• sicksack

Vad tycker ni?

Arbetar på förskola. Idag så ville min kollega köpa in små riddarfigurer i plast åt barnen. Jag ville spontant inte för jag tycker inte vi ska ha material på förskolan som bidrar till våld. Barn leker ju endast att de ska skjutas osv med riddare. Är jag larvig? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni?
  • Sebbes mamma

Har inte läst alla svar i tråden, så kan hända att jag upprepar något!
    Jag tycker inte att förskolan ska ha sådana leksaker, om föräldrar sedan vill köpa sånt till sina barn så är det en annan sak.

• Nervis

Måste säga att jag håller med Veladis. Och dessutom är JAG av den åsikten att ungars lek är ett sätt att hantera det de får se och höra och uppleva. På TV etc. Går ju inte att skydda dem mot allt. Men det är en intressant fundering med detta om leksaker på dagis...alla föräldrar är väl inte av samma uppfattning som jag (konstigt och tråkigt isf )

Men jag tycker dessa riddare borde få kunna vara del av leksakerna faktiskt.

• lövet2

Jag kan inte komma på någon leksak här i huset, som inte mina pojkar har lekt våldsamma lekar med. Hela debatten är löjlig i mina ögon. Skulle riddare vara våldsleksaker?! Vad är då en krocketklubba t ex?

• skrivglad

Jobbar också på dagis. Vi har aldrig haft riddare, men det är ett gränsfall. Riddare skyddade ju även människor. Vi har däremot haft riddar-tema.
    Jag ville leka sångeleken Tingelingelater tennsoldater, men det ville inte kollegan att jag skulle göra med barnen. Man nämner inte ordet vapen i sången utan det går ut på att marschera. Vad tycker ni där?

• skrivglad

lövet2: Men är det inte våld att fäktas då?

• skrivglad

Att ta upp sånt på föräldramöte är en kanon-idé. På en anställningsintevju frågade de mig om jag gillade att barn lekte krig. Jag sa det kan man inte hindra dem från direkt, men leksaksvapen behöver inte vara för hemska. Vet inte vilket svar de önskade. Fick inte det jobbet, men det hade nog inte med den frågan att göra, för det var väl ett ganska vanligt svar.

• lövet2

skrivglad - att fäktas är en sport. Fäktning är t o m på OS! Bågskytte är också med på OS, och jag förstår inte vad som var så hemskt med att riddarna hade armborst ....

• sicksack

Lövet: Jo, fast riddarena hade inte sina svärd och armborst till sport...de hade dem för att skada och döda...

• lövet2

sicksack - Ja, det säger du som har läst historia. Dagisbarn har knappast gjort det, så för dem lär nog sportens värld ligga närmare till ....

• AiramE

Jag tycker som så här: Får de inte sådana leksaker att leka med hemma så kommer de att leka med sådana leksaker någon annanstans så varför inte ha det på dagis. Jag håller med om att är riddare våldsleksaker verkligen?!?

Svar på tråden Vad tycker ni?