• mantaray

simhall med 2-åring - blöja eller ej??

HEj

min dotter har precis fyllt två år och vi tänkte åka till simhallen någon dag. hon använder blöja, har inte börjat gå på pottan ännu så hur gör man i simhallen? Måste man ha blöja på dem i vattnet då?

hur gör ni?

• Svar på tråden simhall med 2-åring - blöja eller ej??
  • Snova
    Itis skrev 2009-03-04 06:26:03 följande:
    Helene OSV skrev 2009-03-04 00:03:27 följande:
    Ja, jag anser själv att vid 1,5 - 2 år så ska mina barn kunna sitta på pottan och göra sina behov, men jag nser att det är upp till varje förälder när dom OCH barnen är mogna för det steget. Min systerdotter var torr vid 1 års ålder och startade forumet ECSweden så jag vet vad jag pratar om när det gäller sånt. Min äldsta satt tidigt på pottan med som sagt förstörde min graviditet det.Och det du sa om "vad hade ditt illamående med hennes toabesök att göra? Kissa/bajsa gjorde hon ju ändå, vad är jobbigare med att sätta henne på pottan än att byta blöja?" ....tänk dig att må såpass illa att man i princip inte fixade att byta blöja på henne själv under hela graviditeten med hennes lillasyrran, hur tusan skulle jag då orka sätta henne på en potta? Jag klarade ju knappt sitta upp stora delar av graviditeten. Tänk dig den värsta av magsjuka och lägg till lite till, då orkar INGEN potta någon (vi snackar start medicinering samt sjukhusbesök med dropp). Och jag tänkte INTE lägga ansvaret för potträning på hennes dagmamma där hon var på dagarna och hennes pappa fixade det inte under de timmarna efter jobbet som var innan lilltjejen skulle sova. Du har ingen aning om hur andras liv ser ut, så du kanske ska vara lite mer tolerant i dina inlägg. Vad vet du om ts? Var stolt över vad du åstakommit, men tracka inte ner på dom som inte följer ditt mönster.
    Bra skrivet! Lät som en helvetisk graviditet dock.
  • mama Valentin

Hej!

ville bara påpeka att det inte alltid funkar med potträning för alla barn. Jag försökte med min son när han var 16 mån och hade precis fått en lillebror. Visserligen hade jag inte tid att hela tiden springa efter honom och sätta honom på pottan den första tiden när jag för det mesta satt och ammade.

Men nu är han 2 år och 2 mån och fortfarande inte torr. Han kan prata flytande men ända från början har han protesterat mot pottandet fastän han vet att många av hans kompisar på dagis sitter på pottan. Så när han inte har blöja vilket jag ibland provar med så "sker olyckor hela tiden" , han kissar och har bajsat för den delen också på golvet. Det är som om han inte vet när det kommer... fastän jag hela tiden frågar om han vill sitta på pottan och t o m sätter honom där så kommer inget..

..men jag får fortsätta med det för nu är han ju så stor och borde lära sig gå på toaletten..

..gärna råd..

• Koloratur

Vår drygt tvåårige son har inte heller suttit på pottan, och är inte mogen för det heller. Det där med när och om det är dags för potträning vet du bäst själv ts, låt ingen få dig osäker!

Vi har vanliga badbyxor på honom i badhuset, han har bajsat en gång med det var som tur var inte i poolen. Jag tror nog att du kommer märka när ditt barn blir bajsnödigt, så då kan ni ju gå upp en stund och göra behoven.

Sonens dagmammor åker ofta till badhuset och jag frågade de hur de andra småbarnen gör. De sa att de knappt ens sett en badblöja och det hade aldrig varit något problem med bajs i vattnet.

Vi köpte en badblöja förut, men det är ju egentligen ingen skillnad mot att använda badbyxor/baddräkt.

• Amelié77

Vi har gått på babysim ända sendan dottern var 4 mån. Där ville inte simledarna att man skulle använda badblöja (inte ens på så små barn) så alla har haft vanlig simdräkt/badbyxa ända sen starten. På de här 1,5 åren som vi simmat har den hänt EN gång att ETT barn bajsat i vattnet - så det är väldigt ovanligt. Och de var ett litet barn. Jag tror inte att en 2-åring plötsligt kommer på att bajsa mitt i all skojig vattenlek. I alla fall inte vår dottern. Men hon är också en som har gått på pottan sen hon var 8 mån, så jag vet inte hur det är med dem som inte brukar gå på pottan.

Summa sumarum - du kan välja själv. Köp badblöja om du är rädd för att han ska bajsa, eller prova med vanlig badbyxa om du tror det kan funka. Lycka till!

• Boa

Min dotter är 1,5 och använder självklart badblöja. Hon har aldrig bajsat i vatnet men för ett tagse bajsade hon vi poolkanten när hon kom upp. Då var jag glad att hon hade badblöja!

• mia mamma

Tycker inte att du behöver blöja. Se bar till att badbyxorna eller baddräkten sitter bra runt benen i fall en olycka händer.

Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • TessaS

Men det är ju skillnad på att "ha suttit på pottan" och att klara sig helt utan blöja.
    Du kan väl knappast tycka det är konstigt om man har badblöja för att inte riskera att det flyter runt barnbajs i poolen?

Helene OSV skrev 2009-03-01 09:22:42 följande:

Jag undrar bara varför hon inte ens börjat sitta på pottan/toan??!!Mina barn har suttit på pottan/toan sen de var små bäbisar och de har aldrig haft badblöja. De har haft en liten bomullstrosa när de varit små och sen vanliga badbyxor.
  • Isalel

Om du alltid är nära så tycker jag nog att man kan klara sig utan badblöja, dom brukar ju trots allt signalera en del när dom börjar bajsa..
    Däremot när vi var och badade för ett tag sen så var det en mamma som inte hade koll på sin tjej, hon hade bajsat i badräkten och sprungit runt i heeela barnpoolsområdet så det låg bajs på hela bottnen :P det var inte så mysigt !!

• Tinnys

Du får kolla med badhuset, vårt kräver att blöjbarn har badblöjor. Jag förstår heller inte varför man inte skulle ha det, mycket ohygieniskt och äckligt rent ut sagt. När min dotter gick på simskola så hade ett barn bajsat innan vilket gjorde att simningen blev inställd, inte så kul när andra blir drabbade.

• Maria222
    Amelié77 skrev 2009-03-06 11:44:29 följande:
    Vi har gått på babysim ända sendan dottern var 4 mån. Där ville inte simledarna att man skulle använda badblöja (inte ens på så små barn) så alla har haft vanlig simdräkt/badbyxa ända sen starten. På de här 1,5 åren som vi simmat har den hänt EN gång att ETT barn bajsat i vattnet - så det är väldigt ovanligt. Och de var ett litet barn. Jag tror inte att en 2-åring plötsligt kommer på att bajsa mitt i all skojig vattenlek. I alla fall inte vår dottern. Men hon är också en som har gått på pottan sen hon var 8 mån, så jag vet inte hur det är med dem som inte brukar gå på pottan.Summa sumarum - du kan välja själv. Köp badblöja om du är rädd för att han ska bajsa, eller prova med vanlig badbyxa om du tror det kan funka. Lycka till!
    Varför ville de inte att barnen skulle ha badblöja?
    Mamma till Kevin född 0706.
Svar på tråden simhall med 2-åring - blöja eller ej??