Svar på #17
Helene OSV skrev 2009-03-04 00:03:27 följande:
Men för tusan! En tvååring både vet vad en potta/toa är och vad man gör i den och vet när h*n kissar och bajsar!Det handlar inte om att vara en "perfekt mamma" eller att skryta. Jag trodde faktiskt att normala tvååringar iaf NÅN gång suttit på en potta! Det är INTE extremt tidigt på något sätt, snarare rätt sent! (iaf att BÖRJA!)Snacka om att göra det svårt för sig!Itis: vad hade ditt illamående med hennes toabesök att göra? Kissa/bajsa gjorde hon ju ändå, vad är jobbigare med att sätta henne på pottan än att byta blöja?Och "en del kanske inte orkar" Återigen, VAD är det som är jobbigt? Jag tycker iaf att det är betydligt mycket jobbigare att byta blöja, speciellt bajsblöja, än att sätta ungen på pottan!
Ja, jag anser själv att vid 1,5 - 2 år så ska mina barn kunna sitta på pottan och göra sina behov, men jag nser att det är upp till varje förälder när dom OCH barnen är mogna för det steget. Min systerdotter var torr vid 1 års ålder och startade forumet ECSweden så jag vet vad jag pratar om när det gäller sånt. Min äldsta satt tidigt på pottan med som sagt förstörde min graviditet det.
Och det du sa om "vad hade ditt illamående med hennes toabesök att göra? Kissa/bajsa gjorde hon ju ändå, vad är jobbigare med att sätta henne på pottan än att byta blöja?" ....tänk dig att må såpass illa att man i princip inte fixade att byta blöja på henne själv under hela graviditeten med hennes lillasyrran, hur tusan skulle jag då orka sätta henne på en potta? Jag klarade ju knappt sitta upp stora delar av graviditeten. Tänk dig den värsta av magsjuka och lägg till lite till, då orkar INGEN potta någon (vi snackar start medicinering samt sjukhusbesök med dropp). Och jag tänkte INTE lägga ansvaret för potträning på hennes dagmamma där hon var på dagarna och hennes pappa fixade det inte under de timmarna efter jobbet som var innan lilltjejen skulle sova.
Du har ingen aning om hur andras liv ser ut, så du kanske ska vara lite mer tolerant i dina inlägg. Vad vet du om ts?
Var stolt över vad du åstakommit, men tracka inte ner på dom som inte följer ditt mönster.