Inlägg från: SmileyMalin |Visa alla inlägg
  • SmileyMalin

VI från Linköping Del 3!!!!

Stolt Enbarnsmamma skrev 2009-03-11 20:15:03 följande:

Ååå, kan du inte berätta lite hur det fungerar?
    Den största skillnaden är nog att man är lite närmare varandra, både föräldrar och personal. På kommunala förskolor känns det tyvärr som om dom flesta bara kastar in barnen och i princip inte har någon kontakt med varken personal eller andra föräldrar. På dom flesta kooperativ förskolor blir man ju rent praktiskt tvungen att ha lite mer kontakt med både övriga föräldrar, barn och personal vilket jag ser som väldigt positivt.

Rent praktiskt fungerar det hos oss som så att man jobbar i barngrupp tillsammans med oss personal en eller ett par eftermiddagar i månaden. Nästan alla föräldrakooperativ har någon form av föräldrainsats men hur mycket kan variera väldigt mycket! På vissa ställen är det bara ett par timmar någon gång i månaden och på vissa ställen kan det vara hela dagar!! Oftast är det lite lägre avgift på kooperativ jämfört med kommunen.

Visst är det lite mer jobb med föräldrakooperativ, men man får ju en bra chans att påverka sitt barns vardag och få inblick i förskolans verksamhet. Så jag rekommenderar det, om man hittar ett kooperativ som man känner passar ens familj
  • SmileyMalin

Stolt Enbarnsmamma skrev 2009-03-11 20:40:54 följande:

Smileymalin: Jag tycker verkligen att det låter toppen och den enda funderingen jag har är följande: jag kommer jobba 75% och mannen jobbar 100%, hur ska man hinna jobba på förskolan också? Det känns som att tiden fattas!
    hur mycket insats är det på förskolan?
    På mitt jobb kommer föräldern kl:15.00. Och många som jobbar deltid slutar ju tidigt någon dag i veckan. Är det längre insatser kan det ju bli svårt... Vi ville ha kooperativ till dottern, men här i Slaka finns bara ett kooperativ och där har dom en förälder med hela dagarna, varje dag! Det kände jag var alldeles för mycket för oss tyvärr
    Det ska ju inte kännas allt för betungande med insatserna!
  • SmileyMalin

Stolt Enbarnsmamma skrev 2009-03-11 20:58:09 följande:

Smileymalin: Det vet jag inte än, ska dit imorgon och titta hoppas det är efter 15 för då borde jag ju kunna och likaså maken, Han kan flexa fr.o.m kl.15. Jag jobbar själv på förskola så jag borde ju sluta innan 15 någon av dagarna. Har du dina barn på kooperativ?
    nej... men skulle gärna ha haft. Hade det funnits ett på lagom avstånd och med rimlig insats så hade jag absolut haft det!
  • SmileyMalin
    Mandarin skrev 2009-03-12 07:00:24 följande:
    Jag har jobbat på alla de kommunala förskolorna under längre tider och jag tycker de är jätte bra fast nu skulle jag inte välja Plisetavägen då de nästan bara har smått just nu. det finns ju en privat vi skolan också.
    dom i Slaka menar du? Vi var och hälsade på Pilspetsvägen (var det den du menade) när dottern skulle in på dagis och då hade dom bara 06:or!!
    Vi var lite sugna på att få in dottern där eftersom hon också är 06:a, men hon fick plats på det nybyggda precis bredvid skolan istället och där är jättebra Så himla fina lokaler och väldigt mysig personal.
    Har du haft fast tjänst någonstanns eller gått på vikariepoolen?
  • SmileyMalin

oj vad ni pratar på
    Angående förlossningar så är jag inte ett dugg rädd för att bli snittad. Ser det mer som min drömförlossning. Men dom första timmarna efter snittet är jag rädd för! Tänk att behöva ligga ensam på ett uppvak i flera timmar utan sin bebis Med Nellie hade jag henne konstsant i famnen det första dygnet. Släppte henne bara en liten stund för att duscha och gå på toa.
    Men tror faktiskt att jag kommer föda vaginalt igen. Fick en helt fantastisk läkare uppe på NIKE mottagning, och finns det någon som kommer få mig att våga föda vaginalt igen så är det hon
    Så nu kan jag slappna av lite mer och faktiskt njuta av att vara gravid

• SmileyMalin

Här blir det agilitytävling i Valls hela eftermiddan/kvällen. Min lille pluttvovve ska debutera i svåraste klassen Har dessutom lovat att ställa upp som funktionär hela dagen så det blir nog en sen kväll!

• SmileyMalin
    Familjetrollet skrev 2009-03-14 09:01:45 följande:
    åååhhh kan vem som helst komma och titta?kostar det något?vi missade S tävling.barnen vill så gärna se när hundar tävlar.lyckligtvis så har vår tös inte blivit hundrädd trots det hon råkade ut för.
    det är bara att komma och titta! Det är i ridhuset i Valla och kostar ingenting! Men det är väldigt många anmälda den här gången så var beredda på att det kommer vara rätt trångt och mycket liv
    Just den här gången är det bara den svåraste klassen, så det lär vara full fart nere på banan
  • SmileyMalin

Leos och Vincents mamma skrev 2009-03-14 11:01:10 följande:

Men man ligger inte på uppvak om man gjort planerat snitt! Det är bara vid extremt akuta snitt. Jag har fått träffa mina barn direkt de plockat ut dem ur magen, sen har sambon klippt navelsträngen o sen har de gjort iordning barnen o sen har jag fått dem på bröstet o sen har de legat där konstant Sen åkte vi raka vägen från op till BB. Det där är nåt som folk har fått för sig att man måste ligga på uppvaket efteråt, det är en myt. Bara om man gjort akut snitt eller varit sövd så får man åka dit. Likadant är det en myt att barnet får ligga på neo efter ett snitt, det stämmer inte heller. Det är bara om det är nåt galet.
    jasså? men dom gör väl allt för att avskräcka folk från att vilja ha snitt
  • SmileyMalin

Nu har jag lagt in bilderna från ultraljudet Har tyvärr inte plus, så jag kan inte få in dom i tråden!

• SmileyMalin
    thelifesaviour skrev 2009-03-15 16:25:56 följande:
    Fina bilder!
    tack blev förvånad över hur bra bebisen syntes! Med dottern såg man mest bara en grå klump....
Svar på tråden VI från Linköping Del 3!!!!