• asyr

Varför bär man slöja??

Hej .

Jag har en liten fråga bara som jag så gärna vill ha svar på!!!!!!!!!!!!!!!

Varför bär man slöja?????

Tro nu inte att jag är imot dett på något vis

Är bara så himmla nyfiken bara.

• Svar på tråden Varför bär man slöja??
  • symaskinen

Halal

Jag tror du missförstår mig när jag talar om symbolik. För församlingen i Korinth var detta en verklighet. De levde i en kultur där de flesta bar huvudbonad, eftersom det var skamligt att visa sitt hår och där en kvinna med kort hår var prostituerad. Det skulle då vara mycket provocerande för folket om de kristna plötsligt struntade i allt det här, enbart för att de var kristna...inget bra vittnesbörd tyckte Paulus. Likaså synen på att en kvinna som ej bär slöja när hon ber vanärar sin man, handlar om samma sak. Allt detta var för att inte "reta upp" folk. Bibelstället talar om när man ber offentligt, annars kan det kvitta. Skulle jag klä mig vulgärt och bete mig illa på en fest skulle det kappast ära min man, likaså om min man skulle bete sig som en gris och göra saker som vanärar mig. Bibeltexten är alltså inte ett symbolspråk i sig, utan en verklighet. Den är dock inte så aktuell i sin "bokstavlighet" här i sverige, utan då används den mest i symboliskt syfte. Det finns dock fall då detta praktiserades med stor vördnad. "Pingstknuten" kommer från detta. Det är vida kännt att kvinnorna i pingstkyrkan inte klippte sitt hår, likaså att det ansågs syndigt att en man hade långt hår. Kvinnorna hade hatt på sig i kyrkan medan männen tog av sig sina. Detta var inte så långt tillbaka i tiden. I dag kan man titta tillbaka och le åt detta .

HAde jag varit med i församlingen i Korinth hade jag nog haft slöja på mig. Nu är jag med i en svensk föramling och har inte slöja på mig, eftersom det inte finns någon sådan syn i samhället att kvinnan bör ha det. Däremot har jag inte baraxlat i kyrkan eftersom det kan reta en del och då kan jag ju lika gärna låta bli. Jag vill ju inte gå till kyrkan för att folk ska bli uppretade.

• Halal

Symaskinen

Tack for din forklaring

Jag tror sa har, skillnaden mellan Bibeln och Koranen ar att muslimer otvivelaktigt tror att Koranen ar Allahs SWT uppenbarade ord, och darfor ar den gallande, igar, idag och imorgon. VI manniskor har ingen ratt att andra i det budskapet. VI har ingen ratt att sjalva tolka att idag ar detta okej, men inte imorgon, for att samhallet forandras. Allah SWT som ar den Allvetande VET att samhallet forandras, men vi MANNISKOR forandras inte, VARA fundamentala behov forandras inte.
    Och Koranen da, till skillnad fran Bibeln kan darfor inte bli inaktuell. Ett evigt budskap kan inte bli inaktuellt, det ar standigt universellt och gallande.
    Kanske ar det darfor som det ar lite svart att forsta hur 'lattsamt' kristna ser pa Bibelns budskap? Funderar hogt bara...

Ha en fin dag!

• symaskinen

Halal:

För att förtydliga, så vill jag bara poängtera att de flesta kristna inte anser att bibeln är inaktuell, utan att Guds ord gäller i evighet. Man kan däremot inte dra en vers/bibeltext ur sitt samanhang och göra en hel teologi utifrån just det, som var ett väldigt lokalt problem i just Korinth. Det är då lätt att man flyttar fokus från Gud alldeles i onödan.

Nu är det dock vanligt med en mer pluralistisk syn inom kristendom, vilket jag personligen inte ställer mig bakom.

• Yaran

symaskinen

"För församlingen i Korinth var detta en verklighet. De levde i en kultur där de flesta bar huvudbonad, eftersom det var skamligt att visa sitt hår och där en kvinna med kort hår var prostituerad."

Det här har jag också hört av en kristen, men det var inte bara i Korinth då man hade huvudbonad, utan i de flesta länderna i den där tiden, särskilt i Palestina där kristendomen har sina rötter.

• symaskinen

Yaran:
    Ja, precis. Det var så på många ställen. I judisk tradition skulle kvinnan täcka sitt hår och för att inte stöta sig i onödan med judar, tipsar Paulus om att bära huvudbonad och menar också att det inte strider med kristendom att täcka sitt hår som kvinna. Det uppkom många sådana praktiska frågor i de första församlingarna som handlar om gamla och nya vanor. Här ser vi också ett annat exempel i 1kor 8: 1-13, som handlar om offer till avgudar. Kan man äta av det kött som offrats till en avgud, undrar församlingen i Korinth? Paulus svarar att Gud inte bryr sog om , om vi äter sådan mat. Vi förlorar inget på att låta bli och vi vinner inget på att äta den. Men - för en nykristen som tidigare levt i tron på att avgudar är verkliga, kan oroas om de äter sådan mat och kan på så sätt störas deras ömtåliga samveten. Paulus menar på att vi inte ska utnyttja vår frihet att välja, så att vi inte får någon annan som är känsligare att synda. ( ett litet sammandrag av texten) Det gör alltså inte till eller från att vi äter offerkött och det gör inte till eller från om vi bär slöja, Gud bryr sig inte om det - men människor som lever i detta kan ta illa vid sig.

Jag kan också ta ett exempel från min egen familj . Min man lyssnade mycket på hårdrocksmusik innan han blev frälst, och det var verkligen väldigt mörk musik. När han blev frälst, så kände han att han ville kasta alla sina gamla skivor, han blev känslig för dom. Det var en sådan stor del av hans liv och han påverkades väldigt av den. Jag har inte haft något problem med det någon gång, för jag har inte lyssnat på sådan musik någon gång och varit "slav" under den. Nu efter 10 år kan han åter lyssna på det på ett mer sunt sätt och avgöra vad som är bra och dåligt.

• Yaran

symaskinen

" Det var så på många ställen. I judisk tradition skulle kvinnan täcka sitt hår och för att inte stöta sig i onödan med judar, tipsar Paulus om att bära huvudbonad och menar också att det inte strider med kristendom att täcka sitt hår som kvinna"

Så det här med att täcka håret i brevet till Korinth gäller också kvinnorna som levde i de områden runt omkring Palestina. Jag undrar också varför nunnor bär slöja? De lever ju inte i en kultur som i Korinth?

• Jillisen

Varför bär de slöjor HÄR när det är förbjudet att bära slöja på sjukhus o universitet o dylikt i deras länder?? *kliar huvet*

• UmmAdem

jillisen..menar du i Turkiet eller???? Turkiet är en sekulär stat, inte en islamisk, och de styrande strävar väl efter att religionen inte ska ta plats i samhället. Därför är slöja förbjudet i offentliga yrken.

• Yaran

Jillisen

Hur är det med svenska konvertiter som bär slöja och som jobbar? Undrar du också varför de bär slöja HÄR?

Jag är från Irak och där får man klä sig vad man vill, och beslöjande kvinnor finns överallt där, även på sjukhus, får jag inte bära slöja HÄR då, fastän jag är svenskmedborgare som du? *kliar min slöja*

Svar på tråden Varför bär man slöja??