• Anonym (Ledsen)

Min 1,5 åring blev biten på dagis

Ville bara dela med mig av det här för att se om det finns andra som upplevt samma sak.. igår blev min dotter på 1,5 år rejält biten i näsan på dagis, personalen vill inte säga vem det var som bet. Vi fick åka in till akuten och hon fick antibiotika för att inte få infektion. Näsan var helt röd, sårig, svullen å hon hade rivmärken i ansiktet.. jag är helt förkrossad.. känns jobbigt att titta på henne, gör så himla ont i mig. Vad gör man i en sånhär situation? Hur ska jag våga lita på personalen igen?

• Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis
  • Anonym (Ledsen)

Det var en händelse som jag ville diskutera.. inte min mening att förstora upp den. Däremot vill jag säga min mening när någon säger något jag tycker är felaktigt, är det att förstora upp?

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 10:54:10 följande:

Skitsak är det inte men det är ingen större sak heller. Sånt händer hela tiden. Om man vill att ens barn ska växa upp utan några ärr så är det mest säkrast att hålla dom hemma dygnet runt fram tills dom är vuxna... Barn får ärr, även om det många gånger sitter på mindre snygga ställen så är det så. Har själv ett ärr från när ett barn bet mig i kinden när jag var liten men inte lider jag av det precis.
  • Anonym

Jag har inte läst alla inlägg i tråden men jag tycker att det som hände din dotter låter ganska allvarligt. Visst att barn blir bitna någon gång, det har även min dotter blivit, men ett djupt bett är ingen struntsak. Personalen får berätta för dig ingående vad som hände, om det brukar hända, om barnet som bet brukar bita. Du har rätt att få veta sånt. Inte ska du behöva gå runt och oroa dig. När min dotter blev biten fick jag klar information om vad som hade hänt utan att för den delen få namnet på barnet som bet. Det kändes tryggt.

• Anonym (hejhopp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-18 11:58:56 följande:
    jag är helt förkrossad.. känns jobbigt att titta på henne, gör så himla ont i mig. Vad gör man i en sånhär situation? Hur ska jag våga lita på personalen igen?
    Tycker du inte själv att det är att förstora upp att skriva så? Att det är jobbigt att titta på henne och att du inte vågar lita på personalen?
    Det anser iaf jag är att förstora upp.
    Du ville ha folks åsikt, det är min åsikt.
    Verkar vara en återkommande grej här på FL, att folk skriver trådar men bara för att få medhåll. När andra tycker annorlunda kan man inte ta emot det.

Håller med Anonym(CV), finns mycket värre saker som barn kan råka ut för.
  • Jagatt

Jag har varit med om barn som bitit andra barn på förskolan. Vi punktmarkerade honom, han fick aldrig vara ensam i något rum med andra barn, när vi klädde på dom ytterkläderna fick han sitta i en barnstol för att vi skulle kunna klä de andra barnen. Han kunde slänga sig fram och bita dom i ryggen/armen/halsen osv. Denne pojken gjorde det antagligen för att få uppmärksamhet och det fick han ju onekligen.

Fastän vi punktmarkerade honom, så hände det ibland att han bet någon. Det räcker ju att det kommer ett barn som är ledset eller som behöver hjälp på något sätt och vår uppmärksamhet inte var fullt på honom så var han där direkt.

Jag tycker att du ska lita på personalen, vi gjorde verkligen så gott vi kunde. Vi hade dock 15 andra barn att se efter och raster som skulle tas. Det är lätt att kräva av förskolan, men gå först till regeringen/kommunen och klaga på barngrupperna som blir allt större och större medan personalstyrkan nästan minskas. Hur går det ihop? Jag tror verkligen att personalen gör så gott som de kan. Det gjorde vi...

• Anonym (Ledsen)

Jag har släppt det! Men om det händer igen kommer jag på allvar ifrågasätta om jag ska ha henne kvar där. Det var som sagt inte ett litet bett.

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 10:46:39 följande:

Oftast är det just så... Att barn biter (eller slåss) för att dom inte hittar orden. Vi vuxna ska hjälpa dom förbi det genom att ge dom orden och verktygen till att kunna uttrycka sig. Hoppas du släppt det här nu ts (inte läst hela tråden), det är ingen katastrof att ens barn blir bitet.
  • Einstein

Jag har inte läst tråden, men personalen får inte säga vilket barn som bitit. Det faller inom deras tystnadsplikt och har egentligen inte med saken att göra. Dessutom så är det ofta ögonblickssituationer när barn blir bitna. Sådan koll är omöjlig att ha på en hel barngrupp. Fast nu efter detta hänt så borde personalen punktmarkera detta barn ett tag.

• Anonym (hejhopp)
    Anonym (Ledsen) skrev 2009-02-25 11:07:55 följande:
    Jag har släppt det! Men om det händer igen kommer jag på allvar ifrågasätta om jag ska ha henne kvar där. Det var som sagt inte ett litet bett. Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 10:46:39 följande:
    Tycker du ska läsa inlägg #44, det säger en hel del om hur det är i förskolorna just nu.
  • Anonym (Ledsen)

Men det skrev jag samma dag det hände! och JA jag var helt förkrossad, hur skulle du själv reagerat om ditt barn kom hem å såg ut som hon genomgått en boxningsmatch? skratta lite å klappa på huvet? är du ens förälder själv?

Anonym (hejhopp) skrev 2009-02-25 11:05:50 följande:

Tycker du inte själv att det är att förstora upp att skriva så? Att det är jobbigt att titta på henne och att du inte vågar lita på personalen? Det anser iaf jag är att förstora upp. Du ville ha folks åsikt, det är min åsikt. Verkar vara en återkommande grej här på FL, att folk skriver trådar men bara för att få medhåll. När andra tycker annorlunda kan man inte ta emot det. Håller med Anonym(CV), finns mycket värre saker som barn kan råka ut för.
  • Anonym (Ledsen)

Ja du har rätt, jag tror oxå personalen i det här fallet gjorde sitt bästa. Så hm kanske ska man skriva ett brev till regeringen.. bra tips!

Jagatt skrev 2009-02-25 11:06:37 följande:
    Jag har varit med om barn som bitit andra barn på förskolan. Vi punktmarkerade honom, han fick aldrig vara ensam i något rum med andra barn, när vi klädde på dom ytterkläderna fick han sitta i en barnstol för att vi skulle kunna klä de andra barnen. Han kunde slänga sig fram och bita dom i ryggen/armen/halsen osv. Denne pojken gjorde det antagligen för att få uppmärksamhet och det fick han ju onekligen. Fastän vi punktmarkerade honom, så hände det ibland att han bet någon. Det räcker ju att det kommer ett barn som är ledset eller som behöver hjälp på något sätt och vår uppmärksamhet inte var fullt på honom så var han där direkt. Jag tycker att du ska lita på personalen, vi gjorde verkligen så gott vi kunde. Vi hade dock 15 andra barn att se efter och raster som skulle tas. Det är lätt att kräva av förskolan, men gå först till regeringen/kommunen och klaga på barngrupperna som blir allt större och större medan personalstyrkan nästan minskas. Hur går det ihop? Jag tror verkligen att personalen gör så gott som de kan. Det gjorde vi...
  • Anonym (hejhopp)

Ja, jag är förälder och har varit i liknande situation själv ett par gånger. Och nej, jag skrattade inte åt det men jag blev inte helt hysterisk/förkrossad heller. Jag åkte till läkaren med mitt barn och fick det åtgärdat. Pratade med personalen (som redan var underbemannad) och bad dom försöka hålla koll på det bitande barnet.
    Det hände någon gång till men det är som en annan skrev, med dagens stora barngrupper och för få personal så är det omöjligt att hålla reda på alla barn hela tiden samtidigt.
    Dom gjorde vad dom kunde, det räcker för mig. Litar på dom till hundratio procent.
    Om du ska klaga så klaga på kommunen/politikerna/företaget som har förskolan, inte på personalen.

Svar på tråden Min 1,5 åring blev biten på dagis