• sicksack

Vad tycker ni?

Arbetar på förskola. Idag så ville min kollega köpa in små riddarfigurer i plast åt barnen. Jag ville spontant inte för jag tycker inte vi ska ha material på förskolan som bidrar till våld. Barn leker ju endast att de ska skjutas osv med riddare. Är jag larvig? Vad tycker ni?

• Svar på tråden Vad tycker ni?
  • lövet2

Okej, då tycker jag till. Riddare är inga våldsfigurer. Riddare är små figurer som fäktas och rider. Barn bygger pistoler av lego. Pinnar blir svärd. Har de inget annat att ta till så både skjuter och fäktar de med osynliga vapen. Jag tycker personligen att det är fånigt att hålla på att förbjuda leksaker för att de KAN användas till våldsamma lekar!

• sicksack

Ok, kul att höra någon med en annan åsikt.
    Jag håller med dig om att barn fäktar och skjuter med saker även fast man inte ger dem sådana leksaker (vilket jag också skrev tidigare). Jag tycker inte man ska förbjuda att barn leker "skjutlekar" heller. Men jag tycker det känns fel att förse barnen med leksaker som är relaterade till våld. Du tycker inte riddare är det, men det tycker jag. Återigen vill jag säga att det är jättebra och lärolikt att du är av en annan åsikt än jag, tack för ditt svar!

• Veladis

Riddare hör för mig mer ihop med sagans värd än med rent våld, men så är jag ju obotlig medeltidsromantiker också..
    Jag tycker riddaren som hjältefigur jämfört med t ex Batman och andra actionfigurer, står för andra ideal. Riddaren är de svagas försvarare, är chevaliersk, står för styrka, moral och godhet i samklang, inte för hugga-banka-skjuta-slå...
    Vi har jättefina riddarfiguer till vår dotter, med även en beriden riddar-dam!
    Min sambo tränar långsvärdsfäktning som en form av kampsport. Svärdet är här hemma iget vapen, utan ett träningsredskap, typ basketboll eller golfklubba.

• Veladis

Kan tillägga att vi just kommit hem från medeltidsveckan på Gotland. Riddarna som deltar i tornerspelet är många barns idoler, och de slåss inte mot varandra, utan visar upp sin skicklighet med olika redskap. Den enda grenen de rider man mot man, gäller det att få in en träff på motståndarens sköld...

• sicksack

Veladis: Tack för ditt svar. Intressant, har inte tänkt så förr.

De riddarna vi tittade på i BRIO katalogen var utrustade med svärd och armborst. Kanke kan vi hitta några som inte har vapen *funderar*.

Kanske vi ska ta upp detta i ett av våra föräldraråd, kan vara kul att höra vad föräldrarna tycker...

Tack igen!

• miss sara

Jag tycker inte att det passar på dagis, för det finns så mycket våld i allt nu förtiden. Bättre att handla något där barnen kan använda sin fantasi istället

• TheAngelMoM

ja riddare utan vapen skulle jag itne ha någe emot om dom hade p dagiset däremot
    men med armborst låter inte så trevlit faktiskt

• Pärlan81

Nja. Min son lär väl ha pinnar om han inte får svärd. POjkar är ju sånna. Men pistoler tillåter jag inte. Han får gärna vara riddare på sin höjd.
    Men man behöver ju inte uppmuntra.

• sicksack

miss sara: Ja, det var (och är) så jag kände direkt med. Men det är intressant att höra andras åsikter med tycker jag. Jag förstår dem med...

Men om jag fick bestämma skulle vi köpa in någon icke våldsamt och mer fanatasivänligt...

tack för ditt svar!

• miss sara

sicksack: varsågod... Min dotter är 5 år och jag försöker till jul och födelsedag att handla leksaker som man får använda sin fantasi av och det e inte lätt att hitta sådana leksaker för det finns ju nästan inga såna längre... saknar leksakerna som fanns när vi var små, för då var dom inte färdig lekta och nästan inge leksaker med våld...

Svar på tråden Vad tycker ni?