Inlägg från: Kaxelina |Visa alla inlägg
  • Kaxelina

vuxna med adhd add as

Skulle på första samtalen den 20:e mars men eftersom jag mådde dåligt ett tag ringde jag och frågade om jag fick komma tidigare. Så imorgon kl 8 skall jag till psykologen. Om hon anser att jag behöver utredas mera så blir det remiss till Uppsala.

• Kaxelina

Var på mitt samtal i morse och det var hemskt. Gillar inte henne alls och har sett henne i butiken som jag arbetar. Hon sa rakt ut att hon inte trodde på mig men hennes frågor tycker jag var irrelevanta och hon ville hela tiden fråga om min släkt och från min pappas sida. Hur f*n skall jag veta det när jag knappt träffat min pappa sen jag var ett litet barn. Och sen så frågade hon om mitt första år i skolan. Hur sjuttsingen skall jag komma ihåg det? Jag fick ju ingenting berätta om hur jag känner mig och hur jag upplever mig själv. Tycker inte om henne men ändå sa jag ja till en ny tid. Ringde och frågade nu lite senare om jag fick byta psykolog men skulle återkomma imorgon på deras telefontid.

Inte mår jag bättre än innan efter detta samtal. Jag mår jävligt dåligt och jag är bara dum i huvudet som skulle tro att jag har en diagnos.

• Kaxelina
    Svar på #64
    Ringde i morse och frågade efter en ny psykolog. Hon på tidsbokningen skulle kolla vad hon kunde göra och sen återkomma. Nu vet jag inte vad som kommer att hända. Hoppas det inte tar flera dagar innan hon ringer tillbaka.
  • Kaxelina
    Svar på #90
    Synd att man inte visste det tidigare. Jag har verkligen svårt att jobba. Har aldrig tyckt om att jobba. Barnen är till viss del planerade men ändå var det så att jag tjatade till mig det för att jag verkligen inte ville jobba. Har inte jobbat några längre perioder. Efter gymnasiet blev det några vikariat på dagis sen kom jag till Åland och sen jobbat jag 2 månader på en lite fabrik med att packa varor. Fick sparken där och sen har det varit i en matbutik och där har jag egentligen varit sen november 2000 men jag har ju varit borta längre tider då jag blivit mamma och haft 4 operationer som resulterat i några veckors sjukskrivning. Har alltid haft svårt att komma tillbaka på jobb och haft ångest varje gång jag skulle på jobb.

Arbetskompisar är det egentligen inte fel på utan att komma på jobb som är svårt.
  • Kaxelina
    Svar på #93
    Anonym (Fröken add) skrev 2009-03-04 15:49:24 följande:
    Det är ju egentligen två olika saker att inte kunna jobba och att ha ångest inför jobb. Jag älskar mitt arbete men när jag varit sjukskriven har jag alltid haft lite ångest över att börja igen. Har varit sjukskriven i omgångar från jobbet så när man ska tillbaks efter en lång period ifrån känns det lite svårt i början. det är vanligt och upplevs av många. Men jag älskar jobbet i sig och tycker mycket om mina arbetskamrater. Däremot har jag problem med att utföra arbetsuppgifter och min psykolog har sagt att det är add relaterat i mitt fall. Vi ska börja utreda det nu och jag hoppas på att kunna jobba lite iaf med ett mer anpassat jobb.Tycker att det är viktigt för självkänslan. Vi får se vad som utredningen visar och vad som blir bäst i mitt fall.
    Ja det var nåt sånt jag försökte att förklara. Kanske inte blev så bra och bara råddigt.
  • Kaxelina

Det är mycket sånt som även jag tror att det är mera asperger än adhd som jag har.

Kan nog pricka av alla "tecken" under AS- Mer än adhd faktiskt.

Beröring: Jag har jättesvårt att sitta och kramas i soffan eller vara nära någon (speciellt min man). I sängen kan jag inte ha någon in på mig utan mannen min måste hålla sig på sin egna sida. Han vill å andra sidan att jag skall ligga när honom eller åtminstone hålla min hand på honom så att han kan somna. Det är jättejobbigt och så fort han somnat tar jag bort min hand därifrån. Han svårt med ungarna när dom kommer och vill sova bredvid en. Dom blir "hänvisade" till pappas sida.

Jag har svårt med att fatta olika saker och tar saker och ting bokstavligen och kan inte tänka "outside the box". Har absolut ingen fantasi alls och måste alltid fråga någon om vad jag skall göra. Sån är jag på jobbet och det är nog jobbigt för dom andra.

Jag har blivit kallad egoist och känslokall pga att jag inte kan sätta mig in i någons situation och blir lätt fascinerad av "katastrofen" än om människorna som dör eller skadas. Ta tex Tsunami i Thailand. Tycker än idag att vågen är fascinerande "so what om människorna dog". Typ! Ta inte illa upp.

Jag har endast en kompis och alla andra är bara såna som jag har i arbetet men aldrig i fritiden. Är hemma om jag inte är på jobb. Går heller inte ut och roar mig. Jag måste verkligen känna personen jag pratar med för annars är jag tyst. På jobbet är det svårt ibland för det är sällan jag tittar upp på mina kunder och säger hej. Har fått tillsägelse som barn om det där.

Sen har jag mina "ovanor" som tex jobbet så måste jag göra ett visst system och blir såå arg om någon gjort fel i min kassalåda. Jag måste göra vissa saker. Godispapper läste jag någonstans och där stämmer det även in på mig. Jag måste vika på ett speciellt sätt och jag kan även ta andras papper och vika för att dom ligger på bordet eller nåt sånt. Här hemma är det mera att i skåpen skall det vara symmetriskt eller ha någon form av mönster. Svårt att avsluta någon än på ett visst sätt. Ta toalettpappret. Jag måste dra en viss längd innan jag är nöjd. Blir det fel eller om pappret går sönder innan dess så kan jag ta en ny omgång papper för att få "rätt" längd.

Ja, vad mera kan jag säga. Jo jag kan haka upp mig på något när någon inte skriver "korreka" meningar. Kan även för mig vara fel men då vet jag inte om det. Så om någon skriver med en massa förkortningar så kan jag inte läsa hela meningen för jag "förstår" inte vad allt betyder och jag ser inget för det.

• Kaxelina
    HellviHumle skrev 2009-03-04 20:28:59 följande:
    Ja du, Kaxelina, det skulle förvåna mig om du inte är en aspie. Har du eller har du haft några specialintressen också?
    Jo och dom är få. Det har alltid varit tekniska prylar så som mobilen och musikspelare. Även stickning men det går i perioder och det delar jag med tv-spel. Inga mera "intressen".

Jag har ett ganska bra fotominne gällandes siffror iaf men jag är dålig på matte. Har jag bara hört ett namn eller siffror kommer jag inte ihåg det utan jag måste läsa det för att komma ihåg.
    Himmelkropp skrev 2009-03-04 21:26:49 följande:
    De här och räkna saker, är de AS? Jag räknar allt, speciellt när jag ska sova eller ligga och småprata/pussa på mjukisvckis. Hon undrar vad jag tänker på. Grejen är att jag räknar när jag har för mycke i huvet och måste få ordning. De är på nåt sätt mitt sätt att hitta ett lugn.
    Ja det gör jag med. När jag är i affärer kan jag räkna lampor. Trasiga eller i rader eller vad som helt. Hur många saker det är kvar av en vara. När jag kör bil så kan jag börja räkna dom där stolparna vid vägkanten. Jag typ vad som helst.
  • Kaxelina

Precis. Saker man bara måste göra. På jobbet när jag skall flytta på korgarna till ingången så måste dom vara i samma höjd. Vi har fyra rader med korgar.

Jämna antal är vad det gäller för mig med, efter att ha räknat klart. Jag måste ha ett visst antal för att räkna något. Kommer en kund med en stor höj klubbor (som tex) så måste jag lägga dom tre och tre för att kunna räkna hur många det finns på bandet. Ja det är svårt att förklara.

• Kaxelina

Kom på en sak till. Hur sätter ni er i ett rum eller på buss/tåg eller någon annanstans? Jag måste alltid ha en stol som står längst en vägg. Samma sak på buss och tåg. På bussen kan det även vara så att jag kan sitta där det är en dörr eller vagnplats. Så att det inte är någon direkt bakom. Eller ensam längst fram. Så att man kan sitta lite åt sidan så att fönstret blir bakom min rygg.

• Kaxelina
    Svar på #146
    Anonym (ADHD?!!) skrev 2009-03-05 08:59:39 följande:
    Nån mer än jag som hatar nya FL? Erkänn att det är ju så rörigt och jobbiga små bokstäver och lysande färger så man får ju för fan damp av hela datorn.
    Jo den är skitjobbig. Raderna med inläggen och namnen är för avgränsade så det ser ut som flera olika som har skrivit. Och sen är det alldeles för många ikoner nu.
Svar på tråden vuxna med adhd add as