inte slutat, samt att han inte verkade ha det bra på förskolan, hade jag inte låtit honom vara kvar.

jag har turen att ha en dagmamma till min son som han älskar. Men där fanns en tjej som knep honom jättemycket och då hade han just fyllt året och denna tjej var 4 år. Så då sa jag bara till dagmamman att jag ville att hon skulle ha lite koll. men jag sa också till dagmamman att det inte var för att jag inte trodde att sådant hände och att min son nog kommer få många nyp och säkert ge många nyp också, men framförallt för att han i fortsättningen skulle vilja gå till dagmamman. Jag hade nog inte klarat att se min son gråta histeriskt varje morgon.

• Nidhugg

TS, jag förstår din oror till fullo.
    Vem vill se sitt barn skadat?
    Klart att det gör ont i dig - det är helt naturligt att det är jobbigt att se en sån pass allvarlig skada som kan ge både fult ärr och dessutom i ansiktet!

Kan inte förstå att det finns människor som inte tycker att det är en stor sak och att det är naturligt att barn bits.
    Har haft mina barn på två olika dagisar: ingenstans har något av mina barn blivit bitna/bitit någon!
    De har heller inte blivit nypna eller slagna.
    Naturligt är det inte!
    Däremot ett beteende som dyker upp i vild frustration/elakhet/ilska/rädsla och som ska bemötas på lämpligt sätt utifrån vad det bottnar i.

Hade mina barn hamnat på samma avdelning/samma grupp som ngn som misshandlat andra barn genom bett/nypningar så hade jag bytt avdelning/dagis.

• Anonym (sanna)

ojoj, jobbat på fsk i rätt många år, och det är måånga barn som blivit bitna, slagna osv, det är barns sätt att lösa konflikter.
    DOCK är det vårt jobb att se till att detta inte ska inträffa, men som nån annan skrev, inte helt lätt med 3 personal på 20 barn?!

Berätta gärna för den som är rektor så det kan vidarebefodras, vi ber alltid föräldrar med klagomål gå vidare så det uppmärksammas, för i slutändan så vill ju både personal och föräldrar samma sak - trygga och säkra barn.

Men som sagt, sånt som händer - så ta det lite lugnt.

• Anonym (??)

Vi har fått besked om att människobett INTE ska behandlas med antibiotika om det inte blir infekterat. Man ska bara tvätt med tvål och vatten. Inget annat. Detta besked har vi fått vid två separata tillfällle på två olika ställen. Samma sak sa sjukvårdsrådgivningen...

Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 10:49:52 följande:

Det där med misshandel var en reflektion.. ville ventilera, något som är omöjligt utan att såna som du ska hoppa på å börja predika hej vilt. Jag VET att barn bits på dagis och jag VET att olyckor händer.. jag är inte dum. Men jag är ensamstående med min dotter, blev att stort projekt bara att ta sig till sjukhuset, väl där fick jag vänta i två timmar. Det var sjukvårdsrådgivningen som sa att jag skulle söka akutvård pga att människobett alltid ska behandlas med antibiotika. Kl 22 kom jag hem från akuten pga all väntan där. Min dotter kommer troligtvis få ett ärr pga att bettet var djupt, så kom INTE å säg att det är en skitsak. Anonym (CV) skrev 2009-02-25 10:43:29 följande:
  • Anonym (Ledsen)

Ok konstigt.. för läkaren som tittade på min dotter sa att människobett alltid ska behandlas med antibiotika. Hon sa att människan å grisen är de som har mest bakterier i munnen av alla varelser på jorden..

Anonym (??) skrev 2009-02-25 18:24:00 följande:

Vi har fått besked om att människobett INTE ska behandlas med antibiotika om det inte blir infekterat. Man ska bara tvätt med tvål och vatten. Inget annat. Detta besked har vi fått vid två separata tillfällle på två olika ställen. Samma sak sa sjukvårdsrådgivningen... Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 10:49:52 följande:
  • nollåtta

Anonym (sanna) skrev 2009-02-25 16:33:27 följande:

ojoj, jobbat på fsk i rätt många år, och det är måånga barn som blivit bitna, slagna osv, det är barns sätt att lösa konflikter. DOCK är det vårt jobb att se till att detta inte ska inträffa, men som nån annan skrev, inte helt lätt med 3 personal på 20 barn?! Berätta gärna för den som är rektor så det kan vidarebefodras, vi ber alltid föräldrar med klagomål gå vidare så det uppmärksammas, för i slutändan så vill ju både personal och föräldrar samma sak - trygga och säkra barn. Men som sagt, sånt som händer - så ta det lite lugnt.
    Fast tycker du inte att ett bett som kräver läkavård och medicinering är något som bör tas på allvar? Hade det rört sig om min dotter hade jag bett personalen punktmarkera barnet. Hade det hänt flera gånger hade jag bytt avdelning.
  • Anonym (sanna)

Klart vi punktmarkerar problem, men händer det en gång så är det inget särskilt att uppmärksamma. Oturligt nog vart det hårt, lika stor chans att det blir lite..
    Klart jag också skulle bli frågande om det hände mitt barn flera gånger, men som sagt, det förekommer.

• Anonym

kommer ihåg en sak som hände min son då han var 1.5.Hämtade honom från dagis ett barn hade rivit och bitit över allt värst var i ansiktet men även örat och ryggen såg hemskt ut.Fick av en mamma veta att det var en 5 åring som gjort det.Vi bytte faktiskt dagis efter ett tag..Sonen gall skrek så fort vi skulle åka till dagis.

Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis