• Lilla Fi

Bäckenreservoar!?

Hej alla! Är det någon som är gravid (eller har fått barn) och som har en bäckenreservoar? Är lite nyfiken på hur allt har gått /går för er.

Själv är jag väldiigt nybliven gravid (vecka 7). Hoppas att det finns någon som vill svara - vi är ju inte så många som har opererat oss på detta vis...

• Svar på tråden Bäckenreservoar!?
  • Geneve

Hej igen, jag blev sjuk i UC 1998 och opererades sommaren 2000. Da var jag urless pa alla cortisonbehandlingar mm och jag angrar inte en sekund operationen! Det enda som man funderade över endel var ju att mina läkare sa att det ev kunde vara problem med att bli gravid -men tom det har ju fixat sig!

• Lilla Fi

Japp, det var det enda jag funderade på innan operationen också... Å andra sidan så skulle jag aldrig vilja ha den ogjord. Nytt liv var ordet!

• Alias

Lilla Fi, var det UC för dig också? För min del var det helt annorlunda än för er, verkar det som, för jag opererades i förebyggande syfte (har en ärftlig sjukdom som ger cancer i 30-35-årsåldern om tarmen inte tas bort). Så jag gick från att ha känt mig alldeles 'frisk' till att egentligen har fått sämre livskvalitet. Men har aldrig ångrat mig ändå - nu är jag ju dessutom i åldern när jag med 99% säkerhet skulle få cancer, och då känner man ännu mer hur rätt beslut det var... Åren har gått fort! Jag visste dock inget om att det kunde bli svårare att bli gravid (det är i o f s bättre statistiska siffror för dem som blivit opererade pga min sjukdom än UC, av någon outgrundlig anledning) - det fick jag veta först för tre-fyra år sedan. Men det gick ju vägen... Tog det lång tid för er?

• Lilla Fi

-->Alias Ja, det var UC för mig också. En väldigt häftig och jobbig variant, så operation var enda utvägen. Inte ångrat mig en sekund som sagt.

Det tog inte lång tid för mig att bli gravid, bara ett försök faktiskt! Tur gissar jag. Håller tummarna hårt för att allt ska gå bra!

Vilken skum sjukdom som finns i din släkt. Vilken tur att du fick chansen till operation så att du slipper drabbas!

• Aragorn

Jag har en bäckenreservoir sedan drygt 10 år tillbaka och jag har i och med denna stött på problem med att bli med barn.

Jag har en dotter som jag fick innan jag blev diagnoserad med UC och då tog det mig ca 4 månader att bli gravid.

Nu med min reservior har det passerat 2 år av "egna försök" och 3 misslyckade IVF försök utan något resultat...

Hur har det fungerat för Er som har reservior?
    Det verkar som att det kanske är oerhört inviduellt!?

• Lilla Fi

-->Aragorn Ja, det verkar onekligen vara väldigt individuellt. Vi lyckades på första försöket, så nu håller vi tummarna för att bebisen vill stanna kvar...

Annars har jag mått så OTROLIGT mycket bättre än innan min operation, så jag kan bara säga att det har ått bra.

Hur mår du annars?

• Fiffie

En liten fråga till er som blivit rekommenderade planerade snitt.. Gäller det bara om man är opererad eller personer med UC i allmänhet?? Varför skulle det vara bättre att snittas?? Har själv UC men är inte opererad å är lite nojjig över förlossningen å vad som kan hända pga det.. någon som kan ge mej svar??

• Geneve

Hej Fiffie, jag är ganska säker att det bara gäller "oss" som är opererade och inte har nagon tjocktarm och ändtarm kvar. Det enda vi har är ju tunntarmen och skulle man tex spricka rejält sa vore det lite olyckligt eftersom det finns sa lite att fixa till om det skulle behövas. Kanske inte helt klargörande men ungefär sa har jag fatt det förklarat...Men i USA sa är det manga med reservoar som föder naturligt och det har gatt bra, men om du är osäker sa prata med din läkare, det är nog det bästa.

Till Aragon: Det tog inte sa länge att bli gravid, kanske 4-6 manader. Jag var dock helt inställd pa att det inte skulle fungera och att vi skulle fa ga via IVF,adoption mm sa det här är verkligen en positiv överraskning. Hoppas att det kommer att ga bra med IVF eller pa annan väg!

• Aragorn

--->Lilla Fi
    Jag har varit helt problemfri tills för dryga året. Då fick jag plötsligt problem och reservioren blev trång och började böka ordentligt. Under 1 års tid har jag varit inne 5 ggr på mindre operationer under narkos där dom fått vidga upp den.

Nu skall jag in igen i juni för att försöka operera bort en fistel jag fått i samband med den första operationen, för 10 år sedan. Eftersom jag varit problemfri så länge så har den inte bekymrat mig särskilt men nu läcker den och ställer till problem så jag hoppas att dom skall kunna åtgärda "problemet".

Jag hade inget annat val när jag blev sjuk i UC än att ta bort hela tjocktarmen. Först var jag stomiopererad i drygt 3 månader innan jag fick min reservoir.... Självfallet var det ett betydligt bättre alternativ än "påse på magen"...

Att Ni alla fått barn på "naturlig väg" inger mig ändå massor av hopp för framtiden då vi fått veta gm våra IVF försök att det inte är något "fel" på någon av oss utan att "felet" är reservioren.... Men omöjligt är det inte!!

Lycka till i era fortsatta graviditeter!!!

• Lilla Fi

-->Tack för svaret! Jobbigt att reservoaren har börjat krångla. Hoppas att det löser sig! Jag har precis som du varit problemfri hela tiden (för utom tarmvered *ont* bara några dagar efter operationen. Allt ska man drabbas av *ler*. Håller tummarna för att min reservoar inte ska börja krångla nu under graviditeten eller senare.

Hade också stomi ett tag i (tre veckor om jag minns rätt) innan andra delen av operationen gjordes.

Svar på tråden Bäckenreservoar!?