• Anonym (Ledsen)

Min 1,5 åring blev biten på dagis

Ville bara dela med mig av det här för att se om det finns andra som upplevt samma sak.. igår blev min dotter på 1,5 år rejält biten i näsan på dagis, personalen vill inte säga vem det var som bet. Vi fick åka in till akuten och hon fick antibiotika för att inte få infektion. Näsan var helt röd, sårig, svullen å hon hade rivmärken i ansiktet.. jag är helt förkrossad.. känns jobbigt att titta på henne, gör så himla ont i mig. Vad gör man i en sånhär situation? Hur ska jag våga lita på personalen igen?

• Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis
  • Calici

Det är tråkigt att ditt barn bleev bitet. Men känner du samma sak när hon har råkat ut för nåt annat. Hon har säkerligen blivit slagen av nåt annat barn nån gång, fått en knuff eller liknande. Inte helt otroligt har hon hur snäll hon än är utdelat liknande slag och knuffar. Det är sånt som händer. Man får förklara att man inte gör så och gå vidare.
    Släpp det och gå vidare, för din dotters skull. Du behöver inte göra det större än vad det är.

• Anonym (Ledsen)

Nej det var just det att det var ngn annan som gjorde det som känns jobbigt.. ett annat barn som gör mitt barn så illa. Det jag fick höra var att hon å ett annat barn lekt lugnt sen helt plötsligt bet barnet till och började rivas i ansiktet, gick väldigt snabbt sa dom. Men du har helt rätt i att jag måste släppa det å gå vidare.. mår bara så dåligt psykiskt av det här. Om det hände en vuxen skulle det betecknas som misshandel..

Calici skrev 2009-02-19 15:13:37 följande:
    Det är tråkigt att ditt barn bleev bitet. Men känner du samma sak när hon har råkat ut för nåt annat. Hon har säkerligen blivit slagen av nåt annat barn nån gång, fått en knuff eller liknande. Inte helt otroligt har hon hur snäll hon än är utdelat liknande slag och knuffar. Det är sånt som händer. Man får förklara att man inte gör så och gå vidare. Släpp det och gå vidare, för din dotters skull. Du behöver inte göra det större än vad det är.
  • Calici

ja visst skulle det betecknas som misshandel kanske. Precis som det skulle om din dotter knuffade någon så att denna ramlade och slog i huvudet och fick åka till akuten och sy. Det var en olycka. Jag förstår att det känns jobbigt och om du har svårt att släppa det kanske du skulle be att få prata med någon så att du får ur dig alla känslor och tankar.
    De flesta småbarn skulle säkert kunna anmälas för misshandel både på andra barn och på sina föräldrar. I alla fall händer det att när mina barn bli riktigt arga att de vänder det mot mig i form av att försöka slå eller sådant. För att inte tala om alla gånger man blivit skallad. Barn menar inte att göra illa. Din dotter blev inte misshandlad av sin dagiskompis.

Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-19 23:14:27 följande:

Nej det var just det att det var ngn annan som gjorde det som känns jobbigt.. ett annat barn som gör mitt barn så illa. Det jag fick höra var att hon å ett annat barn lekt lugnt sen helt plötsligt bet barnet till och började rivas i ansiktet, gick väldigt snabbt sa dom. Men du har helt rätt i att jag måste släppa det å gå vidare.. mår bara så dåligt psykiskt av det här. Om det hände en vuxen skulle det betecknas som misshandel..
  • Mamma till R o A

Usch vilken mardröm. Man lämnar barnet på förskolan där man förutsätter att barnet inte ska bli utsatt för våld, och så händer det något. Som förälder är man skyldig att skydda sitt barn, man är tvungen att lita på personalen att dom skyddar barnen.
    Förtroendet är borta.

Jag skulle kräva av personalen att dom punktmarkerade barnet som bits, aldrig lämnade barnet ensamt med andra barn.

• Anonym (2 barnsmor)

jag har oxå haft ett bitbarn på dagis och det har varit jätte jobbigt när jag vet att mitt barn "sakdar" andras barn!! men jag vill inte att fröknarna ska säga att det är min lillkille som bråkas..
    vad spelar det för roll om du vet vem som bet din dotter eller inte?

• vampyria2
    Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-18 17:25:54 följande:
    Så personalen har rätt att tiga? Står det i ngn lag att det får hålla tyst om vem som gjorde det? Är bara nyfiken.
    Ja tystnadsplikten gör att de inte enns får säga vem som bet dit barn.

Det är hämskt det som hände men tyvärr är det sånt som händer och det kommer att hända även när du är med. Att leva med barn inerbär att de gör illa sig och varandra och man kan bara övervaka så gott man kan.
    Sen så ska du se at personalen säkert kommer att ha extra koll på det här barnet nu och vara vaksamma så det inte händer igen.
    Prata med personalen och hör vad de tänker om det som har hänt
  • Anonym (Ledsen)

Nej det spelar ingen roll att jag vet vem som gjorde det, har inte hävdat det i den här tråden.

Anonym (2 barnsmor) skrev 2009-02-20 09:23:19 följande:

jag har oxå haft ett bitbarn på dagis och det har varit jätte jobbigt när jag vet att mitt barn "sakdar" andras barn!! men jag vill inte att fröknarna ska säga att det är min lillkille som bråkas.. vad spelar det för roll om du vet vem som bet din dotter eller inte?
  • Anonym (Ledsen)

Jo det är sant. Har nog svårt att acceptera att mitt barn gör sig illa överlag.. vill inte att hon ska slå sig alls helst. Vill inte att andra ska behandla henne dåligt, har själv blivit illa behandlad som barn så det kanske i grunden beror på det..

Calici skrev 2009-02-20 08:49:50 följande:
    ja visst skulle det betecknas som misshandel kanske. Precis som det skulle om din dotter knuffade någon så att denna ramlade och slog i huvudet och fick åka till akuten och sy. Det var en olycka. Jag förstår att det känns jobbigt och om du har svårt att släppa det kanske du skulle be att få prata med någon så att du får ur dig alla känslor och tankar. De flesta småbarn skulle säkert kunna anmälas för misshandel både på andra barn och på sina föräldrar. I alla fall händer det att när mina barn bli riktigt arga att de vänder det mot mig i form av att försöka slå eller sådant. För att inte tala om alla gånger man blivit skallad. Barn menar inte att göra illa. Din dotter blev inte misshandlad av sin dagiskompis. Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-19 23:14:27 följande:
  • Rilliana

Min dotter blev biten på dagis för några månader sen.
    När jag hämta henne så sa hon direkt "mamma ****** bet mig !!" och visa upp ett stort märke av tänder på armen.
    Då sa personalen "ja **** bet henne" där var det inga problem att bekräfta vem det var som bitit henne.

• TheReLe

Vi har både fått reda på när Leone bitit någon och när hon har blivit biten eller klöst, om de har sett det vill säga..
    Vi har bett de ha bättre översikt över henne och barnet det gäller helt enkelt. Vi har dessutom pratat med föräldrarna till det barn hon bitit mest för att få klart om de tagit illa upp eller inte.

Framför allt är det en liten jämngammal kille som bråkar med henne och som hon bråkar med. Egentligen gillar de nog varandra,de fjantar sig för att få den andre att skratta osv, men ibland ballar det ur och de kan inte alltid hantera sina känslor, så vi har sagt till förskolelärarna att de får ha de två under uppsikt och inte lämna de ensamma. Min sambo tar mer illa upp än mig och kan bli jättearg(på pedagogerna INTE barnet eller dess föräldrar), medans jag mest känner att det är sådant som sker så snabbt att man inte alltid kan styra det.

Tycker oxå det ser jättefult ut när hon blivit riven eller biten och man får en liten klump i magen, men så har jag sett hur tuff hon är ibland mot andra (framförallt sin syster) och där man får gå in och ingripa, så hon är lika god kålsupare hon med...

Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis