Aragorn, då låter det ju som om du och jag har samma problem egentligen! Jag kan ju inte tömma min reservoar som vanligt, utan sticker in en kateter (samma som man använder till kocksblåsor, om ni känner till dem, fast jag klipper av dem på mitten så att de bli mer lätthanterliga). Faktiskt inte svårt alls. Annars får jag också fruktansvärt magont - måste vara samma onda som du får, för jag känner igen mig precis. När första operationsvändan var klar för mig (jag hade stomi i tre månader emellan op.) och fick åka hem slutade det med att jag blev jättesjuk, kräktes och fick åka in akut, och då tömde de med en kateter och sedan mådde jag plötsligt hur bra som helst. Förfärligt vad dåligt man kan må när magen inte fungerar! Och trots nya op. blev det inte bättre, så kateter har det fått fortsätta med. Alla gånger värt det jämfört med att ha så där vansinnigt ont... Det krångliga är ju att man *aldrig* får gå hemifrån utan, men jag är astmatiker sedan barnsben och van vid att ha en liten 'sjukbag' med mig vart jag än går, så sedan tio år får det ligga en kateter i den också...
Koloskopi får jag numera göra nedsövd...
Jag har haft en person att prata med, min mamma, som är opererad av samma skäl som jag (det är från henne jag har ärvt den där cancersjukdomen - jag hoppas att jag inte ska ge den vidare till mitt lilla pyre, men det kommer jag inte få veta förrän om tio år eller så, så jag har slutit fred med den frågan för tillfället...). Det har varit värt mycket ibland! Någon som förstår vad man menar, som man inte behöver förklara allt för...
Det är lätt att bli deppig och förtvivlad när man känner sig sjuk och det inte verkar som om något hjälper i längden. Men jag måste hålla med Geneve också - tänkt vilken styrka vi har, tjejer, som tar oss igenom detta och försöker se möjligheterna! Jag tror väl också att motgångar ibland stärker oss mer än de försvagar (åtminstone mentalt) - sedan är det ju en annan sak att man ibland hade föredragit att ändå få vandra den lätta vägen... (om det nu finns en sådan!)
Ge inte upp, Aragorn, varken om matmage eller bäbismage! Det kommer säkert att fixa sig på ett eller annat sätt!