• mantaray

simhall med 2-åring - blöja eller ej??

HEj

min dotter har precis fyllt två år och vi tänkte åka till simhallen någon dag. hon använder blöja, har inte börjat gå på pottan ännu så hur gör man i simhallen? Måste man ha blöja på dem i vattnet då?

hur gör ni?

• Svar på tråden simhall med 2-åring - blöja eller ej??
  • Amelié77

Maria222 - jag minns faktiskt inte vad orsaken var...försökte fundera på det nu, men jag kan inte riktigt förstå det heller.

• mantaray

Helene OSV skrev 2009-03-01 09:22:42 följande:

Jag undrar bara varför hon inte ens börjat sitta på pottan/toan??!!Mina barn har suttit på pottan/toan sen de var små bäbisar och de har aldrig haft badblöja. De har haft en liten bomullstrosa när de varit små och sen vanliga badbyxor.
    Jag har aldrig sagt att hon inte HAR suttit på pottan!! I somras gick hon lite på pottan och både kissade och bajsade men efter det har hon inte varit intresserad. Hon brukar säga att hon ska kissa och går och sätter sig på pottan MED blöja och byxor på. Men som sagt så är hon inte intresserade och jag har inte lust att trycka ner henne på pottan, då kommer hon aldrig vilja gå.
  • solfrost

Finns det barn som är olika?? Och finns det lika många föräldrar som har olika syn/sätt på hur man får torra barn? Folk slutar aldrig förvåna mig.

Jag har badblöjbyxa på min 2 åring, för även om man inte brukar bajsa bara sådär så kan det hända olyckor:)

• Minipumpan

Min son är två år och vägrar att ens försöka att sitta på pottan, vad gör man då? Det blir ju bara värre av att tvinga dit honom. Han blir nog torr så småningom ändå.

Alltså har han alltid badblöja på badhuset, som vi har börjat gå på ofta, och nästan varje gång bajsar han i den.

• Helene OSV
    mantaray skrev 2009-03-07 21:07:04 följande:
    Jag har aldrig sagt att hon inte HAR suttit på pottan!!
    Du skrev "har inte börjat gå på pottan ännu" så då tolkade jag det som att hon inte börjat gå på pottan ännu!
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Helene OSV
    Minipumpan skrev 2009-03-07 21:27:37 följande:
    Alltså har han alltid badblöja på badhuset, som vi har börjat gå på ofta, och nästan varje gång bajsar han i den.
    När han är i vattnet??
    Visar han INGA tecken alls på att vara bajsnödig innan det händer??
    ♥ Olivia 031017 ♥ Sigrid 051003 ♥ Valter 080812 ♥
  • Minipumpan

När han är i vattnet och badar visa han inga tecken, vad jag har uppfattat. Och det har hänt flera ggr, att han bajsar i blöjan, i vattnet.

Hemma märker jag ju när han står och "klämmer", men han visar inga tecken liksom innan, att han behöver göra det. Men det kanske är jag som är trög.

• Groda78

Angående potträning: Vi fick rådet att inte träna utan bara vänta tills sonen var mogen. Vi väntade tills han nästan fyllt tre och tog bort blöjan med hans samtycke för att det verkade så varmt och obehagligt att ha den på i maj. Det funkade direkt och jag kan räkna det totala antalet olyckor på mina fem fingrar. Så mitt råd är vänta tills de verkligen är mogna och skippa träningen. Det gör inget om de har blöja några månader "för länge". Det är faktiskt ingen tävling =).

• AnnaSvea

Många bad kräver badblöja på barn under tre år.

• Mylla

Jag har bad"blöja" på Liv fast hon nästan är torr, vad ska man chansa för? Den stör inte. Hon har baddräkten ovanpå. Det är som en byxa med plast i.

• Busbellan

Jag tycker inte ni behöver ha badblöja. Min dotter på 1,5 år använder bara vanliga badbyxor när vi badar

Mamma till Nora, August och Ella
  • snöfall

vår snart 2 åring har badblöja under baddräckten, men har aldrig bajsat i vattnet.. men vill ha den för säkerhetsskull. Men måste de inte stänga av hela bassängen om barn bajsar i vattent? även om de gör det i blöjan, eller är det bara om de inte har en byxblöja på sig? har inte riktigt koll på det där.. kan faktiskt allt bajs hållas inne i bljöan om man är länge i vattent med den? jag trodde att den typ bara är till för att man ska snabbt hinna lyfta upp barnet från bassängen.. men kanske jag som förstått fel och oroat mig helt i onödan.

• Busbellan
    snöfall skrev 2009-03-10 13:07:00 följande:
    vår snart 2 åring har badblöja under baddräckten, men har aldrig bajsat i vattnet.. men vill ha den för säkerhetsskull. Men måste de inte stänga av hela bassängen om barn bajsar i vattent? även om de gör det i blöjan, eller är det bara om de inte har en byxblöja på sig? har inte riktigt koll på det där.. kan faktiskt allt bajs hållas inne i bljöan om man är länge i vattent med den? jag trodde att den typ bara är till för att man ska snabbt hinna lyfta upp barnet från bassängen.. men kanske jag som förstått fel och oroat mig helt i onödan.
    nej, allt bajs håller sig INTE i blöjan om man inte upptäcker det med en gång, det vet jag av erfarenhet
    Tycker faktiskt vanliga bra badbyxor håller inne bajset lika bra som en badblöja, därför kör vi vanliga badbyxor till barnen
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden simhall med 2-åring - blöja eller ej??