• mantaray

simhall med 2-åring - blöja eller ej??

HEj

min dotter har precis fyllt två år och vi tänkte åka till simhallen någon dag. hon använder blöja, har inte börjat gå på pottan ännu så hur gör man i simhallen? Måste man ha blöja på dem i vattnet då?

hur gör ni?

• Svar på tråden simhall med 2-åring - blöja eller ej??
  • YoCheri
    Buddha74 skrev 2009-02-28 22:45:37 följande:
    En tvååring med badblöja? Då hade jag reagerat/tittat och undrat om det var nått fel på barnet. Badblöjor är ju självklart bara för att hålla på bajs... Annars hade dom ju legat på botten allihopa(badblöja kan ju inte suga upp vatten).  Inte tror jag det är många tvååringar som bajsar i poolen??? Våran lillkille har inte haft badblöja sen han var 8mnd kanske. Har alltid badbyxor, har aldrig bajsat i poolen.
    Om viktangivelsen stämmer så förstår jag inte varför man inte kan ha badblöja till tvååringen.
    Hade det i somras på stranden åt tösen. Bara för att gången innan så bajsade hon i sina badbyxor. Blöjor är bara att kasta :)
  • Helene OSV

Jag undrar bara varför hon inte ens börjat sitta på pottan/toan??!!

Mina barn har suttit på pottan/toan sen de var små bäbisar och de har aldrig haft badblöja. De har haft en liten bomullstrosa när de varit små och sen vanliga badbyxor.

♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Pluttesnuttan

Min flicka har vanlig baddräkt. men hon e ju helt torr. Hon e två år precis. Om du misstänker att hon kanske bajsar i vattnet så använd badblöja eller babysimbadbyxor. Kisset kommer i bassengen ändå.

• Itis
    Svar på #12
    Snacka om intolerant, alla kanske inte passar till att potta tidigt, endel kanske inte vet hur, endel kanske inte orkar.

Min dotter blev torr veckan innan 2-årsdagen tack vare att jag led av hyperemesis gravidarum (se 9 månader lång kraftig magsjuka) under min graviditet med hennes lillasyster och därför inte hade möjlighet att potta då.

Svara på frågan som ställts UTAN att göra påhopp på grund av att TS enligt dig inte passar in i din mall om hur en perfekt mamma gör.
  • Snova

HeleneOSV
    Ja, herregud vilket fördömande och skrytigt svar! Alla gör väl som de vill med pottandet, inget nån annan har att göra med.

Buddha74
    Varför skulle du titta och undra om det var nåt fel på barnet? Låter ju lika fördömande som HeleneOSV.

TS
    Köp badblöjor om du inte är säker på att hon inte skulle bajsa i poolen!

• Helene OSV

Men för tusan! En tvååring både vet vad en potta/toa är och vad man gör i den och vet när h*n kissar och bajsar!
    Det handlar inte om att vara en "perfekt mamma" eller att skryta. Jag trodde faktiskt att normala tvååringar iaf NÅN gång suttit på en potta! Det är INTE extremt tidigt på något sätt, snarare rätt sent! (iaf att BÖRJA!)
    Snacka om att göra det svårt för sig!

Itis: vad hade ditt illamående med hennes toabesök att göra? Kissa/bajsa gjorde hon ju ändå, vad är jobbigare med att sätta henne på pottan än att byta blöja?
    Och "en del kanske inte orkar" Återigen, VAD är det som är jobbigt? Jag tycker iaf att det är betydligt mycket jobbigare att byta blöja, speciellt bajsblöja, än att sätta ungen på pottan!

• Snova

Jag står fast vid mitt svar att var och en gör som den vill. Du fortsätter däremot att vara fördömande. Det är ju bra att du är nöjd med ditt sätt, de andra är säkert nöjda med sina sätt.

Min dotter var inte ett dugg intresserad av pottan när hon var runt två och jag tror inte på tvång. Nu är hon snart tre och torr ändå sedan några månader. Inga problem med det.

Huruvida TS eller någon annan gör det svårt för sig är ju inte du rätt person att uttala dig om, det vet bara de själva. Du kanske tycker det är jobbigare att byta bajsblöja, de kanske tycker det är jobbigare att potträna ett barn som inte är moget för det t.ex. I vissa fall är devisen "sköt dig själv och skit i andra" utmärkt. Det här är ett sådant.

Ber om ursäkt för att det blev lite OT men jag tror att TS har fått svar.

• Helene OSV

Klart man inte ska tvinga!
    Tycker bara att det är väldigt underligt med en tvååring som aldrig suttit på pottan!
    (och jag är rätt övertygad om att om man börjar potträna så sent så är det stor risk att man får problem)

• Itis
    Svar på #17
    Helene OSV skrev 2009-03-04 00:03:27 följande:
    Men för tusan! En tvååring både vet vad en potta/toa är och vad man gör i den och vet när h*n kissar och bajsar!Det handlar inte om att vara en "perfekt mamma" eller att skryta. Jag trodde faktiskt att normala tvååringar iaf NÅN gång suttit på en potta! Det är INTE extremt tidigt på något sätt, snarare rätt sent! (iaf att BÖRJA!)Snacka om att göra det svårt för sig!Itis: vad hade ditt illamående med hennes toabesök att göra? Kissa/bajsa gjorde hon ju ändå, vad är jobbigare med att sätta henne på pottan än att byta blöja?Och "en del kanske inte orkar" Återigen, VAD är det som är jobbigt? Jag tycker iaf att det är betydligt mycket jobbigare att byta blöja, speciellt bajsblöja, än att sätta ungen på pottan!
    Ja, jag anser själv att vid 1,5 - 2 år så ska mina barn kunna sitta på pottan och göra sina behov, men jag nser att det är upp till varje förälder när dom OCH barnen är mogna för det steget. Min systerdotter var torr vid 1 års ålder och startade forumet ECSweden så jag vet vad jag pratar om när det gäller sånt. Min äldsta satt tidigt på pottan med som sagt förstörde min graviditet det.

Och det du sa om "vad hade ditt illamående med hennes toabesök att göra? Kissa/bajsa gjorde hon ju ändå, vad är jobbigare med att sätta henne på pottan än att byta blöja?" ....tänk dig att må såpass illa att man i princip inte fixade att byta blöja på henne själv under hela graviditeten med hennes lillasyrran, hur tusan skulle jag då orka sätta henne på en potta? Jag klarade ju knappt sitta upp stora delar av graviditeten. Tänk dig den värsta av magsjuka och lägg till lite till, då orkar INGEN potta någon (vi snackar start medicinering samt sjukhusbesök med dropp). Och jag tänkte INTE lägga ansvaret för potträning på hennes dagmamma där hon var på dagarna och hennes pappa fixade det inte under de timmarna efter jobbet som var innan lilltjejen skulle sova.

Du har ingen aning om hur andras liv ser ut, så du kanske ska vara lite mer tolerant i dina inlägg. Vad vet du om ts?

Var stolt över vad du åstakommit, men tracka inte ner på dom som inte följer ditt mönster.
Svar på tråden simhall med 2-åring - blöja eller ej??