• sicksack

Vad tycker ni?

Arbetar på förskola. Idag så ville min kollega köpa in små riddarfigurer i plast åt barnen. Jag ville spontant inte för jag tycker inte vi ska ha material på förskolan som bidrar till våld. Barn leker ju endast att de ska skjutas osv med riddare. Är jag larvig? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni?
  • TheAngelMoM

jag håller med dig.
    jag vill inte att dagiset min son sgår på ska ha typ vapen eller något som anspelar till våld.
    han får liksom inte ha det hemma heller.

• Linsen

Håller med dig sicksack!
    Vi har inget sånt hemma och föredrar att slippa det på förskolan också.

• Majsan70

Jag tycker att man gott kan få ha såna harmlösa leksaker. Däremot är jag emot realistiska krisgsleksaker. Fast mina barn har ändå fått cowboy pickadoller till slut.

Men med riddarna kan man ju ge liv åt deras fantasi. Det är ju som en saga. Dessutom finns det ju riddar torneringar numer helt utan våld.

• TheAngelMoM

tycker att alla dagis personal som står för inköp borde rådfråga föräldrna typ göra en enkät som föräldrar får fylla i

• TheAngelMoM

asså om vissa leksaker som köps in som just detta då

• Jennie med ie

Riddare i sig behöver väl inte vara fel, men figurer vars enda syfte är att man ska ksjuta med dem t ex tycker jag inte heller det finns anledning att ha på förskolan. man kan och bör inte förbjuda barnen från att leka krig men det kan de göra utan leksaker som är avsedda för just det.

• lövet2

Vi köpte inga vapen av något slag till vår son, tills vi upptäckte att han fäktades med vassa pinnar så fort han kom åt. Då köpte vi plastsvärd ....

• sicksack

Ja, det är klart att barn leker vål iaf. Och jag tror säkert att det kan vara nyttig till en viss grad. Men jag tycker inte man behöver förse barnen med sådana leksaker när de själva tillverkar dem av allt möjligt...pinnar, sina händer, bandyklubbor osv.

• sicksack

Någon mer som vill tycka om detta? Vill lägga fram bra argument imorgon på jobbe.

Svar på tråden Vad tycker ni?